We werken volop aan het programma voor 2020, we vragen nog even geduld!
Hieronder alvast de vormingen die we in 2019 organiseerden.
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Het passief gebruiken van taal gaat vooraf aan het actief gebruiken ervan. Dat geldt ook voor ondersteunde communicatie met pictogrammen. Wil je daarvoor de laatste nieuwe inzichten rond modelleren en kernwoordenschat gebruiken om zo de communicatieve en taalvaardigheden van je cliënt te stimuleren, dan zet deze vorming je op weg. We verduidelijken de principes van kernwoordenschat, randwoordenschat en modelleren en gaan hiermee zelf aan de slag. Theorie én praktijk komen aan bod.
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Je bent vertrouwd met de basisprincipes van kernwoordenschat en modelleren, maar je weet niet altijd hoe het toe te passen in de praktijk. Met welke criteria kies je een symbolenwoordenschat en hoe kan je de brede omgeving meekrijgen in het modelleren? Welke zijn de verschillende stappen in het proces en hoe kan je de communicatieve en taalvaardigheden blijven uitbreiden. Op welke manieren kan je met deze principes geletterdheid stimuleren in alle stadia van het OC-proces? In deze vorming leer je hoe je kernwoordenschat en modelleren inzet in de praktijk.
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Misschien ken jij al verschillende manieren om de zelfstandigheid en participatie van mensen met een verstandelijke beperking te versterken. Maar weet je ook genoeg over de mogelijkheden van tablets, smartphones, apps, websites, …? Deze workshop zoomt in op verschillende toepassingen voor ADL, vereenvoudigen van internettoegang, e-mail, lezen, schrijven, vrijetijdsbesteding, enz. We tonen verschillende toepassingen die onmiddellijk inzetbaar zijn in de praktijk.
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Deze praktische workshop is een vervolg op de vorming "Levenskwaliteit van mensen met een verstandelijke beperking versterken: wat kunnen tablet, pc en smartphone bieden?". Je kan zelf aan de slag gaan met verschillende toepassingen en we wegen samen af wat de voor- en nadelen zijn voor verschillende doelgroepen. Wij zorgen voor de aanwezigheid van vele voorbeelden, die je nu zelf kan uitproberen. Breng gerust je eigen tablet en/of laptop mee zodat je ook met je eigen materiaal kan werken.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je in de laatste 12 maanden de vorming "Levenskwaliteit van mensen met een verstandelijke beperking versterken: wat kunnen tablet, pc en smartphone bieden? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je in de laatste 12 maanden de vorming "Levenskwaliteit van mensen met een verstandelijke beperking versterken: wat kunnen tablet, pc en smartphone bieden? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door.
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Is het voor mensen die jij begeleidt motorisch te moeilijk om met een tablet te werken? Wil je weten hoe je de tablet toegankelijker maakt en welke alternatieve bedieningen er bestaan? Dan is deze vorming iets voor jou. We overlopen de verschillende mogelijkheden zoals ingebouwde instellingen, aangepaste apps en alternatieven voor aanraakscherm, toetsenbord en muis.
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Deze praktische workshop is een vervolg op de vorming "Een tablet bedienen als dit motorisch te moeilijk is.
Welke alternatieven zijn er?"
Je kan zelf aan de slag gaan met verschillende toepassingen en we wegen samen af wat de voor- en nadelen zijn voor verschillende doelgroepen. Wij zorgen voor de aanwezigheid van vele voorbeelden, die je nu zelf kan uitproberen. Breng gerust je eigen tablet en/of laptop mee zodat je ook met je eigen materiaal kan werken.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je in de laatste 12 maanden de vorming "Een tablet bedienen als dit motorisch te moeilijk is. Welke alternatieven zijn er? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door.
Welke alternatieven zijn er?"
Je kan zelf aan de slag gaan met verschillende toepassingen en we wegen samen af wat de voor- en nadelen zijn voor verschillende doelgroepen. Wij zorgen voor de aanwezigheid van vele voorbeelden, die je nu zelf kan uitproberen. Breng gerust je eigen tablet en/of laptop mee zodat je ook met je eigen materiaal kan werken.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je in de laatste 12 maanden de vorming "Een tablet bedienen als dit motorisch te moeilijk is. Welke alternatieven zijn er? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door.
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Benieuwd naar de mogelijkheden van het inzetten van apps en tablets bij kinderen en volwassenen met een ernstig meervoudige beperking? Via verschillende apps maken jullie kennis met de rol die de tablet kan innemen in het dagelijkse leven van zowel volwassenen als kinderen met een ernstig meervoudige beperking. Tijdens deze vorming tonen we zowel de instellingen van de tablet en de beveiliging. Je maakt kennis met een brede waaier aan apps gaande van actie/reactie tot snoezelen en puzzelen. Je krijgt de kans om zelf kennis te maken met onze tablets en om nieuwe ervaringen en ideeën op te doen. Je kan hier al vanaf de volgende dag mee aan de slag.
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Om oogsturing succesvol uit te proberen en/of te implementeren moet je als therapeut met veel aspecten rekening houden. Zit je met veel vragen hierover? Hoe werkt het? Welke systemen bestaan er en wat zijn de verschillen? Wat kan je reeds observeren met laagtechnologische systemen en welke observatiemogelijkheden biedt de gespecialiseerde software? Wat heb je nodig om met oogsturing aan de slag te gaan? Waar moet je op letten bij positionering? In deze vorming geven we je concrete handvaten mee voor de praktische implementatie van oogsturing bij je cliënt.
De vorming "Oogsturing stap voor stap aanleren, van visuele aandacht tot communicatie" van de namiddag biedt een gedetailleerd stappenplan om oogsturing aan te leren bij personen met meervoudige beperkingen en sluit hier dus goed bij aan.
De vorming "Oogsturing stap voor stap aanleren, van visuele aandacht tot communicatie" van de namiddag biedt een gedetailleerd stappenplan om oogsturing aan te leren bij personen met meervoudige beperkingen en sluit hier dus goed bij aan.
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Oogsturing is een bijzondere vorm van bedienen met veel potentieel voor personen met meervoudige beperkingen. Vaak is het moeilijk in te schatten welke de visuele en cognitieve mogelijkheden van de gebruiker zijn. Het leerproces verloopt meestal in kleine stapjes: van het stimuleren van visuele aandacht tot gericht selecteren en communicatie vaak als einddoel. Er bestaan reeds meerdere stapsgewijze handelingsplannen. Hierop baseren we ons om voor de verschillende stappen concrete toepassingen/spelletjes te tonen. Waar mogelijk, tonen we ook gratis alternatieven.
Begeleid je personen in het gebruik van oogsturing of wil je dat gaan doen? Wil je weten hoe je dit in verschillende stappen aanleert? Dan is deze vorming iets voor jou.
Begeleid je personen in het gebruik van oogsturing of wil je dat gaan doen? Wil je weten hoe je dit in verschillende stappen aanleert? Dan is deze vorming iets voor jou.