Communicatie Matrix, VOLZET!Mechelen of online
Wanneer: dinsdag 13 oktober 2020, 9.00u - 12.00u Waar: Thomas More, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen Namiddag: Praktisch aan de slag met Ondersteunde Communicatie Prijs:
Lesgever: Sandra Koster (Logopedist, OC-behandelaar) https://sandrakoster.nl/ |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
In deze workshop leert men hoe de Communicatie Matrix ingevuld kan worden en hoe deze te interpreteren is. Aan de hand van een casus gaan we praktisch aan de slag: met behulp van een ingevulde matrix selecteren we communicatiefuncties die geoefend kunnen worden. Deze communicatieve functies gaan we opzoeken in het communicatiehulpmiddel en modelleren en uitlokken in een spelsituatie.
Deelnemers kunnen na dit praktische gedeelte eigen casuïstiek bespreken waarbij gelegenheid is voor het stellen van vragen over het invullen van de matrix, interpretatie van scores en opstellen van behandeldoelen.
De Communicatie Matrix is een online onderzoeksinstrument wat de mogelijkheden van de cliënt in kaart brengt, waarbij de nadruk wordt gelegd op de communicatieve vaardigheden en wat de cliënt laat zien aan communicatief gedrag. De Communicatie Matrix wordt ingezet bij personen die functioneren op het niveau van beginnende communicatie (taalontwikkeling tussen de 0 en 24 maanden) tot aan het niveau waarbij de persoon in zinnen van twee tot drie woorden communiceert.
Het instrument is ontwikkeld voor alle personen die beperkingen ervaren op het gebied van communicatie, ongeacht de leeftijd. Ook voor gebruikers van Ondersteunde Communicatie is de matrix geschikt.
Naast het verkrijgen van inzicht over het communicatief functioneren geeft het ook informatie over hoe wij ons als communicatiepartners gedragen.
Uit onderzoek is namelijk gebleken dat lang niet alle communicatieve functies worden aangeleerd bij kinderen met een communicatieve beperking en dat wij ons te vaak richten op de functies weigeren en verkrijgen van voorwerpen. De Communicatie Matrix kan gebruikt worden om aan ouders en begeleiders uit te leggen welke functies verder gestimuleerd zouden kunnen worden. Hierna kan men concrete doelen opstellen zoals het leren begroeten, het delen van informatie en je mening geven. De inhoud van het communicatiehulpmiddel zal men eventueel eerst hierop moeten aanpassen en vervolgens gaat men door modelleren en uitlokken aan deze communicatiefuncties werken. De communicatie zal hierdoor op den duur gevarieerder en meer waardevol zijn voor beide communicatiepartners.
Deelnemers kunnen na dit praktische gedeelte eigen casuïstiek bespreken waarbij gelegenheid is voor het stellen van vragen over het invullen van de matrix, interpretatie van scores en opstellen van behandeldoelen.
De Communicatie Matrix is een online onderzoeksinstrument wat de mogelijkheden van de cliënt in kaart brengt, waarbij de nadruk wordt gelegd op de communicatieve vaardigheden en wat de cliënt laat zien aan communicatief gedrag. De Communicatie Matrix wordt ingezet bij personen die functioneren op het niveau van beginnende communicatie (taalontwikkeling tussen de 0 en 24 maanden) tot aan het niveau waarbij de persoon in zinnen van twee tot drie woorden communiceert.
Het instrument is ontwikkeld voor alle personen die beperkingen ervaren op het gebied van communicatie, ongeacht de leeftijd. Ook voor gebruikers van Ondersteunde Communicatie is de matrix geschikt.
Naast het verkrijgen van inzicht over het communicatief functioneren geeft het ook informatie over hoe wij ons als communicatiepartners gedragen.
Uit onderzoek is namelijk gebleken dat lang niet alle communicatieve functies worden aangeleerd bij kinderen met een communicatieve beperking en dat wij ons te vaak richten op de functies weigeren en verkrijgen van voorwerpen. De Communicatie Matrix kan gebruikt worden om aan ouders en begeleiders uit te leggen welke functies verder gestimuleerd zouden kunnen worden. Hierna kan men concrete doelen opstellen zoals het leren begroeten, het delen van informatie en je mening geven. De inhoud van het communicatiehulpmiddel zal men eventueel eerst hierop moeten aanpassen en vervolgens gaat men door modelleren en uitlokken aan deze communicatiefuncties werken. De communicatie zal hierdoor op den duur gevarieerder en meer waardevol zijn voor beide communicatiepartners.
Praktisch aan de slag met Ondersteunde Communicatie, VOLZET!Mechelen of online
Wanneer: dinsdag 13 oktober 2020, 13.00u - 16.00u Waar: Thomas More, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen Voormiddag: Communicatie Matrix Prijs:
Lesgever: Sandra Koster (Logopedist, OC-behandelaar) https://sandrakoster.nl/ |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Bij communicatiehulpmiddelen is het een hele uitdaging om deze goed in te zetten. De gebruiker heeft een heel netwerk aan mensen om zich heen, zowel thuis, op school als op de woongroep. Al deze mensen moeten iets doen met dit hulpmiddel maar wat, hoe en wanneer.
In deze workshop krijg je tips hoe je een communicatiehulpmiddel op de juiste wijze kunt implementeren.
De deelnemers kunnen een eigen casus en eventueel communicatiehulpmiddel meebrengen waarmee we aan de slag gaan.
In de workshop komen aan bod:
- de voorbereidende fase bestaande uit het invullen van een sociale netwerkkaart, de rol van ieder hierin, het invullen van een interessekaart, personaliseren van een hulpmiddel.
- het stellen van doelen: dagelijks is er een moment om te oefenen met het communicatiehulpmiddel en we bekijken aan de hand van een themakaart hoe je taal kunt oefenen op het gebied van vorm, inhoud en gebruik.
- valkuilen: belangrijk bij de implementatie is het bespreken van verwachtingen naar elkaar. Een veel gehoord argument is dat begeleiders of ouders geen tijd hebben. We bekijken hoe men een hulpmiddel kan inzetten en kan voordoen door te modelleren, maar vooral ook hoe je dit praktisch kunt vormgeven.
In deze workshop krijg je tips hoe je een communicatiehulpmiddel op de juiste wijze kunt implementeren.
De deelnemers kunnen een eigen casus en eventueel communicatiehulpmiddel meebrengen waarmee we aan de slag gaan.
In de workshop komen aan bod:
- de voorbereidende fase bestaande uit het invullen van een sociale netwerkkaart, de rol van ieder hierin, het invullen van een interessekaart, personaliseren van een hulpmiddel.
- het stellen van doelen: dagelijks is er een moment om te oefenen met het communicatiehulpmiddel en we bekijken aan de hand van een themakaart hoe je taal kunt oefenen op het gebied van vorm, inhoud en gebruik.
- valkuilen: belangrijk bij de implementatie is het bespreken van verwachtingen naar elkaar. Een veel gehoord argument is dat begeleiders of ouders geen tijd hebben. We bekijken hoe men een hulpmiddel kan inzetten en kan voordoen door te modelleren, maar vooral ook hoe je dit praktisch kunt vormgeven.
Communicatie ondersteunen met modelleren en kern- en randwoordenschat: hoe begin je er aan? Basisvorming ONLINEOnline
Wanneer: dinsdag 10 november 2020, 9.00u - 12.00u Waar: Vlaamsoogpunt, Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent Namiddag: Workshop: Communicatie ondersteunen met modelleren en kern- en randwoordenschat. Prijs:
Lesgever: Jeske D'haene (Thomas More - Modem expert) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Communicatie is een basisrecht. Wanneer dit niet of onvoldoende lukt met gesproken taal om uiteenlopende redenen, kunnen we gebruik gaan maken van pictogrammen. Om een taal te leren moet je erdoor omgeven worden. Het passief gebruiken van taal gaat vooraf aan het actief gebruiken ervan. Dat geldt ook voor Ondersteunde Communicatie met pictogrammen. Een persoon leert Ondersteunde Communicatie, doordat er Ondersteunde Communicatie gebruikt wordt in de communicatie naar hem of haar toe. We noemen dit modelleren. Kernwoorden zorgen ervoor dat je cliënt een hele waaier aan communicatieve behoeften zal kunnen uiten. Wil je graag de communicatieve en taalvaardigheden van je cliënt stimuleren, dan zet deze vorming je op weg. We verduidelijken de principes van kernwoordenschat, randwoordenschat en modelleren en bekijken hoe we deze concreet maken in de praktijk.
Workshop: Communicatie ondersteunen met modelleren en kern- en randwoordenschat. ONLINEOnline
Wanneer: dinsdag 10 november 2020, 13.00u - 16.00u Waar: Vlaamsoogpunt, Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent Voormiddag: Communiceren met modelleren en kern- en randwoordenschat: hoe begin je er aan? Basisvorming Voorwaarde: basisvorming (voormiddag) gevolgd hebben of zelf reeds aan de slag zijn met kernwoordenschat en modelleren Prijs:
Lesgever: Jeske D'haene (Thomas More - Modem expert) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Deze praktische workshop is een vervolg op de vorming "Communicatie ondersteunen met modelleren en kernwoordenschat: hoe begin je er aan?". Hoe ga je nu zelf aan de slag met kernwoordenschat en modelleren? Hoe kan je Ondersteunde Communicatie gaan integreren binnen dagdagelijkse handelingen en activiteiten. We proberen zelf verschillende symboolgebaseerde communicatiesystemen uit en oefenen hiermee aan de hand van concrete activiteiten en voorbeelden uit de praktijk.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je de basisvorming "Communicatie ondersteunen met modelleren en kernwoordenschat: hoe begin je er aan? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door of reeds in de praktijk ervaring hebt met modelleren en kernwoordenschat.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je de basisvorming "Communicatie ondersteunen met modelleren en kernwoordenschat: hoe begin je er aan? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door of reeds in de praktijk ervaring hebt met modelleren en kernwoordenschat.
Communicatie ondersteunen met modelleren en kernwoordenschat: hoe gaat het nu verder? Gevorderden ONLINEOnline
Wanneer: donderdag 19 november 2020, 9.00u - 12.00u Waar: Thomas More, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen Prijs:
Lesgever: Jeske D'haene (Thomas More - Modem expert) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Je bent vertrouwd met de basisprincipes van kernwoordenschat en modelleren, maar je weet niet altijd hoe het nu verder moet in de praktijk. Met welke criteria kies je een symbolenwoordenschat en hoe kan je de brede omgeving meekrijgen in het modelleren? Welke zijn de verschillende stappen in het proces en hoe kan je de communicatieve en taalvaardigheden blijven uitbreiden. Op welke manieren kan je met deze principes geletterdheid stimuleren in alle stadia van het OC-proces? In deze vorming leer je hoe je kernwoordenschat en modelleren inzet om de communicatie- en taalontwikkeling te blijven stimuleren.
Levenskwaliteit van mensen met een verstandelijke beperking versterken: wat kunnen tablet, pc en smartphone bieden? Basisvorming ONLINEOnline
Wanneer: dinsdag 17 november 2020, 9.00u - 12.00u Waar: Thomas More, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen Prijs:
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Misschien ken jij al verschillende manieren om de zelfstandigheid en participatie van mensen met een verstandelijke beperking te versterken. Maar weet je ook genoeg over de mogelijkheden van tablets, smartphones, apps, websites, …? Deze workshop zoomt in op verschillende toepassingen voor ADL, vereenvoudigen van internettoegang, e-mail, lezen, schrijven, vrijetijdsbesteding, enz. We tonen verschillende toepassingen die onmiddellijk inzetbaar zijn in de praktijk.
De aansluitende praktische workshop in de namiddag is online niet kwaliteitsvol te organiseren. We nodigen je echter uit om de namiddag toch vrij te houden om de voorgestelde toepassingen en apps zelf zo veel als mogelijk uit te proberen. De lesgever blijft de hele namiddag online beschikbaar voor al je vragen. Dit is kosteloos!
De aansluitende praktische workshop in de namiddag is online niet kwaliteitsvol te organiseren. We nodigen je echter uit om de namiddag toch vrij te houden om de voorgestelde toepassingen en apps zelf zo veel als mogelijk uit te proberen. De lesgever blijft de hele namiddag online beschikbaar voor al je vragen. Dit is kosteloos!
Workshop:
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Deze praktische workshop is een vervolg op de vorming "Levenskwaliteit van mensen met een verstandelijke beperking versterken: wat kunnen tablet, pc en smartphone bieden?". Je kan zelf aan de slag gaan met verschillende toepassingen en we wegen samen af wat de voor- en nadelen zijn voor verschillende doelgroepen. Wij zorgen voor de aanwezigheid van vele voorbeelden, die je nu zelf kan uitproberen. Breng gerust je eigen tablet en/of laptop mee zodat je ook met je eigen materiaal kan werken.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je in de laatste 12 maanden de vorming "Levenskwaliteit van mensen met een verstandelijke beperking versterken: wat kunnen tablet, pc en smartphone bieden? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je in de laatste 12 maanden de vorming "Levenskwaliteit van mensen met een verstandelijke beperking versterken: wat kunnen tablet, pc en smartphone bieden? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door.
Plannen en organiseren: mogelijkheden en werking van digitale agenda's met tekst en/of afbeeldingen, basisvorming ONLINEOnline
Wanneer: donderdag 26 november 2020, 9.00u - 12.00u Waar: Vlaamsoogpunt, Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent Prijs:
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Plannen en organiseren kan moeilijk zijn voor mensen met een verstandelijke beperking, autisme, ADHD, NAH, ... . Digitale agenda's op gsm, tablet of pc bieden veel mogelijkheden om een maximale zelfstandigheid te bereiken. Tijdens deze basisvorming overlopen we verschillende toepassingen die je kan inzetten om te plannen en te organiseren, van de gewone digitale agenda's zoals die van Google en agendasystemen met afbeeldingen en symbolen zoals MijnEigenPlan tot apps om stappenplannen te maken en digitale todo-lijstjes, ... We overlopen eerder de mogelijkheden van meerdere apps zonder er stap voor stap mee te leren werken. Tijdens de workshop in de namiddag kan je wel zelf met de apps aan de slag gaan.
De aansluitende praktische workshop in de namiddag is online niet kwaliteitsvol te organiseren. We nodigen je echter uit om de namiddag toch vrij te houden om de voorgestelde toepassingen en apps zelf zo veel als mogelijk uit te proberen. De lesgever blijft de hele namiddag online beschikbaar voor al je vragen. Dit is kosteloos!
De aansluitende praktische workshop in de namiddag is online niet kwaliteitsvol te organiseren. We nodigen je echter uit om de namiddag toch vrij te houden om de voorgestelde toepassingen en apps zelf zo veel als mogelijk uit te proberen. De lesgever blijft de hele namiddag online beschikbaar voor al je vragen. Dit is kosteloos!
Workshop: Plannen en organiseren: mogelijkheden en werking van digitale agenda's met tekst en/of afbeeldingen GEANNULEERDOnline
Wanneer: donderdag 26 november 2020, 13.00u - 16.00u Waar: Vlaamsoogpunt, Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent Voorwaarde: basisvorming (voormiddag) gevolgd hebben in de laatste 12 maanden! Prijs:
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Deze praktische workshop is een vervolg op de basisvorming "Plannen en organiseren: mogelijkheden en werking van digitale agenda's met tekst en/of afbeeldingen".
Tijdens deze workshop kan je met de verschillende toepassingen zelf concreet aan de slag gaan en ze volgens eigen interesses en op eigen tempo leren kennen en vergelijken. Wij zorgen voor laptops en tablets waarop de apps zijn geïnstalleerd, maar breng gerust je eigen toestel mee.
Tijdens deze workshop kan je met de verschillende toepassingen zelf concreet aan de slag gaan en ze volgens eigen interesses en op eigen tempo leren kennen en vergelijken. Wij zorgen voor laptops en tablets waarop de apps zijn geïnstalleerd, maar breng gerust je eigen toestel mee.
Een tablet bedienen als dit motorisch te moeilijk is.
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Is het voor mensen die jij begeleidt motorisch te moeilijk om met een tablet te werken? Wil je weten hoe je de tablet toegankelijker maakt en welke alternatieve bedieningen er bestaan? Dan is deze vorming iets voor jou. We overlopen de verschillende mogelijkheden zoals ingebouwde instellingen, aangepaste apps en alternatieven voor aanraakscherm, toetsenbord en muis.
Workshop:
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Deze praktische workshop is een vervolg op de vorming "Een tablet bedienen als dit motorisch te moeilijk is.
Welke alternatieven zijn er?"
Je kan zelf aan de slag gaan met verschillende toepassingen en we wegen samen af wat de voor- en nadelen zijn voor verschillende doelgroepen. Wij zorgen voor de aanwezigheid van vele voorbeelden, die je nu zelf kan uitproberen. Breng gerust je eigen tablet en/of laptop mee zodat je ook met je eigen materiaal kan werken.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je in de laatste 12 maanden de vorming "Een tablet bedienen als dit motorisch te moeilijk is. Welke alternatieven zijn er? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door.
Welke alternatieven zijn er?"
Je kan zelf aan de slag gaan met verschillende toepassingen en we wegen samen af wat de voor- en nadelen zijn voor verschillende doelgroepen. Wij zorgen voor de aanwezigheid van vele voorbeelden, die je nu zelf kan uitproberen. Breng gerust je eigen tablet en/of laptop mee zodat je ook met je eigen materiaal kan werken.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je in de laatste 12 maanden de vorming "Een tablet bedienen als dit motorisch te moeilijk is. Welke alternatieven zijn er? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door.
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Om oogsturing succesvol uit te proberen en/of te implementeren moet je als therapeut met veel aspecten rekening houden. Heb je hierin nog weinig ervaring, maar wil je er wel mee starten? Zit je met veel vragen hierover? Hoe werkt het? Welke systemen bestaan er en wat zijn de verschillen? Wat kan je reeds observeren met laagtechnologische systemen en welke observatiemogelijkheden biedt de gespecialiseerde software? Wat heb je nodig om met oogsturing aan de slag te gaan? Waar moet je op letten bij positionering? In deze vorming geven we je concrete handvaten mee voor het opstarten van oogsturing bij je cliënt.
De vorming "Oogsturing stap voor stap aanleren, van visuele aandacht tot communicatie" van de namiddag biedt een gedetailleerd stappenplan om oogsturing aan te leren bij personen met meervoudige beperkingen en sluit hier dus goed bij aan.
De vorming "Oogsturing stap voor stap aanleren, van visuele aandacht tot communicatie" van de namiddag biedt een gedetailleerd stappenplan om oogsturing aan te leren bij personen met meervoudige beperkingen en sluit hier dus goed bij aan.
Oogsturing stap voor stap aanleren, van visuele aandacht tot communicatie.Mechelen of online
Wanneer: donderdag 22 oktober 2020, 13.00u - 16.00u Waar: Thomas More, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen Prijs:
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Oogsturing is een bijzondere vorm van bedienen met veel potentieel voor personen met meervoudige beperkingen. Vaak is het moeilijk in te schatten welke de visuele en cognitieve mogelijkheden van de gebruiker zijn. Het leerproces verloopt meestal in kleine stapjes: van het stimuleren van visuele aandacht tot gericht selecteren en communicatie vaak als einddoel. Er bestaan reeds meerdere stapsgewijze handelingsplannen. Hierop baseren we ons om voor de verschillende stappen concrete toepassingen/spelletjes te tonen. Waar mogelijk, tonen we ook gratis alternatieven.
Start je met het begeleiden van personen in het gebruik van oogsturing of wil je dat gaan doen? Wil je weten hoe je dit in verschillende stappen aanleert? Dan is deze vorming iets voor jou.
Start je met het begeleiden van personen in het gebruik van oogsturing of wil je dat gaan doen? Wil je weten hoe je dit in verschillende stappen aanleert? Dan is deze vorming iets voor jou.