Bijscholingen najaar 2022
Cursus LOeS-werkwijze
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Wanneer je niet kan praten, is het moeilijker om je taal te ontwikkelen. Taal is nodig om te leren lezen en schrijven. Als je aan de slag gaat met een communicatiehulpmiddel, ontwikkel je taal op een andere manier.
De LOeS-werkwijze is een Lees Ontwikkeling en Spelling werkwijze om leerlingen die niet of nauwelijks spreken en gebruik maken van ondersteunde communicatie te leren lezen en schrijven.
De LOeS-werkwijze, hoe werkt dat?
Het is een werkwijze die je toepast binnen de leesfase van je leerling en waarbij je gebruikmaakt van het materiaal van de leesmethode van de school van je leerling.
Volgens een vaste procedure worden vier deelvaardigheden geoefend:
Je kiest de doelwoorden die je wil trainen zorgvuldig uit de specifieke leesmethode. Per doelwoord worden drie fonologische afleiders gekozen. Dat zijn woorden die er qua klank hard op lijken. Bijvoorbeeld bij het doelwoord 'mis', kunnen de afleiders 'vis', 'mes' en 'mik' zijn.
Alle doelwoorden worden geïntroduceerd aan de hand van:
Nadat de doelwoorden allemaal aan bod zijn gekomen in de introductie, worden de vier deelvaardigheden per doelwoord geoefend. Je gaat van weinig naar steeds meer aanwijzingen om erachter te komen hoeveel hulp er minstens nodig is om tot het juiste antwoord te komen. Voor elke deelvaardigheid staat stapsgewijs beschreven hoe je hulp moet geven. Die hulp wordt geleidelijk aan afgebouwd.
Wat leer je in deze cursus?
Tijdens de eerste cursusdag krijg je de theorie en maak je kennis met de LOeS-werkwijze. Met e-learning kan je dan die kennis gebruiken om de verschillende stappen van de werkwijze te doorgronden. Je kan zo ook de werkwijze vormgeven met jouw leerlingen en hun leesmethode in je achterhoofd.
Je gaat ook echt in de praktijk aan de slag met een leerling of een groepje leerlingen uit de doelgroep. Dat doe je minimaal twee keer 30 minuten per week (individueel of in een groep) gedurende de cursus. De docent begeleidt elke cursist tijdens de cursus en geeft persoonlijke feedback op alle opdrachten uit de e-learning tijdens de online avonden.
Tijdens de tweede cursusdag worden de ervaringen van de cursisten besproken aan de hand van een eigen presentatie en videomateriaal. We verdiepen ons in de werkwijze.
Na de cursus krijg je een certificaat wanneer je aan de eisen voldoet: je hebt deelgenomen aan de cursusdagen- en avonden, hebt de e-learning gevolgd, hebt de opdrachten gemaakt en hebt een voldoende gehaald op je praktijkopdracht. De cursus is in Nederland geaccrediteerd voor logopedisten (ADAP 23 punten).
Voor wie is deze cursus?
Ben jij leerkracht, logopedist, onderwijsassistent of een andere communicatiepartner?
Ben jij betrokken bij het lees- en spellingsonderwijs aan kinderen die niet of nauwelijks sprekend zijn en gebruik maken van ondersteunde communicatie?
Dan is deze cursus iets voor jou!
De LOeS-werkwijze is een Lees Ontwikkeling en Spelling werkwijze om leerlingen die niet of nauwelijks spreken en gebruik maken van ondersteunde communicatie te leren lezen en schrijven.
De LOeS-werkwijze, hoe werkt dat?
Het is een werkwijze die je toepast binnen de leesfase van je leerling en waarbij je gebruikmaakt van het materiaal van de leesmethode van de school van je leerling.
Volgens een vaste procedure worden vier deelvaardigheden geoefend:
- Het automatisch herkennen van het doelwoord
- Het woord analyseren in klankgebaren
- Het decoderen
- Het spellen van het doelwoord
Je kiest de doelwoorden die je wil trainen zorgvuldig uit de specifieke leesmethode. Per doelwoord worden drie fonologische afleiders gekozen. Dat zijn woorden die er qua klank hard op lijken. Bijvoorbeeld bij het doelwoord 'mis', kunnen de afleiders 'vis', 'mes' en 'mik' zijn.
Alle doelwoorden worden geïntroduceerd aan de hand van:
- Een prent
- Een verhaal
- Het verbaal aanbieden van de doelwoorden waarbij het doelwoord schriftelijk zichtbaar is.
Nadat de doelwoorden allemaal aan bod zijn gekomen in de introductie, worden de vier deelvaardigheden per doelwoord geoefend. Je gaat van weinig naar steeds meer aanwijzingen om erachter te komen hoeveel hulp er minstens nodig is om tot het juiste antwoord te komen. Voor elke deelvaardigheid staat stapsgewijs beschreven hoe je hulp moet geven. Die hulp wordt geleidelijk aan afgebouwd.
Wat leer je in deze cursus?
Tijdens de eerste cursusdag krijg je de theorie en maak je kennis met de LOeS-werkwijze. Met e-learning kan je dan die kennis gebruiken om de verschillende stappen van de werkwijze te doorgronden. Je kan zo ook de werkwijze vormgeven met jouw leerlingen en hun leesmethode in je achterhoofd.
Je gaat ook echt in de praktijk aan de slag met een leerling of een groepje leerlingen uit de doelgroep. Dat doe je minimaal twee keer 30 minuten per week (individueel of in een groep) gedurende de cursus. De docent begeleidt elke cursist tijdens de cursus en geeft persoonlijke feedback op alle opdrachten uit de e-learning tijdens de online avonden.
Tijdens de tweede cursusdag worden de ervaringen van de cursisten besproken aan de hand van een eigen presentatie en videomateriaal. We verdiepen ons in de werkwijze.
Na de cursus krijg je een certificaat wanneer je aan de eisen voldoet: je hebt deelgenomen aan de cursusdagen- en avonden, hebt de e-learning gevolgd, hebt de opdrachten gemaakt en hebt een voldoende gehaald op je praktijkopdracht. De cursus is in Nederland geaccrediteerd voor logopedisten (ADAP 23 punten).
Voor wie is deze cursus?
Ben jij leerkracht, logopedist, onderwijsassistent of een andere communicatiepartner?
Ben jij betrokken bij het lees- en spellingsonderwijs aan kinderen die niet of nauwelijks sprekend zijn en gebruik maken van ondersteunde communicatie?
Dan is deze cursus iets voor jou!
Oogsturing, wat komt erbij kijken?Mechelen
Wanneer: donderdag 13 oktober 2022, 9.00u - 12.00u Waar: Thomas More, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen Bekijk ook de opleiding in de namiddag: 'Oogsturing stap voor stap aanleren, van visuele aandacht tot communicatie.' Prijs:
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Oogsturing, het woord zegt het eigenlijk al zelf: je stuurt iets aan met je ogen. Wat je aanstuurt kan vanalles zijn. Je kan communiceren met afbeeldingen, letters typen of gewoon surfen op het internet.
Om oogsturing met succes uit te proberen of in te zetten, moet je met verschillende zaken rekening houden.
Heb je er nog niet zoveel ervaring mee, maar wil je er wel mee starten? Dan is deze opleiding iets voor jou.
Het antwoord op al die vragen kom je te weten tijdens deze vorming. Zo kan ook jij met oogsturing aan de slag bij je cliënt.
In de namiddag kan je een vorming volgen die hierop aansluit. (‘Oogsturing stap voor stap aanleren, van visuele aandacht tot communicatie’)
Daar krijg je een gedetailleerd stappenplan om oogsturing aan te leren bij personen met meervoudige beperkingen.
Om oogsturing met succes uit te proberen of in te zetten, moet je met verschillende zaken rekening houden.
Heb je er nog niet zoveel ervaring mee, maar wil je er wel mee starten? Dan is deze opleiding iets voor jou.
- Weet je niet goed hoe het juist werkt, welke verschillende systemen er bestaan en wat de verschillen tussen die systemen zijn?
- Ben je benieuwd naar wat je al kan observeren met laagtechnologische systemen en wat er mogelijk is met gespecialiseerde software?
- Wil je weten wat je nodig hebt om ermee te beginnen en waar je dan op moet letten?
Het antwoord op al die vragen kom je te weten tijdens deze vorming. Zo kan ook jij met oogsturing aan de slag bij je cliënt.
In de namiddag kan je een vorming volgen die hierop aansluit. (‘Oogsturing stap voor stap aanleren, van visuele aandacht tot communicatie’)
Daar krijg je een gedetailleerd stappenplan om oogsturing aan te leren bij personen met meervoudige beperkingen.
Oogsturing stap voor stap aanleren, van visuele aandacht tot communicatieMechelen
Wanneer: donderdag 13 oktober 2022, 13.00u - 16.00u Waar: Thomas More, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen Bekijk ook de opleiding in de voormiddag: 'Oogsturing, wat komt erbij kijken?' Prijs:
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Met oogsturing kan je de mogelijkheden van personen met meervoudige beperkingen versterken. Vaak is het moeilijk om vooraf in te schatten wat de mogelijkheden van de gebruiker zijn. Wat begrijpt je cliënt? Zijn er visuele moeilijkheden?
Je leert oogsturing dan ook stap voor stap aan. Je begint met het stimuleren van de visuele aandacht door te leren kijken naar leuke animaties. Je lange termijn doel is vaak het gericht selecteren van afbeeldingen met je blik. Zo kan je dan communiceren met je ogen!
Over hoe je dat stap voor stap aanpakt, bestaan verschillende handleidingen. Daarop baseren we ons tijdens deze workshop. We tonen per stap concrete toepassingen en spelletjes. Zo kan ook jij ermee aan de slag!
Wil jij leren hoe je oogsturing in kleine stappen kan aanleren? Schrijf je dan zeker in.
Je leert oogsturing dan ook stap voor stap aan. Je begint met het stimuleren van de visuele aandacht door te leren kijken naar leuke animaties. Je lange termijn doel is vaak het gericht selecteren van afbeeldingen met je blik. Zo kan je dan communiceren met je ogen!
Over hoe je dat stap voor stap aanpakt, bestaan verschillende handleidingen. Daarop baseren we ons tijdens deze workshop. We tonen per stap concrete toepassingen en spelletjes. Zo kan ook jij ermee aan de slag!
Wil jij leren hoe je oogsturing in kleine stappen kan aanleren? Schrijf je dan zeker in.
Een Apple smartphone toegankelijker maken voor
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Wist je dat de iPhone, iPad en Apple Watch al jaren de beste van de klas zijn wanneer het gaat over toegankelijkheid voor blinde en slechtziende gebruikers?
Ze zetten zich dan ook voortdurend in om die toegankelijkheid te blijven verbeteren. Zo kan je hun toestellen ook gebruiken om je cliënten meer zelfstandig te laten zijn.
Tijdens deze cursus tonen we wat de mogelijkheden zijn voor iPhone, iPad en Apple Watch en leggen we de nadruk op de nieuwste aanpassingen.
Ze zetten zich dan ook voortdurend in om die toegankelijkheid te blijven verbeteren. Zo kan je hun toestellen ook gebruiken om je cliënten meer zelfstandig te laten zijn.
Tijdens deze cursus tonen we wat de mogelijkheden zijn voor iPhone, iPad en Apple Watch en leggen we de nadruk op de nieuwste aanpassingen.
Een Android smartphone toegankelijker maken voor
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
De smartphones en tablets met Android worden steeds toegankelijker voor blinde en slechtziende gebruikers.
Niet alleen dankzij de verbeteringen van Android zelf, maar ook omdat er steeds meer apps worden ontwikkeld die zorgen voor meer mogelijkheden.
Tijdens deze bijscholing leer je die mogelijkheden kennen.
Niet alleen dankzij de verbeteringen van Android zelf, maar ook omdat er steeds meer apps worden ontwikkeld die zorgen voor meer mogelijkheden.
Tijdens deze bijscholing leer je die mogelijkheden kennen.
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Wanneer lezen, spellen of schrijven niet vanzelfsprekend is voor je leerling, kan compenserende software helpen.
Die compenserende software heeft een positief effect op de leerprestaties en motiveert je leerling.
Die compenserende software heeft een positief effect op de leerprestaties en motiveert je leerling.
- Maar hoe kies je de juiste software?
- En waarmee moet je rekening houden bij die keuze?
- Hoe ga je aan de slag met compenserende software op school?
- Hoe zorg je ervoor dat die software goed ingezet wordt?
- Welke verschillende rollen moeten je opnemen en wie gaat dat dan doen?
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Ook mensen met een beperking kunnen gamen!
Sinds enkele jaren is de XBox Adaptive Controller op de markt. Wanneer je niet met een gewone controller kan werken, kan je zo ook helemaal opgaan in de online gamewereld. Tijdens deze bijscholing tonen we verschillende aanpassingen en mogelijkheden en proberen we ze samen uit.
Daarbovenop willen we kijken of we in Vlaanderen een community kunnen opzetten rond aangepast gamen. Word jij hier ook enthousiast van en wil je mee nadenken over hoe we dat kunnen doen, reserveer dan nog een extra uurtje in je agenda in de namiddag!
(Enkele voorbeelden van zo'n community in het buitenland: https://ablegamers.org/, www.hiperks.com of www.nmagaming.nl.)
Sinds enkele jaren is de XBox Adaptive Controller op de markt. Wanneer je niet met een gewone controller kan werken, kan je zo ook helemaal opgaan in de online gamewereld. Tijdens deze bijscholing tonen we verschillende aanpassingen en mogelijkheden en proberen we ze samen uit.
Daarbovenop willen we kijken of we in Vlaanderen een community kunnen opzetten rond aangepast gamen. Word jij hier ook enthousiast van en wil je mee nadenken over hoe we dat kunnen doen, reserveer dan nog een extra uurtje in je agenda in de namiddag!
(Enkele voorbeelden van zo'n community in het buitenland: https://ablegamers.org/, www.hiperks.com of www.nmagaming.nl.)
Inleiding tot Virtual Reality:
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Immersieve technologieën geven je het gevoel dat je ondergedompeld wordt in een kunstmatige omgeving die de werkelijke omgeving vervangt of aanpast. Dat gevoel krijg je bijvoorbeeld bij virtual reality (VR), augmented reality (AR) of 360°-video. Zo kan je je helemaal laten meeslepen door een nieuw gecreëerde omgeving.
Met die onderdompelende technieken kan je de gezondheid en het welbevinden van mensen ook verbeteren. Het gebruik ervan in de zorg is dan ook in opmars.
In deze workshop leer je de verschillende immersieve technologieën kennen en gaan we dieper in op virtual reality (VR).
Met VR sluit je jezelf af van de wereld via een speciale bril en wordt er een digitale omgeving getoond of een echte omgeving waar je op dat moment niet bent. Het lijkt dan alsof je echt in die fictieve omgeving bent. Tijdens deze workshop mag je zelf ook een VR-bril uitproberen!
Bekijk ook zeker de workshop in de namiddag: ‘Virtual reality inzetten voor personen met een verstandelijke beperking.’
De docenten van deze bijscholing hebben al heel wat ervaring rond immersieve technologieën in de zorg.
Met die onderdompelende technieken kan je de gezondheid en het welbevinden van mensen ook verbeteren. Het gebruik ervan in de zorg is dan ook in opmars.
In deze workshop leer je de verschillende immersieve technologieën kennen en gaan we dieper in op virtual reality (VR).
Met VR sluit je jezelf af van de wereld via een speciale bril en wordt er een digitale omgeving getoond of een echte omgeving waar je op dat moment niet bent. Het lijkt dan alsof je echt in die fictieve omgeving bent. Tijdens deze workshop mag je zelf ook een VR-bril uitproberen!
Bekijk ook zeker de workshop in de namiddag: ‘Virtual reality inzetten voor personen met een verstandelijke beperking.’
De docenten van deze bijscholing hebben al heel wat ervaring rond immersieve technologieën in de zorg.
Virtual Reality inzetten voor personen met een verstandelijke beperkingMechelen
Wanneer: dinsdag 15 november 2022, 13.00u - 16.00u Waar: Thomas More, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen Voorwaarde: Om deze opleiding te kunnen volgen, moet je 'Inleiding tot Virtual Reality' in de voormiddag gevolgd hebben. Prijs:
Lesgevers: Romy Sels & Jo Daems (beide Thomas More - Mobilab & Care) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Hoe kan je virtual reality inzetten bij personen met een verstandelijke beperking?
Het kan een echte meerwaarde zijn voor je cliënten. Daarom geven we in deze bijscholing tips & tricks over hoe je ermee aan de slag kan.
Tijdens het praktisch gedeelte kan je enkele apps uitproberen en je leert hoe je een VR-bril gebruikt bij een cliënt.
De docenten van deze bijscholing hebben al heel wat ervaring rond immersieve technologieën in de zorg.
Je kan enkel deelnemen aan deze workshop wanneer je in de voormiddag ‘Inleiding tot Virtual Reality’ gevolgd hebt.
Het kan een echte meerwaarde zijn voor je cliënten. Daarom geven we in deze bijscholing tips & tricks over hoe je ermee aan de slag kan.
Tijdens het praktisch gedeelte kan je enkele apps uitproberen en je leert hoe je een VR-bril gebruikt bij een cliënt.
De docenten van deze bijscholing hebben al heel wat ervaring rond immersieve technologieën in de zorg.
Je kan enkel deelnemen aan deze workshop wanneer je in de voormiddag ‘Inleiding tot Virtual Reality’ gevolgd hebt.