Cursus LOeS-werkwijze
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Inhoud van de werkwijze:
De werkwijze wordt toegepast binnen de leesfase waarin het kind zich bevindt waarbij gebruik wordt gemaakt van het materiaal van de leesmethode die de school van het kind gebruikt. Volgens een vaste procedure worden vier deelvaardigheden geoefend: (1) het automatisch herkennen van het doelwoord, (2) het woord analyseren in klankgebaren, (3) het decoderen en (4) het spellen van het doelwoord. De te trainen doelwoorden worden zorgvuldig gekozen uit de betreffende leesmethode en per doelwoord worden 3 fonologische afleiders gekozen (bijvoorbeeld doelwoord mis, afleiders vis, mes en mik). Alle doelwoorden worden geïntroduceerd aan de hand van een prent, een verhaal en het verbaal aanbieden van de doelwoorden waarbij het doelwoord schriftelijk zichtbaar is. Nadat de doelwoorden allemaal aan bod zijn gekomen in de introductie, worden de vier deelvaardigheden per doelwoord getraind. Least-to-most prompting wordt gebruikt om erachter te komen welke mate van hulp minimaal is vereist om tot het juiste antwoord te komen. Voor elke deelvaardigheid is de wijze en mate van hulp geven stapsgewijs beschreven. Geleidelijk wordt deze hulp afgebouwd.
Inhoud cursus:
De cursus bestaat uit twee dagen van 10.00 tot 16.00 en een e-learningdeel. De cursusdagen zijn gepland bij de start en aan het einde van de cursus. Tijdens de eerste cursusdag wordt de theorie aangeboden en wordt kennis gemaakt met de LOeS-werkwijze. Met behulp van de e-learning wordt deze kennis gebruikt om de verschillende stappen van de werkwijze te doorgronden en de werkwijze vorm te geven met betrekking tot de leesmethode en de leerlingen waarmee de cursist werkt. De cursist gaat ook daadwerkelijk in de eigen praktijk aan de slag met een leerling of een groepje leerlingen uit de doelgroep. Er wordt van de cursist verwacht dat hij/zij minimaal 2 x 30 minuten per week individueel of in een groep met de leerling werkt aan lezen en spellen gedurende de cursus. De docent begeleidt elke cursist gedurende de cursus door persoonlijke feedback te geven op alle opdrachten die gemaakt worden tijdens de e-learning. Tijdens de tweede cursusdag wordt de casuïstiek uit de praktijk van de cursisten besproken aan de hand van een eigen presentatie en videomateriaal en wordt verdieping gegeven. Inclusief de twee verplichte cursusdagen en de e-learning is de studiebelasting ruim 23 sbu. Daarnaast wordt verwacht dat er tijd wordt besteed aan het toepassen van het geleerde in de praktijk. De cursus wordt afgesloten met een certificaat als aan de eisen is voldaan (deelname cursusdagen, volgen van e-learning, maken van opdrachten en afsluiten met een voldoende voor de praktijkopdracht). De cursus is in Nederland geaccrediteerd voor logopedisten (ADAP 23 punten).
Doelgroep:
De cursus is bedoeld voor leerkrachten, logopedisten, onderwijsassistenten en andere communicatiepartners, waaronder begeleiders die betrokken zijn bij het lees- en spellingsonderwijs aan kinderen die niet of nauwelijks sprekend zijn en gebruik maken van Ondersteunde Communicatie.
De werkwijze wordt toegepast binnen de leesfase waarin het kind zich bevindt waarbij gebruik wordt gemaakt van het materiaal van de leesmethode die de school van het kind gebruikt. Volgens een vaste procedure worden vier deelvaardigheden geoefend: (1) het automatisch herkennen van het doelwoord, (2) het woord analyseren in klankgebaren, (3) het decoderen en (4) het spellen van het doelwoord. De te trainen doelwoorden worden zorgvuldig gekozen uit de betreffende leesmethode en per doelwoord worden 3 fonologische afleiders gekozen (bijvoorbeeld doelwoord mis, afleiders vis, mes en mik). Alle doelwoorden worden geïntroduceerd aan de hand van een prent, een verhaal en het verbaal aanbieden van de doelwoorden waarbij het doelwoord schriftelijk zichtbaar is. Nadat de doelwoorden allemaal aan bod zijn gekomen in de introductie, worden de vier deelvaardigheden per doelwoord getraind. Least-to-most prompting wordt gebruikt om erachter te komen welke mate van hulp minimaal is vereist om tot het juiste antwoord te komen. Voor elke deelvaardigheid is de wijze en mate van hulp geven stapsgewijs beschreven. Geleidelijk wordt deze hulp afgebouwd.
Inhoud cursus:
De cursus bestaat uit twee dagen van 10.00 tot 16.00 en een e-learningdeel. De cursusdagen zijn gepland bij de start en aan het einde van de cursus. Tijdens de eerste cursusdag wordt de theorie aangeboden en wordt kennis gemaakt met de LOeS-werkwijze. Met behulp van de e-learning wordt deze kennis gebruikt om de verschillende stappen van de werkwijze te doorgronden en de werkwijze vorm te geven met betrekking tot de leesmethode en de leerlingen waarmee de cursist werkt. De cursist gaat ook daadwerkelijk in de eigen praktijk aan de slag met een leerling of een groepje leerlingen uit de doelgroep. Er wordt van de cursist verwacht dat hij/zij minimaal 2 x 30 minuten per week individueel of in een groep met de leerling werkt aan lezen en spellen gedurende de cursus. De docent begeleidt elke cursist gedurende de cursus door persoonlijke feedback te geven op alle opdrachten die gemaakt worden tijdens de e-learning. Tijdens de tweede cursusdag wordt de casuïstiek uit de praktijk van de cursisten besproken aan de hand van een eigen presentatie en videomateriaal en wordt verdieping gegeven. Inclusief de twee verplichte cursusdagen en de e-learning is de studiebelasting ruim 23 sbu. Daarnaast wordt verwacht dat er tijd wordt besteed aan het toepassen van het geleerde in de praktijk. De cursus wordt afgesloten met een certificaat als aan de eisen is voldaan (deelname cursusdagen, volgen van e-learning, maken van opdrachten en afsluiten met een voldoende voor de praktijkopdracht). De cursus is in Nederland geaccrediteerd voor logopedisten (ADAP 23 punten).
Doelgroep:
De cursus is bedoeld voor leerkrachten, logopedisten, onderwijsassistenten en andere communicatiepartners, waaronder begeleiders die betrokken zijn bij het lees- en spellingsonderwijs aan kinderen die niet of nauwelijks sprekend zijn en gebruik maken van Ondersteunde Communicatie.
Communicatie ondersteunen met modelleren en kern- en randwoordenschat: hoe begin je eraan? BasisvormingOnline
Wanneer: donderdag 22 april 2021, 9.00u - 12.00u Gent Wanneer: donderdag 28 oktober 2021, 9.00u - 12.00u Waar: Vlaamsoogpunt, Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent Namiddag: Workshop: Communicatie ondersteunen met modelleren en kern- en randwoordenschat. Prijs:
Lesgever: Kirsten Denis (Thomas More - Modem expert) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Communicatie is een basisrecht. Wanneer dit niet of onvoldoende lukt met gesproken taal om uiteenlopende redenen, kunnen we gebruik gaan maken van pictogrammen. Om een taal te leren moet je erdoor omgeven worden. Het passief gebruiken van taal gaat vooraf aan het actief gebruiken ervan. Dat geldt ook voor Ondersteunde Communicatie met pictogrammen. Een persoon leert Ondersteunde Communicatie, doordat er Ondersteunde Communicatie gebruikt wordt in de communicatie naar hem of haar toe. We noemen dit modelleren. Kernwoorden zorgen ervoor dat je cliënt een hele waaier aan communicatieve behoeften zal kunnen uiten. Wil je graag de communicatieve en taalvaardigheden van je cliënt stimuleren, dan zet deze vorming je op weg. We verduidelijken de principes van kernwoordenschat, randwoordenschat en modelleren en bekijken hoe we deze concreet maken in de praktijk.
Workshop: Communicatie ondersteunen met modelleren en kern- en randwoordenschat.Online
Wanneer: donderdag 22 april 2021, 13.00u - 16.00u Gent Wanneer: donderdag 28 oktober 2021, 13.00u - 16.00u Waar: Vlaamsoogpunt, Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent Voormiddag: Communiceren met modelleren en kern- en randwoordenschat: hoe begin je er aan? Basisvorming Voorwaarde: basisvorming (voormiddag) gevolgd hebben of zelf reeds aan de slag zijn met kernwoordenschat en modelleren Prijs:
Lesgever: Kirsten Denis (Thomas More - Modem expert) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Deze praktische workshop is een vervolg op de vorming "Communicatie ondersteunen met modelleren en kernwoordenschat: hoe begin je er aan?". Hoe ga je nu zelf aan de slag met kernwoordenschat en modelleren? Hoe kan je Ondersteunde Communicatie gaan integreren binnen dagdagelijkse handelingen en activiteiten. We proberen zelf verschillende symboolgebaseerde communicatiesystemen uit en oefenen hiermee aan de hand van concrete activiteiten en voorbeelden uit de praktijk.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je de basisvorming "Communicatie ondersteunen met modelleren en kernwoordenschat: hoe begin je er aan? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door of reeds in de praktijk ervaring hebt met modelleren en kernwoordenschat.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je de basisvorming "Communicatie ondersteunen met modelleren en kernwoordenschat: hoe begin je er aan? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door of reeds in de praktijk ervaring hebt met modelleren en kernwoordenschat.
Communicatie ondersteunen met modelleren en kernwoordenschat: hoe gaat het nu verder? GevorderdenOnline
Wanneer: dinsdag 11 mei 2021, 9.00u - 12.00u, geannuleerd! Mechelen en online Wanneer: vrijdag 3 december 9.00u - 12.00u (gewijzigde datum en uur!) Waar: Thomas More, Zandpoortvest 60, 2800 Mechelen Prijs:
Lesgever: Kirsten Denis (Thomas More - Modem expert) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Je bent vertrouwd met de basisprincipes van kernwoordenschat en modelleren, maar je weet niet altijd hoe het nu verder moet in de praktijk. Met welke criteria kies je een symbolenwoordenschat en hoe kan je de brede omgeving meekrijgen in het modelleren? Welke zijn de verschillende stappen in het proces en hoe kan je de communicatieve en taalvaardigheden blijven uitbreiden. Op welke manieren kan je met deze principes geletterdheid stimuleren in alle stadia van het OC-proces? In deze vorming leer je hoe je kernwoordenschat en modelleren inzet om de communicatie- en taalontwikkeling te blijven stimuleren.
Levenskwaliteit van mensen met een verstandelijke beperking versterken: wat kunnen tablet, pc en smartphone bieden? BasisvormingOnline
Wanneer: donderdag 20 mei 2021, 9.00u - 12.00u Prijs:
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Misschien ken jij al verschillende manieren om de zelfstandigheid en participatie van mensen met een verstandelijke beperking te versterken. Maar weet je ook genoeg over de mogelijkheden van tablets, smartphones, apps, websites, …? Deze workshop zoomt in op verschillende toepassingen voor ADL, vereenvoudigen van internettoegang, e-mail, lezen, schrijven, vrijetijdsbesteding, enz. We tonen verschillende toepassingen die onmiddellijk inzetbaar zijn in de praktijk.
De aansluitende praktische workshop in de namiddag is online niet kwaliteitsvol te organiseren. We nodigen je echter uit om de namiddag toch vrij te houden om de voorgestelde toepassingen en apps zelf zo veel als mogelijk uit te proberen. De lesgever blijft de hele namiddag online beschikbaar voor al je vragen. Dit is kosteloos!
De aansluitende praktische workshop in de namiddag is online niet kwaliteitsvol te organiseren. We nodigen je echter uit om de namiddag toch vrij te houden om de voorgestelde toepassingen en apps zelf zo veel als mogelijk uit te proberen. De lesgever blijft de hele namiddag online beschikbaar voor al je vragen. Dit is kosteloos!
Een tablet bedienen als dit motorisch te moeilijk is.
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Is het voor mensen die jij begeleidt motorisch te moeilijk om met een tablet te werken? Wil je weten hoe je de tablet toegankelijker maakt en welke alternatieve bedieningen er bestaan? Dan is deze vorming iets voor jou. We overlopen de verschillende mogelijkheden zoals ingebouwde instellingen, aangepaste apps en alternatieven voor aanraakscherm, toetsenbord en muis.
Workshop:
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Deze praktische workshop is een vervolg op de vorming "Een tablet bedienen als dit motorisch te moeilijk is.
Welke alternatieven zijn er?"
Je kan zelf aan de slag gaan met verschillende toepassingen en we wegen samen af wat de voor- en nadelen zijn voor verschillende doelgroepen. Wij zorgen voor de aanwezigheid van vele voorbeelden, die je nu zelf kan uitproberen. Breng gerust je eigen tablet en/of laptop mee zodat je ook met je eigen materiaal kan werken.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je in de laatste 12 maanden de vorming "Een tablet bedienen als dit motorisch te moeilijk is. Welke alternatieven zijn er? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door.
Welke alternatieven zijn er?"
Je kan zelf aan de slag gaan met verschillende toepassingen en we wegen samen af wat de voor- en nadelen zijn voor verschillende doelgroepen. Wij zorgen voor de aanwezigheid van vele voorbeelden, die je nu zelf kan uitproberen. Breng gerust je eigen tablet en/of laptop mee zodat je ook met je eigen materiaal kan werken.
Om aan deze workshop te kunnen deelnemen, is het belangrijk dat je in de laatste 12 maanden de vorming "Een tablet bedienen als dit motorisch te moeilijk is. Welke alternatieven zijn er? Basisvorming" hebt gevolgd, deze vorming gaat in de voormiddag door.
Oogsturing, wat komt er bij kijken?Gent en online
Wanneer: donderdag 18 november 2021, 9.00u - 12.00u Waar: Vlaamsoogpunt, Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent Namiddag: Oogsturing stap voor stap aanleren, van visuele aandacht tot communicatie. Prijs:
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Om oogsturing succesvol uit te proberen en/of te implementeren moet je als therapeut met veel aspecten rekening houden. Heb je hierin nog weinig ervaring, maar wil je er wel mee starten? Zit je met veel vragen hierover? Hoe werkt het? Welke systemen bestaan er en wat zijn de verschillen? Wat kan je reeds observeren met laagtechnologische systemen en welke observatiemogelijkheden biedt de gespecialiseerde software? Wat heb je nodig om met oogsturing aan de slag te gaan? Waar moet je op letten bij positionering? In deze vorming geven we je concrete handvaten mee voor het opstarten van oogsturing bij je cliënt.
De vorming "Oogsturing stap voor stap aanleren, van visuele aandacht tot communicatie" van de namiddag biedt een gedetailleerd stappenplan om oogsturing aan te leren bij personen met meervoudige beperkingen en sluit hier dus goed bij aan.
De vorming "Oogsturing stap voor stap aanleren, van visuele aandacht tot communicatie" van de namiddag biedt een gedetailleerd stappenplan om oogsturing aan te leren bij personen met meervoudige beperkingen en sluit hier dus goed bij aan.
Oogsturing stap voor stap aanleren, van visuele aandacht tot communicatie.Gent en online
Wanneer: donderdag 18 november 2021, 13.00u - 16.00u Waar: Vlaamsoogpunt, Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent Voormiddag: Oogsturing, wat komt er bij kijken? Prijs:
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Oogsturing is een bijzondere vorm van bedienen met veel potentieel voor personen met meervoudige beperkingen. Vaak is het moeilijk in te schatten welke de visuele en cognitieve mogelijkheden van de gebruiker zijn. Het leerproces verloopt meestal in kleine stapjes: van het stimuleren van visuele aandacht tot gericht selecteren en communicatie vaak als einddoel. Er bestaan reeds meerdere stapsgewijze handelingsplannen. Hierop baseren we ons om voor de verschillende stappen concrete toepassingen/spelletjes te tonen. Waar mogelijk, tonen we ook gratis alternatieven.
Start je met het begeleiden van personen in het gebruik van oogsturing of wil je dat gaan doen? Wil je weten hoe je dit in verschillende stappen aanleert? Dan is deze vorming iets voor jou.
Start je met het begeleiden van personen in het gebruik van oogsturing of wil je dat gaan doen? Wil je weten hoe je dit in verschillende stappen aanleert? Dan is deze vorming iets voor jou.