Bijscholingen najaar 2021
Nieuw, 4-daagse opleiding tot verlichtingsadviseur
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Voor alle personen die slechtziend zijn is een efficiënte verlichting een voorwaarde om visuele taken maximaal zelfstandig te kunnen uitvoeren.
De verlichting aanpassen om een oplossing te bieden voor de functioneringsproblemen van de geschetste doelgroepen, gaat uiteraard heel wat verder dan het eenvoudigweg indraaien van een krachtigere lamp. Er spelen immers vele factoren, zoals:
De verlichting aanpassen om een oplossing te bieden voor de functioneringsproblemen van de geschetste doelgroepen, gaat uiteraard heel wat verder dan het eenvoudigweg indraaien van een krachtigere lamp. Er spelen immers vele factoren, zoals:
- Spreken we over nieuwbouw, een verbouwing of een aanpassing binnen een bestaande situatie?
- Bij de aanpassing van een bestaande situatie: welke lichtbronnen zijn er aanwezig, hoe zijn de ruimtes ingericht, hoever gaat de bereidheid om doortastende aanpassingen te doen?
- Moeten we rekening houden met andere bewoners van de woning of andere gebruikers van het gebouw?
- Hoe zit het met de bruikbaarheid van invallend daglicht?
- Ondervindt de vraagsteller een tekort aan licht of net het tegengestelde: hinder door te veel licht?
- …
- de woninginrichting (bemeubeling, kleuren, contrasten, …) aanpassen,
- lampen vervangen, eventueel met aanpassing aan de armatuur (retrofit),
- armaturen vervangen en/of toevoegen,
- lichtpunten verplaatsen en/of toevoegen,
- alternatieve schakelsystemen (zoals dimming of aanwezigheidsdetectie) toepassen,
- filterglazen gebruiken,
- smart verlichtingssystemen implementeren,
- technieken toepassen om daglicht optimaal te benutten,
- systemen voor zonwering/zonverduistering toepassen,
- …
- LICHT:
Wat is licht? Spectrale samenstelling van licht (met praktijksessie), Gedragingen van licht, Lichtgrootheden, Licht meten (met praktijksessie). - VERLICHTINGSTOESTELLEN:
Lampen, armaturen (met al dan niet vast geïntegreerde lichtbron), schakelmateriaal, sturing, retrofit, Smart verlichting, Human Centric Lighting, zonwering/verduistering, systemen voor de aanwending van daglicht, normering.
(De module over verlichtingstoestellen is 100% gericht op de toepassing van ledverlichting, maar in het kader van retrofit, komen ook de oudere lamptypes aan bod.) - ELEKTRICITEIT:
Vereiste basiskennis in functie van verlichtingsadvies. - SLECHTZIENDHEID:
Overzicht van de pathologieën, de functionele beperkingen die elke pathologie inhoudt. - HET LICHTADVIES-TRAJECT:
Probleemanalyse en in kaart brengen van een bestaande verlichtingssituatie (met praktijksessie), Lichtdiagnose (met praktijksessie in BLL-lichtlab), Lichtbeleving (met praktijksessie in BLL-lichtbelevingsruimtes), Lichtadvies formuleren (met praktijksessie), een DIALux-bestand interpreteren (met praktijksessie).
Een tablet bedienen als dit motorisch te moeilijk is.
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Is het voor mensen die jij begeleidt motorisch te moeilijk om met een tablet te werken? Wil je weten hoe je de tablet toegankelijker maakt en welke alternatieve bedieningen er bestaan? Dan is deze vorming iets voor jou. We overlopen de verschillende mogelijkheden zoals ingebouwde instellingen, aangepaste apps en alternatieven voor aanraakscherm, toetsenbord en muis.
Workshop:
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Deze praktische workshop is een vervolg op de vorming "Een tablet bedienen als dit motorisch te moeilijk is.
Welke alternatieven zijn er?"
Je kan zelf aan de slag gaan met verschillende toepassingen en we wegen samen af wat de voor- en nadelen zijn voor verschillende doelgroepen. Wij zorgen voor de aanwezigheid van vele voorbeelden, die je nu zelf kan uitproberen. Breng gerust je eigen tablet en/of laptop mee zodat je ook met je eigen materiaal kan werken.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je in de laatste 12 maanden de vorming "Een tablet bedienen als dit motorisch te moeilijk is. Welke alternatieven zijn er? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door.
Welke alternatieven zijn er?"
Je kan zelf aan de slag gaan met verschillende toepassingen en we wegen samen af wat de voor- en nadelen zijn voor verschillende doelgroepen. Wij zorgen voor de aanwezigheid van vele voorbeelden, die je nu zelf kan uitproberen. Breng gerust je eigen tablet en/of laptop mee zodat je ook met je eigen materiaal kan werken.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je in de laatste 12 maanden de vorming "Een tablet bedienen als dit motorisch te moeilijk is. Welke alternatieven zijn er? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door.
Communicatie ondersteunen met modelleren en kern- en randwoordenschat: hoe begin je eraan? BasisvormingGent 2021
Wanneer: donderdag 28 oktober 2021, 9.00u - 12.00u Waar: Vlaamsoogpunt, Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent Mechelen 2022 Wanneer: donderdag 2 juni 2022, 9.00u - 12.00u Waar: Thomas More, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen Namiddag: Workshop: Communicatie ondersteunen met modelleren en kern- en randwoordenschat. Prijs:
Lesgever: Kirsten Denis (Thomas More - Modem expert) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Communicatie is een basisrecht. Wanneer dit niet of onvoldoende lukt met gesproken taal om uiteenlopende redenen, kunnen we gebruik gaan maken van pictogrammen. Om een taal te leren moet je erdoor omgeven worden. Het passief gebruiken van taal gaat vooraf aan het actief gebruiken ervan. Dat geldt ook voor Ondersteunde Communicatie met pictogrammen. Een persoon leert Ondersteunde Communicatie, doordat er Ondersteunde Communicatie gebruikt wordt in de communicatie naar hem of haar toe. We noemen dit modelleren. Kernwoorden zorgen ervoor dat je cliënt een hele waaier aan communicatieve behoeften zal kunnen uiten. Wil je graag de communicatieve en taalvaardigheden van je cliënt stimuleren, dan zet deze vorming je op weg. We verduidelijken de principes van kernwoordenschat, randwoordenschat en modelleren en bekijken hoe we deze concreet maken in de praktijk.
Workshop: Communicatie ondersteunen met modelleren en kern- en randwoordenschatGent 2021
Wanneer: donderdag 28 oktober 2021, 13.00u - 16.00u Waar: Vlaamsoogpunt, Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent Mechelen 2022 Wanneer: donderdag 2 juni 2022, 13.00u - 16.00u Waar: Thomas More, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen Voormiddag: Communiceren met modelleren en kern- en randwoordenschat: hoe begin je eraan? Basisvorming Voorwaarde: basisvorming (voormiddag) gevolgd hebben of zelf reeds aan de slag zijn met kernwoordenschat en modelleren Prijs:
Lesgever: Kirsten Denis (Thomas More - Modem expert) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Deze praktische workshop is een vervolg op de vorming "Communicatie ondersteunen met modelleren en kernwoordenschat: hoe begin je eraan?". Hoe ga je nu zelf aan de slag met kernwoordenschat en modelleren? Hoe kan je Ondersteunde Communicatie gaan integreren binnen dagdagelijkse handelingen en activiteiten. We proberen zelf verschillende symboolgebaseerde communicatiesystemen uit en oefenen hiermee aan de hand van concrete activiteiten en voorbeelden uit de praktijk.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je de basisvorming "Communicatie ondersteunen met modelleren en kernwoordenschat: hoe begin je eraan? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je de basisvorming "Communicatie ondersteunen met modelleren en kernwoordenschat: hoe begin je eraan? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door.
Oogsturing, wat komt erbij kijken?Gent
Wanneer: donderdag 18 november 2021, 9.00u - 12.00u Waar: Vlaamsoogpunt, Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent Namiddag: Oogsturing stap voor stap aanleren, van visuele aandacht tot communicatie. Prijs:
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Om oogsturing succesvol uit te proberen en/of te implementeren moet je als therapeut met veel aspecten rekening houden. Heb je hierin nog weinig ervaring, maar wil je er wel mee starten? Zit je met veel vragen hierover? Hoe werkt het? Welke systemen bestaan er en wat zijn de verschillen? Wat kan je reeds observeren met laagtechnologische systemen en welke observatiemogelijkheden biedt de gespecialiseerde software? Wat heb je nodig om met oogsturing aan de slag te gaan? Waar moet je op letten bij positionering? In deze vorming geven we je concrete handvaten mee voor het opstarten van oogsturing bij je cliënt.
De vorming "Oogsturing stap voor stap aanleren, van visuele aandacht tot communicatie" van de namiddag biedt een gedetailleerd stappenplan om oogsturing aan te leren bij personen met meervoudige beperkingen en sluit hier dus goed bij aan.
De vorming "Oogsturing stap voor stap aanleren, van visuele aandacht tot communicatie" van de namiddag biedt een gedetailleerd stappenplan om oogsturing aan te leren bij personen met meervoudige beperkingen en sluit hier dus goed bij aan.
Oogsturing stap voor stap aanleren, van visuele aandacht tot communicatie.Gent
Wanneer: donderdag 18 november 2021, 13.00u - 16.00u Waar: Vlaamsoogpunt, Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent Voormiddag: Oogsturing, wat komt erbij kijken? Prijs:
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Oogsturing is een bijzondere vorm van bedienen met veel potentieel voor personen met meervoudige beperkingen. Vaak is het moeilijk in te schatten welke de visuele en cognitieve mogelijkheden van de gebruiker zijn. Het leerproces verloopt meestal in kleine stapjes: van het stimuleren van visuele aandacht tot gericht selecteren en communicatie vaak als einddoel. Er bestaan reeds meerdere stapsgewijze handelingsplannen. Hierop baseren we ons om voor de verschillende stappen concrete toepassingen/spelletjes te tonen. Waar mogelijk, tonen we ook gratis alternatieven.
Start je met het begeleiden van personen in het gebruik van oogsturing of wil je dat gaan doen? Wil je weten hoe je dit in verschillende stappen aanleert? Dan is deze vorming iets voor jou.
Start je met het begeleiden van personen in het gebruik van oogsturing of wil je dat gaan doen? Wil je weten hoe je dit in verschillende stappen aanleert? Dan is deze vorming iets voor jou.
Communicatie ondersteunen met modelleren en kernwoordenschat: hoe gaat het nu verder? GevorderdenMechelen en online
Wanneer: vrijdag 3 december 2021, 9.00u - 12:00u (gewijzigde datum en uur!) Waar: Thomas More, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen Prijs: € 100 Lesgever: Jeske D'haene en Kirsten Denis (Thomas More - Modem expert) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Je bent vertrouwd met de basisprincipes van kernwoordenschat en modelleren, maar je weet niet altijd hoe het nu verder moet in de praktijk. Met welke criteria kies je een symbolenwoordenschat en hoe kan je de brede omgeving meekrijgen in het modelleren? Welke zijn de verschillende stappen in het proces en hoe kan je de communicatieve en taalvaardigheden blijven uitbreiden. Op welke manieren kan je met deze principes geletterdheid stimuleren in alle stadia van het OC-proces? In deze vorming leer je hoe je kernwoordenschat en modelleren inzet om de communicatie- en taalontwikkeling te blijven stimuleren.
Bijscholingen voorjaar 2022
Levenskwaliteit van mensen met een verstandelijke beperking versterken: wat kunnen tablet, pc en smartphone bieden? BasisvormingGent
Wanneer: donderdag 24 februari 2022, 9.00u - 12.00u Waar: Vlaamsoogpunt, Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent Namiddag: workshop, levenskwaliteit van mensen met een verstandelijke beperking versterken ... Prijs:
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Misschien ken jij al verschillende manieren om de zelfstandigheid en participatie van mensen met een verstandelijke beperking te versterken. Maar weet je ook genoeg over de mogelijkheden van tablets, smartphones, apps, websites, …? Deze workshop zoomt in op verschillende toepassingen voor ADL, vereenvoudigen van internettoegang, e-mail, lezen, schrijven, vrijetijdsbesteding, enz. We tonen verschillende toepassingen die onmiddellijk inzetbaar zijn in de praktijk.
De praktische workshop in de namiddag sluit rechtstreeks aan bij deze basisvorming.
De praktische workshop in de namiddag sluit rechtstreeks aan bij deze basisvorming.
Workshop:
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Deze praktische workshop is een vervolg op de vorming "Levenskwaliteit van mensen met een verstandelijke beperking versterken: wat kunnen tablet, pc en smartphone bieden?". Je kan zelf aan de slag gaan met verschillende toepassingen en we wegen samen af wat de voor- en nadelen zijn voor verschillende doelgroepen. Wij zorgen voor de aanwezigheid van vele voorbeelden, die je nu zelf kan uitproberen. Breng gerust je eigen tablet en/of laptop mee zodat je ook met je eigen materiaal kan werken.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je de vorming "Levenskwaliteit van mensen met een verstandelijke beperking versterken: wat kunnen tablet, pc en smartphone bieden? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je de vorming "Levenskwaliteit van mensen met een verstandelijke beperking versterken: wat kunnen tablet, pc en smartphone bieden? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door.
Nieuwigheden voor blinde en slechtziende gebruikers
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
De mobiele toestellen van Apple zijn al jaren een voorbeeld van toegankelijkheid voor blinde en slechtziende gebruikers. Toch werkt Apple voortdurend aan het verbeteren van de toegankelijkheid van hun producten zelf en worden hun toestellen steeds beter inzetbaar als hulpmiddel om de zelfstandigheid te verbeteren. Tijdens deze bijscholing ligt de nadruk op de nieuwste aanpassingen, maar tonen we ook mogelijkheden die al wat langer bestaan.
Een Android smartphone toegankelijker maken voor
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Android smartphones worden steeds beter toegankelijk voor blinde en slechtziende gebruikers. Niet alleen dankzij de verbeteringen van Android zelf, maar ook omdat er steeds meer apps worden ontwikkeld die de mogelijkheden vergroten. Tijdens deze bijscholing tonen we de mogelijkheden die Android smartphones bieden voor blinde en slechtziende gebruikers.
Communicatie MatrixMechelen
Wanneer: dinsdag 22 maart 2022, 9.00u - 12.00u Waar: Thomas More, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen Namiddag: Praktisch aan de slag met Ondersteunde Communicatie Prijs:
Lesgever: Sandra Koster (Logopedist, OC-behandelaar) https://sandrakoster.nl/ |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
In deze workshop leert men hoe de Communicatie Matrix ingevuld kan worden en hoe deze te interpreteren is. Aan de hand van een casus gaan we praktisch aan de slag: met behulp van een ingevulde matrix selecteren we communicatiefuncties die geoefend kunnen worden. Deze communicatieve functies gaan we opzoeken in het communicatiehulpmiddel en modelleren en uitlokken in een spelsituatie.
Deelnemers kunnen na dit praktische gedeelte eigen casuïstiek bespreken waarbij gelegenheid is voor het stellen van vragen over het invullen van de matrix, interpretatie van scores en opstellen van behandeldoelen.
De Communicatie Matrix is een online onderzoeksinstrument wat de mogelijkheden van de cliënt in kaart brengt, waarbij de nadruk wordt gelegd op de communicatieve vaardigheden en wat de cliënt laat zien aan communicatief gedrag. De Communicatie Matrix wordt ingezet bij personen die functioneren op het niveau van beginnende communicatie (taalontwikkeling tussen de 0 en 24 maanden) tot aan het niveau waarbij de persoon in zinnen van twee tot drie woorden communiceert.
Het instrument is ontwikkeld voor alle personen die beperkingen ervaren op het gebied van communicatie, ongeacht de leeftijd. Ook voor gebruikers van Ondersteunde Communicatie is de matrix geschikt.
Naast het verkrijgen van inzicht over het communicatief functioneren geeft het ook informatie over hoe wij ons als communicatiepartners gedragen.
Uit onderzoek is namelijk gebleken dat lang niet alle communicatieve functies worden aangeleerd bij kinderen met een communicatieve beperking en dat wij ons te vaak richten op de functies weigeren en verkrijgen van voorwerpen. De Communicatie Matrix kan gebruikt worden om aan ouders en begeleiders uit te leggen welke functies verder gestimuleerd zouden kunnen worden. Hierna kan men concrete doelen opstellen zoals het leren begroeten, het delen van informatie en je mening geven. De inhoud van het communicatiehulpmiddel zal men eventueel eerst hierop moeten aanpassen en vervolgens gaat men door modelleren en uitlokken aan deze communicatiefuncties werken. De communicatie zal hierdoor op den duur gevarieerder en meer waardevol zijn voor beide communicatiepartners.
Deelnemers kunnen na dit praktische gedeelte eigen casuïstiek bespreken waarbij gelegenheid is voor het stellen van vragen over het invullen van de matrix, interpretatie van scores en opstellen van behandeldoelen.
De Communicatie Matrix is een online onderzoeksinstrument wat de mogelijkheden van de cliënt in kaart brengt, waarbij de nadruk wordt gelegd op de communicatieve vaardigheden en wat de cliënt laat zien aan communicatief gedrag. De Communicatie Matrix wordt ingezet bij personen die functioneren op het niveau van beginnende communicatie (taalontwikkeling tussen de 0 en 24 maanden) tot aan het niveau waarbij de persoon in zinnen van twee tot drie woorden communiceert.
Het instrument is ontwikkeld voor alle personen die beperkingen ervaren op het gebied van communicatie, ongeacht de leeftijd. Ook voor gebruikers van Ondersteunde Communicatie is de matrix geschikt.
Naast het verkrijgen van inzicht over het communicatief functioneren geeft het ook informatie over hoe wij ons als communicatiepartners gedragen.
Uit onderzoek is namelijk gebleken dat lang niet alle communicatieve functies worden aangeleerd bij kinderen met een communicatieve beperking en dat wij ons te vaak richten op de functies weigeren en verkrijgen van voorwerpen. De Communicatie Matrix kan gebruikt worden om aan ouders en begeleiders uit te leggen welke functies verder gestimuleerd zouden kunnen worden. Hierna kan men concrete doelen opstellen zoals het leren begroeten, het delen van informatie en je mening geven. De inhoud van het communicatiehulpmiddel zal men eventueel eerst hierop moeten aanpassen en vervolgens gaat men door modelleren en uitlokken aan deze communicatiefuncties werken. De communicatie zal hierdoor op den duur gevarieerder en meer waardevol zijn voor beide communicatiepartners.
Praktisch aan de slag met Ondersteunde CommunicatieMechelen
Wanneer: dinsdag 22 maart 2022, 13.00u - 16.00u Waar: Thomas More, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen Voormiddag: Communicatie Matrix Prijs:
Lesgever: Sandra Koster (Logopedist, OC-behandelaar) https://sandrakoster.nl/ |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Bij communicatiehulpmiddelen is het een hele uitdaging om deze goed in te zetten. De gebruiker heeft een heel netwerk aan mensen om zich heen, zowel thuis, op school als op de woongroep. Al deze mensen moeten iets doen met dit hulpmiddel maar wat, hoe en wanneer.
In deze workshop krijg je tips hoe je een communicatiehulpmiddel op de juiste wijze kunt implementeren.
De deelnemers kunnen een eigen casus en eventueel communicatiehulpmiddel meebrengen waarmee we aan de slag gaan.
In de workshop komen aan bod:
- de voorbereidende fase bestaande uit het invullen van een sociale netwerkkaart, de rol van ieder hierin, het invullen van een interessekaart, personaliseren van een hulpmiddel.
- het stellen van doelen: dagelijks is er een moment om te oefenen met het communicatiehulpmiddel en we bekijken aan de hand van een themakaart hoe je taal kunt oefenen op het gebied van vorm, inhoud en gebruik.
- valkuilen: belangrijk bij de implementatie is het bespreken van verwachtingen naar elkaar. Een veel gehoord argument is dat begeleiders of ouders geen tijd hebben. We bekijken hoe men een hulpmiddel kan inzetten en kan voordoen door te modelleren, maar vooral ook hoe je dit praktisch kunt vormgeven.
In deze workshop krijg je tips hoe je een communicatiehulpmiddel op de juiste wijze kunt implementeren.
De deelnemers kunnen een eigen casus en eventueel communicatiehulpmiddel meebrengen waarmee we aan de slag gaan.
In de workshop komen aan bod:
- de voorbereidende fase bestaande uit het invullen van een sociale netwerkkaart, de rol van ieder hierin, het invullen van een interessekaart, personaliseren van een hulpmiddel.
- het stellen van doelen: dagelijks is er een moment om te oefenen met het communicatiehulpmiddel en we bekijken aan de hand van een themakaart hoe je taal kunt oefenen op het gebied van vorm, inhoud en gebruik.
- valkuilen: belangrijk bij de implementatie is het bespreken van verwachtingen naar elkaar. Een veel gehoord argument is dat begeleiders of ouders geen tijd hebben. We bekijken hoe men een hulpmiddel kan inzetten en kan voordoen door te modelleren, maar vooral ook hoe je dit praktisch kunt vormgeven.
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Gaming is de laatste jaren echt 'big business' geworden, maar personen met een beperking bleven lang in de kou staan.
Enkele jaren geleden is de XBox Adaptive Controller op de markt gekomen. Sindsdien kwamen er nog meerdere mogelijkheden bij die aangepast gamen nu echt mogelijk maken voor personen die niet via een gewone gaming controller kunnen spelen. Tijdens deze bijscholing tonen we verschillende aanpassingen en proberen deze samen uit.
Maar we willen nog een stapje verder gaan! We willen namelijk ook samen met jou uitzoeken of het haalbaar is om, naar buitenlands voorbeeld, ook in Vlaanderen een gemeenschap te stichten van gebruikers en professionelen die elkaar ondersteunen bij het aangepast gamen, enkele voorbeelden: https://ablegamers.org/, www.hiperks.com of www.nmagaming.nl.
Als je hierover mee wil nadenken, reserveer dan nog een extra uurtje in je agenda in de namiddag!
Enkele jaren geleden is de XBox Adaptive Controller op de markt gekomen. Sindsdien kwamen er nog meerdere mogelijkheden bij die aangepast gamen nu echt mogelijk maken voor personen die niet via een gewone gaming controller kunnen spelen. Tijdens deze bijscholing tonen we verschillende aanpassingen en proberen deze samen uit.
Maar we willen nog een stapje verder gaan! We willen namelijk ook samen met jou uitzoeken of het haalbaar is om, naar buitenlands voorbeeld, ook in Vlaanderen een gemeenschap te stichten van gebruikers en professionelen die elkaar ondersteunen bij het aangepast gamen, enkele voorbeelden: https://ablegamers.org/, www.hiperks.com of www.nmagaming.nl.
Als je hierover mee wil nadenken, reserveer dan nog een extra uurtje in je agenda in de namiddag!
Inleiding tot Virtual Reality:
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Immersieve technologieën (ImT) zoals virtual reality (VR), augmented reality (AR) en 360° video zijn recent in een stroomversnelling gekomen. Deze technologieën zorgen voor een gevoel van onderdompeling (immersie) in een kunstmatige omgeving die de werkelijke omgeving vervangt of aanpast, zodat gebruikers zich laten meeslepen door de nieuw gecreëerde omgeving. ImT kunnen, net zoals de werkelijke omgeving, een zeer sterke invloed hebben op de gezondheid en het welbevinden van mensen. Het gebruik van ImT in de zorg is internationaal in opmars, maar het potentieel ervan blijft nog onderbenut in Vlaanderen. Nochtans kunnen ImT het welbevinden van de cliënten verder optimaliseren.
In het eerste deel van de workshop maken we jullie wegwijs in de verschillende immersieve technologieën, om vervolgens dieper in te gaan op de immersieve technologie VR. VR sluit de gebruiker af van de wereld via een speciale bril en simuleert een digitale, computer-gegenereerde omgeving of een reële omgeving anders dan diegene waarin de gebruiker zich werkelijk bevindt. Zo ervaart de gebruiker via verschillende zintuigen de fictieve omgeving alsof hij of zij daar effectief aanwezig is. Na het theoretisch gedeelte volgt er een praktisch gedeelte, waarin je zelf kan ervaren hoe het voelt om een VR-bril te gebruiken.
De workshop in de namiddag sluit hierbij aan, maar richt zich specifiek tot de inzet voor personen met een verstandelijke beperking.
Binnen Mobilab & Care werd veel ervaring opgedaan met ImT in het project immersivecare.be
In het eerste deel van de workshop maken we jullie wegwijs in de verschillende immersieve technologieën, om vervolgens dieper in te gaan op de immersieve technologie VR. VR sluit de gebruiker af van de wereld via een speciale bril en simuleert een digitale, computer-gegenereerde omgeving of een reële omgeving anders dan diegene waarin de gebruiker zich werkelijk bevindt. Zo ervaart de gebruiker via verschillende zintuigen de fictieve omgeving alsof hij of zij daar effectief aanwezig is. Na het theoretisch gedeelte volgt er een praktisch gedeelte, waarin je zelf kan ervaren hoe het voelt om een VR-bril te gebruiken.
De workshop in de namiddag sluit hierbij aan, maar richt zich specifiek tot de inzet voor personen met een verstandelijke beperking.
Binnen Mobilab & Care werd veel ervaring opgedaan met ImT in het project immersivecare.be
Virtual Reality inzetten voor personen met een verstandelijke beperkingMechelen
Wanneer: dinsdag 26 april 2022, 13.00u - 16.00u Waar: Thomas More, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen Voormiddag: Inleiding tot Virtual Reality Voorwaarde: Inleiding tot Virtual Reality (voormiddag) gevolgd hebben Prijs:
Lesgever: Romy Sels & Jo Daems (beide Thomas More - Mobilab & Care) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
VR kan een meerwaarde hebben voor personen met een verstandelijke beperking, mits het in acht nemen van bepaalde aandachtspunten. In het tweede deel van de workshop komt specifiek het gebruik van VR bij personen met een verstandelijke beperking aan bod. We geven je een aantal tips en tricks om aan de slag te gaan met je cliënten. Ook dit deel van de workshop zal bestaan uit een theoretisch gedeelte en een praktisch gedeelte. Tijdens het praktisch gedeelte zal je enkele applicaties die bruikbaar kunnen zijn bij personen met een verstandelijke beperking kunnen uitproberen en zal je de VR-bril leren gebruiken bij een cliënt d.m.v. een rollenspel.
Binnen Mobilab & Care werd veel ervaring opgedaan met ImT in het project immersivecare.be
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je inleiding tot Virtual Reality hebt gevolgd, deze vorming gaat door in de voormiddag.
Binnen Mobilab & Care werd veel ervaring opgedaan met ImT in het project immersivecare.be
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je inleiding tot Virtual Reality hebt gevolgd, deze vorming gaat door in de voormiddag.
Compenserende software inzetten bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, basisvormingMechelen
Wanneer: donderdag 12 mei 2022, 9.00u - 12.00u Waar: Thomas More, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen Namiddag: Compenserende software inzetten bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, workshop Prijs:
Lesgever: Inge Piedfort (Thomas More - Modem expert) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Leerlingen voor wie lezen, spellen en/of schrijven niet vanzelfsprekend is, kunnen gebruik maken van compenserende software. Op die manier kunnen ze o.a. teksten laten voorlezen, hun werkboekjes digitaal invullen, gebruik maken van spellingcontrole en woordvoorspelling… Er zijn veel verschillende programma's die leerlingen hierbij kunnen helpen. (voorbeelden: www.adibib.be/aanbod/voorleessoftware)
In deze vorming gaan we dieper in op de verschillende mogelijkheden die er zijn. Welke functies bieden de verschillende softwarepakketten? Met welke factoren kan je rekening houden om een keuze te maken?
De workshop na de middag sluit aan bij deze bijscholing!
In deze vorming gaan we dieper in op de verschillende mogelijkheden die er zijn. Welke functies bieden de verschillende softwarepakketten? Met welke factoren kan je rekening houden om een keuze te maken?
De workshop na de middag sluit aan bij deze bijscholing!
Compenserende software inzetten bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, workshopMechelen
Wanneer: donderdag 12 mei 2022, 13.00u - 16.00u Waar: Thomas More, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen Voormiddag: Compenserende software inzetten bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, basisvorming Prijs:
Lesgever: Inge Piedfort (Thomas More - Modem expert) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Deze workshop is het praktische vervolg op de basisvorming 'Compenserende software inzetten bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften'. In deze workshop bieden we de mogelijkheid om aan de slag te gaan met de verschillende softwarepakketten en hun functies zelf uit te testen, daarom vereist deelname aan de workshop een basiskennis van de verschillende programma's.
Het volgen van de basisvorming van de voormiddag is een vereiste voor het volgen van deze workshop.
Het volgen van de basisvorming van de voormiddag is een vereiste voor het volgen van deze workshop.
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Compenserende software kan leerlingen ondersteunen voor wie lezen, spellen en/of schrijven niet vanzelfsprekend is. Het inzetten ervan heeft positieve effecten op de leerprestaties en motivatie van de leerling. De juiste keuze van software is een belangrijke stap, maar bijkomend zijn er nog een aantal zaken waarmee rekening gehouden dient te worden.
Hoe ga je aan de slag met compenserende software op school en zet je gemaakte keuzes om in de praktijk? Wat zijn randvoorwaarden voor een goede implementatie? Welke verschillende rollen moeten er opgenomen worden en wie gaat dit dan doen? In deze vorming gaan we dieper in op deze vragen.
Hoe ga je aan de slag met compenserende software op school en zet je gemaakte keuzes om in de praktijk? Wat zijn randvoorwaarden voor een goede implementatie? Welke verschillende rollen moeten er opgenomen worden en wie gaat dit dan doen? In deze vorming gaan we dieper in op deze vragen.
Communicatie ondersteunen met modelleren en kern- en randwoordenschat: hoe begin je eraan? BasisvormingGent 2021
Wanneer: donderdag 28 oktober 2021, 9.00u - 12.00u Waar: Vlaamsoogpunt, Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent Mechelen 2022 Wanneer: donderdag 2 juni 2022, 9.00u - 12.00u Waar: Thomas More, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen Namiddag: Workshop: Communicatie ondersteunen met modelleren en kern- en randwoordenschat. Prijs:
Lesgever: Kirsten Denis (Thomas More - Modem expert) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Communicatie is een basisrecht. Wanneer dit niet of onvoldoende lukt met gesproken taal om uiteenlopende redenen, kunnen we gebruik gaan maken van pictogrammen. Om een taal te leren moet je erdoor omgeven worden. Het passief gebruiken van taal gaat vooraf aan het actief gebruiken ervan. Dat geldt ook voor Ondersteunde Communicatie met pictogrammen. Een persoon leert Ondersteunde Communicatie, doordat er Ondersteunde Communicatie gebruikt wordt in de communicatie naar hem of haar toe. We noemen dit modelleren. Kernwoorden zorgen ervoor dat je cliënt een hele waaier aan communicatieve behoeften zal kunnen uiten. Wil je graag de communicatieve en taalvaardigheden van je cliënt stimuleren, dan zet deze vorming je op weg. We verduidelijken de principes van kernwoordenschat, randwoordenschat en modelleren en bekijken hoe we deze concreet maken in de praktijk.
Workshop: Communicatie ondersteunen met modelleren en kern- en randwoordenschat.Gent 2021
Wanneer: donderdag 28 oktober 2021, 13.00u - 16.00u Waar: Vlaamsoogpunt, Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent Mechelen 2022 Wanneer: donderdag 2 juni 2022, 13.00u - 16.00u Waar: Thomas More, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen Voormiddag: Communiceren met modelleren en kern- en randwoordenschat: hoe begin je eraan? Basisvorming Voorwaarde: basisvorming (voormiddag) gevolgd hebben of zelf reeds aan de slag zijn met kernwoordenschat en modelleren Prijs:
Lesgever: Kirsten Denis (Thomas More - Modem expert) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Deze praktische workshop is een vervolg op de vorming "Communicatie ondersteunen met modelleren en kernwoordenschat: hoe begin je eraan?". Hoe ga je nu zelf aan de slag met kernwoordenschat en modelleren? Hoe kan je Ondersteunde Communicatie gaan integreren binnen dagdagelijkse handelingen en activiteiten? We proberen zelf verschillende symboolgebaseerde communicatiesystemen uit en oefenen hiermee aan de hand van concrete activiteiten en voorbeelden uit de praktijk.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je de basisvorming "Communicatie ondersteunen met modelleren en kernwoordenschat: hoe begin je eraan? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je de basisvorming "Communicatie ondersteunen met modelleren en kernwoordenschat: hoe begin je eraan? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door.