Workshops en vormingen
fysiek
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Door de ernst van de taalstoornis lijkt het logisch dat we personen met ernstige afasie leren om hun talige restmogelijkheden te ondersteunen met allerhande hulpmiddelen en strategieën. Vanuit de praktijk weten we echter dat het (zelfstandig) gebruik van klassieke hulpmiddelen in dagelijkse situaties vaak heel beperkt is.
We illustreren in deze workshop hoe je aan de hand van de methodieken uit GLOBAMIX deel 1 (Paemeleire & Moerkerke, 2020) de communicatieve restvaardigheden in kaart kan brengen, om vervolgens een ondersteuning op maat te maken. Op basis van recente literatuur en eigen klinische ervaring formuleren we hiervoor zes praktische tips (Paemeleire, Moerkerke & Fierens, 2021).
We stellen ook het onderdeel ‘strategieën en hulpmiddelen’ uit het net verschenen GLOBAMIX deel 2 (Paemeleire & Moerkerke, 2025) voor. Hierbij komen onder andere (digitale) remnants, het gebruik van smartphone fotografie in de communicatie en de techniek van geschreven keuze communicatie aan bod. Er is ruimte voor discussie over casuïstiek van de deelnemers.
We illustreren in deze workshop hoe je aan de hand van de methodieken uit GLOBAMIX deel 1 (Paemeleire & Moerkerke, 2020) de communicatieve restvaardigheden in kaart kan brengen, om vervolgens een ondersteuning op maat te maken. Op basis van recente literatuur en eigen klinische ervaring formuleren we hiervoor zes praktische tips (Paemeleire, Moerkerke & Fierens, 2021).
We stellen ook het onderdeel ‘strategieën en hulpmiddelen’ uit het net verschenen GLOBAMIX deel 2 (Paemeleire & Moerkerke, 2025) voor. Hierbij komen onder andere (digitale) remnants, het gebruik van smartphone fotografie in de communicatie en de techniek van geschreven keuze communicatie aan bod. Er is ruimte voor discussie over casuïstiek van de deelnemers.
Hoe leer je een communicatiehulpmiddel aan en hoe stimuleer je de communicatieve vaardigheden?
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Stap in de wereld van ondersteunde communicatie: van pictogram tot kernwoord!
Communiceren is een basisrecht. Maar wat als gesproken taal niet mogelijk is? Ontdek de kracht van ondersteunde communicatie en de methodiek hierachter tijdens deze vorming.
🎙️ Wat kun je verwachten?
Schrijf je in en krijg direct toegang tot een introductiefilmpje van 15 minuten. Hierin krijg je alvast wat informatie over modelleren, kernwoordenschat en de diverse communicatiehulpmiddelen.
Beginner? Geen zorgen! We raden je aan om onze e-learning 'Communicatiehulpmiddelen: een overzicht' te volgen voor een uitgebreid inzicht in het aanbod aan communicatiehulpmiddelen.
Voor wie? Therapeuten en begeleiders die werken met personen die niet of nauwelijks kunnen spreken en die aan de slag willen gaan met ondersteunde communicatie. In deze vorming focussen we op symboolgebaseerde communicatiesystemen.
Communiceren is een basisrecht. Maar wat als gesproken taal niet mogelijk is? Ontdek de kracht van ondersteunde communicatie en de methodiek hierachter tijdens deze vorming.
🎙️ Wat kun je verwachten?
- Diepgaande inzichten in hoe iemand ondersteunde communicatie leert door 'modelleren'.
- Leer hoe je cliënt een breed scala aan behoeften kan uitdrukken met kernwoorden.
- Praktische stappen en tips om kernwoordenschat en modelleren in de praktijk te brengen.
- We gaan praktisch aan de slag met symboolgebaseerde communicatiesystemen aan de hand van concrete activiteiten.
Schrijf je in en krijg direct toegang tot een introductiefilmpje van 15 minuten. Hierin krijg je alvast wat informatie over modelleren, kernwoordenschat en de diverse communicatiehulpmiddelen.
Beginner? Geen zorgen! We raden je aan om onze e-learning 'Communicatiehulpmiddelen: een overzicht' te volgen voor een uitgebreid inzicht in het aanbod aan communicatiehulpmiddelen.
Voor wie? Therapeuten en begeleiders die werken met personen die niet of nauwelijks kunnen spreken en die aan de slag willen gaan met ondersteunde communicatie. In deze vorming focussen we op symboolgebaseerde communicatiesystemen.
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Werk je als zorg- of onderwijsprofessional met mensen die het moeilijk hebben met spreken, lezen, schrijven of digitale toegang? We nodigen je van harte uit om kennis te maken met het uitgebreide aanbod van Modem. Kom kennis maken met diverse hulpmiddelen, oplossingen en tools in onze gloednieuwe demoruimte.
Wat staat er op het programma?
Wanneer?
Het CommunicatieLab is open op dinsdag 3 juni 2025 van 13.00 uur tot 16.00 uur. Je bent de hele namiddag welkom om de verschillende sessies te volgen of je kan ook gewoon even binnenlopen en een kijkje komen nemen.
Voor wie?
Deze dag is bedoeld voor logopedisten, ergotherapeuten, orthopedagogen, leerondersteuners, bedrijven en andere professionals uit de zorg en het onderwijs die werken met personen met communicatiemoeilijkheden.
Wat staat er op het programma?
- Praktijkervaring: Experimenteer zelf met onze materialen en vind oplossingen voor je eigen casus.
- Inhoudelijke sessies: Volg korte presentaties over onderwerpen zoals aangepast gamen, ondersteunde communicatie, digitale toegankelijkheid en digitale leerhulpmiddelen.
- Ontdek Modem: Leer waarvoor je bij ons terecht kunt en hoe wij jou kunnen ondersteunen.
- Ontmoet onze onderzoekers: Maak kennis met de onderzoeksgroep Mobilab & Care en bezoek onze VR-ruimte en Experience Lab.
- Bespreek je eigen vragen: Ons onderzoek en ontwikkelingen zijn altijd zeer praktijkgericht, we staan dan ook graag open voor jouw (onderzoeks)vragen.
- Een gezellige sfeer: We zorgen voor een hapje en een drankje terwijl je je laat inspireren.
Wanneer?
Het CommunicatieLab is open op dinsdag 3 juni 2025 van 13.00 uur tot 16.00 uur. Je bent de hele namiddag welkom om de verschillende sessies te volgen of je kan ook gewoon even binnenlopen en een kijkje komen nemen.
Voor wie?
Deze dag is bedoeld voor logopedisten, ergotherapeuten, orthopedagogen, leerondersteuners, bedrijven en andere professionals uit de zorg en het onderwijs die werken met personen met communicatiemoeilijkheden.
Workshops en webinars
Online
Hoe creëer je een rijke talige omgeving voor je kind met autisme dat niet of nauwelijks spreekt.
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Dit online terugkom-moment is verbonden aan de e-learning ‘Hoe creëer je een rijke talige omgeving voor je kind met autisme dat niet of nauwelijks spreekt’. In deze cursus leerde je in vier modules meer over hoe je aan de slag gaat met taal, hoe communicatiehulpmiddelen hierbij kunnen ondersteunen en hoe je deze kan inzetten.
Het volgen van de e-learning is een voorwaarde om je te kunnen inschrijven voor deze sessie.
Tijdens deze sessie kan je vragen stellen over de e-learning aan één van de lesgevers.
Het volgen van de e-learning is een voorwaarde om je te kunnen inschrijven voor deze sessie.
Tijdens deze sessie kan je vragen stellen over de e-learning aan één van de lesgevers.
Basisworkshop Ondersteunend tekenen
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Zin in een workshop waarin je vooral actief bezig bent en de volgende dag al met het geleerde aan de slag kan?
Tekenen Ondersteunend bij Spraaktaal voor meer inclusie (TOSinc.) is een vorm van Ondersteunde Communicatie. Hiermee
krijg je een tool in handen om communicatie en instructie op een simpele manier visueel te maken waardoor het kind de
taal beter begrijpt, maar zich ook gehoord, gezien en begrepen voelt. Je hoeft er (juist) niet goed voor te kunnen tekenen!
Voor: iedereen die werkt met kinderen vanaf 3 t/m 18 jaar en taal wil verduidelijken
Wat is ondersteunend tekenen eigenlijk?
“Taal verdwijnt, zodra het is uitgesproken. En taal is overal.” TOSinc. Ondersteunend
tekenen geeft kinderen met (S)TOS directe houvast in taal, bij emoties en in
communicatie. Tijd om informatie te verwerken, te begrijpen en daarop te reageren.
Ondersteunend tekenen helpt de wereld te vergroten. Je leert in deze Online
Basisworkshop wat TOSinc. inhoudt en hoe je dit kunt zetten in jouw werk bij kinderen vanaf
3 jaar t/m volwassenen. Het mooie is, ondersteunend tekenen is helpend voor kinderen
met, maar zeker ook zonder (S)TOS. Denk aan het belang van een talige boodschap
zichtbaar maken bij bijv. anderstalige kinderen, ADHD, autisme, of slechthorendheid.
De Basisworkshops zijn onderverdeeld in twee delen en kunnen zowel op locatie als online
gevolgd worden. De Basisworkshop van 13 mei is online en gaat over deel 1. Voor de
volledigheid staat hieronder de inhoud van beide Basisworkshops genoemd. Voorwaarde
om (wellicht op een later moment) deel 2 te volgen is dat je deel 1 gevolgd hebt bij een
trainer van TOSinc. De Basisworkshops worden op maat gemaakt op basis van input van
de deelnemers.
Basisworkshop deel 1
Je leert simpele (juist niet mooie!) tekeningetjes in combinatie met geschreven
kernwoorden te gebruiken tijdens het vertellen. Dit doen we door, naast
de informatie en voorbeelden die je krijgt, vooral veel zelf te doen en te ervaren! Het is een
heerlijk actieve workshop. Geen taalontwikkelingsstoornis is hetzelfde. Hoe maak je dit visueel? Je leert één van de
belangrijkste tekeningetjes: het proces, input, de auditieve verwerking en output, terwijl je vertelt. Leer anders te kijken naar
tekeningetjes bij taal, ervaar de noodzaak van ondersteunend tekenen bij kinderen, kom makkelijker los van eventuele
stemmetjes “maar ik kan helemaal niet (goed) tekenen”. We gaan aan de slag met o.a. werkwoorden, basisvormen,
emoties, de auditieve verwerking bij (S)TOS en zonder, abstracte taal concreet maken. Aan het einde ga je in kleine
groepjes aan de slag met een opdracht. Je kunt direct de volgende werkdag aan de slag met ondersteunend tekenen
waar nodig.
Basisworkshop deel 2: verdieping op deel 1
Verdiepen op de basis. Hoe ging de afgelopen periode met ondersteunend tekenen? We frissen kort op van abstracte naar
concrete taal. Vragen en ervaringen bespreken, ingestuurde opdrachten bekijken. We gaan aan de slag met het auditief
werkgeheugen. Daarnaast keuze uit de volgende onderwerpen: het volle hoofd, oudergesprekken, executieve functies of
(S)TOS-kenmerken, woordenschat/uitleg zinnen (begrip/productie). De van tevoren ingebrachte wensen zijn essentieel voor
deze op maat gemaakte workshop. Met ondersteunend tekenen helpen we elkaar de wereld een stukje mooier en
makkelijker te maken!
Je kunt na elk deel van de basisworkshop direct de volgende werkdag in jouw werk aan de slag.
🎁 Inclusief bij deel 1 online:
– digitaal niet-geaccrediteerd deelnamecertificaat van 3 sbu
– 4 weken toegang tot de (groeiende) TOSinc. online visuele bibliotheek met meer dan 700 filmpjes ter inspiratie
– blijvend toegang tot een besloten Facebookpagina voor professionals à ervaringen delen/vragen stellen
– blijvend toegang tot Zoom-link waarmee je ieder kwartaal deel kan nemen aan een live oefenmoment
🎁 Inclusief bij deel 2 online:
– digitaal niet-geaccrediteerd deelnamecertificaat 3 sbu
– 6 weken toegang tot de (groeiende) TOSinc. online visuele bibliotheek met meer dan 700 filmpjes ter inspiratie
– blijvend toegang tot een besloten Facebookpagina voor professionals à ervaringen delen/vragen stellen
– blijvend toegang tot Zoom-link waarmee je ieder kwartaal deel kan nemen aan een live oefenmoment
Hopelijk tot snel! 😃
Met vriendelijke groet,
Inge Hamelink-Oosdijk
Trainer TOSinc. Ondersteunend tekenen
+031650602409
[email protected]
www.visualiseeringe.nl
www.linkedin.com/in/ingehamelinkoosdijk-visualiseeringe
Tekenen Ondersteunend bij Spraaktaal voor meer inclusie (TOSinc.) is een vorm van Ondersteunde Communicatie. Hiermee
krijg je een tool in handen om communicatie en instructie op een simpele manier visueel te maken waardoor het kind de
taal beter begrijpt, maar zich ook gehoord, gezien en begrepen voelt. Je hoeft er (juist) niet goed voor te kunnen tekenen!
Voor: iedereen die werkt met kinderen vanaf 3 t/m 18 jaar en taal wil verduidelijken
Wat is ondersteunend tekenen eigenlijk?
“Taal verdwijnt, zodra het is uitgesproken. En taal is overal.” TOSinc. Ondersteunend
tekenen geeft kinderen met (S)TOS directe houvast in taal, bij emoties en in
communicatie. Tijd om informatie te verwerken, te begrijpen en daarop te reageren.
Ondersteunend tekenen helpt de wereld te vergroten. Je leert in deze Online
Basisworkshop wat TOSinc. inhoudt en hoe je dit kunt zetten in jouw werk bij kinderen vanaf
3 jaar t/m volwassenen. Het mooie is, ondersteunend tekenen is helpend voor kinderen
met, maar zeker ook zonder (S)TOS. Denk aan het belang van een talige boodschap
zichtbaar maken bij bijv. anderstalige kinderen, ADHD, autisme, of slechthorendheid.
De Basisworkshops zijn onderverdeeld in twee delen en kunnen zowel op locatie als online
gevolgd worden. De Basisworkshop van 13 mei is online en gaat over deel 1. Voor de
volledigheid staat hieronder de inhoud van beide Basisworkshops genoemd. Voorwaarde
om (wellicht op een later moment) deel 2 te volgen is dat je deel 1 gevolgd hebt bij een
trainer van TOSinc. De Basisworkshops worden op maat gemaakt op basis van input van
de deelnemers.
Basisworkshop deel 1
Je leert simpele (juist niet mooie!) tekeningetjes in combinatie met geschreven
kernwoorden te gebruiken tijdens het vertellen. Dit doen we door, naast
de informatie en voorbeelden die je krijgt, vooral veel zelf te doen en te ervaren! Het is een
heerlijk actieve workshop. Geen taalontwikkelingsstoornis is hetzelfde. Hoe maak je dit visueel? Je leert één van de
belangrijkste tekeningetjes: het proces, input, de auditieve verwerking en output, terwijl je vertelt. Leer anders te kijken naar
tekeningetjes bij taal, ervaar de noodzaak van ondersteunend tekenen bij kinderen, kom makkelijker los van eventuele
stemmetjes “maar ik kan helemaal niet (goed) tekenen”. We gaan aan de slag met o.a. werkwoorden, basisvormen,
emoties, de auditieve verwerking bij (S)TOS en zonder, abstracte taal concreet maken. Aan het einde ga je in kleine
groepjes aan de slag met een opdracht. Je kunt direct de volgende werkdag aan de slag met ondersteunend tekenen
waar nodig.
Basisworkshop deel 2: verdieping op deel 1
Verdiepen op de basis. Hoe ging de afgelopen periode met ondersteunend tekenen? We frissen kort op van abstracte naar
concrete taal. Vragen en ervaringen bespreken, ingestuurde opdrachten bekijken. We gaan aan de slag met het auditief
werkgeheugen. Daarnaast keuze uit de volgende onderwerpen: het volle hoofd, oudergesprekken, executieve functies of
(S)TOS-kenmerken, woordenschat/uitleg zinnen (begrip/productie). De van tevoren ingebrachte wensen zijn essentieel voor
deze op maat gemaakte workshop. Met ondersteunend tekenen helpen we elkaar de wereld een stukje mooier en
makkelijker te maken!
Je kunt na elk deel van de basisworkshop direct de volgende werkdag in jouw werk aan de slag.
🎁 Inclusief bij deel 1 online:
– digitaal niet-geaccrediteerd deelnamecertificaat van 3 sbu
– 4 weken toegang tot de (groeiende) TOSinc. online visuele bibliotheek met meer dan 700 filmpjes ter inspiratie
– blijvend toegang tot een besloten Facebookpagina voor professionals à ervaringen delen/vragen stellen
– blijvend toegang tot Zoom-link waarmee je ieder kwartaal deel kan nemen aan een live oefenmoment
🎁 Inclusief bij deel 2 online:
– digitaal niet-geaccrediteerd deelnamecertificaat 3 sbu
– 6 weken toegang tot de (groeiende) TOSinc. online visuele bibliotheek met meer dan 700 filmpjes ter inspiratie
– blijvend toegang tot een besloten Facebookpagina voor professionals à ervaringen delen/vragen stellen
– blijvend toegang tot Zoom-link waarmee je ieder kwartaal deel kan nemen aan een live oefenmoment
Hopelijk tot snel! 😃
Met vriendelijke groet,
Inge Hamelink-Oosdijk
Trainer TOSinc. Ondersteunend tekenen
+031650602409
[email protected]
www.visualiseeringe.nl
www.linkedin.com/in/ingehamelinkoosdijk-visualiseeringe
Webinars
Opname
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Hebben jouw leerlingen moeite met het noteren van wiskundige bewerkingen vanwege motorische uitdagingen of een onleesbaar handschrift? Geen zorgen, er zijn innovatieve technologische oplossingen die hierbij kunnen helpen.
Wat dit webinar voor jou in petto heeft:
Ben jij klaar om samen met ons de wereld van technologie in het wiskundeonderwijs te ontdekken? Schrijf je dan nu in voor dit webinar.
Wat dit webinar voor jou in petto heeft:
- Ontdek toepassingen waarmee leerlingen wiskundige bewerkingen zoals cijferoefeningen, staartdelingen, meetkunde of breuken digitaal kunnen noteren.
- Maak kennis met tools voor laptop, Chromebook en tablet. We richten ons op applicaties waarbij het gewone toetsenbord, muis of aanraakscherm gebruikt wordt.
- De focus ligt op basiswiskunde: ideaal voor begeleiders van leerlingen in het basisonderwijs (en eventueel de eerste graad secundair)
Ben jij klaar om samen met ons de wereld van technologie in het wiskundeonderwijs te ontdekken? Schrijf je dan nu in voor dit webinar.
{title_0:text default="title 0"}
{content_0:content}
Een iPad of iPhone inzetten als hulpmiddel voor personen met lees- en spellingmoeilijkheden (1/3)
|
{title_0:text default="title 0"}
{content_0:content}
Een tablet of smartphone met Android inzetten als hulpmiddel voor personen met lees- en spellingmoeilijkheden (2/3)
|
{title_0:text default="title 0"}
{content_0:content}
Een Chromebook optimaal inzetten bij leerlingen met lees- en spellingmoeilijkheden (3/3)
|
{title_0:text default="title 0"}
{content_0:content}
E-learnings
Online, te volgen op eigen tempo
{title_0:text default="title 0"}
{content_0:content}
Bouwen aan jouw expertise, word lid van ons netwerk! |
Een bijscholing in jouw organisatie? |