E-learnings
E-learning: communicatiehulpmiddelen, een overzichtWanneer: zelf te bepalen
Waar: online Prijs: € 30 of inbegrepen in de Module Vorming (indien uw organisatie heeft ingetekend op de Module Vorming, gelieve dan contact op te nemen met Modem voor de kortingcode) Lesgever: Kirsten Denis (Thomas More - Modem expert) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
In deze e-learning kom je meer te weten over welke communicatiehulpmiddelen er allemaal op de markt zijn. We geven zowel van de hardware als de software een kort overzicht en dit zowel van op tekst als op symbolen gebaseerde hulpmiddelen.
We geven ook mee waar je op kan letten bij de keuze van een geschikt hulpmiddel, hoe je best van start gaat met het aanleren van een communicatiehulpmiddel en waar je terecht kan voor verder persoonlijk advies.
Deze e-learning biedt een algemeen overzicht.
Wil je de verschillende communicatiehulpmiddelen meer praktisch ervaren aan de hand van casussen? Volg dan de workshop ‘Praktisch aan de slag met verschillende Communicatie Ondersteunende Hulpmiddelen’.
Wil je graag starten met het aanleren van het werken met een communicatiehulpmiddel en de principes van modelleren, kernwoordenschat en randwoordenschat meer onder de knie krijgen? Volg dan de vorming ‘Hoe leer je een Communicatie Ondersteunend Hulpmiddel aan en hoe stimuleer je de communicatieve vaardigheden?’.
Voor wie?
Logopedisten, ergotherapeuten, andere professionals en iedereen die personen begeleidt waarvoor spreken zeer moeilijk is.
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
We geven ook mee waar je op kan letten bij de keuze van een geschikt hulpmiddel, hoe je best van start gaat met het aanleren van een communicatiehulpmiddel en waar je terecht kan voor verder persoonlijk advies.
Deze e-learning biedt een algemeen overzicht.
Wil je de verschillende communicatiehulpmiddelen meer praktisch ervaren aan de hand van casussen? Volg dan de workshop ‘Praktisch aan de slag met verschillende Communicatie Ondersteunende Hulpmiddelen’.
Wil je graag starten met het aanleren van het werken met een communicatiehulpmiddel en de principes van modelleren, kernwoordenschat en randwoordenschat meer onder de knie krijgen? Volg dan de vorming ‘Hoe leer je een Communicatie Ondersteunend Hulpmiddel aan en hoe stimuleer je de communicatieve vaardigheden?’.
Voor wie?
Logopedisten, ergotherapeuten, andere professionals en iedereen die personen begeleidt waarvoor spreken zeer moeilijk is.
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
E-learning: ICT-hulpmiddelen inzetten bij lees- en schrijfmoeilijkhedenWanneer: zelf te bepalen
Waar: online Prijs: € 30 of inbegrepen in de Module Vorming (indien uw organisatie heeft ingetekend op de Module Vorming, gelieve dan contact op te nemen met Modem voor de kortingcode) Lesgever: Inge Piedfort (Thomas More - Modem expert) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Wanneer lezen, spellen of schrijven niet vanzelfsprekend is voor jou, je leerling of je cliënt, kan een ICT-hulpmiddel ondersteunen. Je kan dan bijvoorbeeld je documenten of e-mails laten voorlezen, een woordvoorspeller gebruiken om vlotter en sneller te schrijven of met je stem gaan typen.
De inzet van een ICT-hulpmiddel, heeft een positief effect op de zelfstandigheid en motivatie. Het verbetert de leerprestaties van je leerling.
In deze e-learning kom je meer te weten over:
Voor wie?
Therapeuten, onderwijsprofessionals en iedereen die aan de slag gaat met personen die moeilijkheden ervaren bij het lezen, spellen en/of schrijven
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
De inzet van een ICT-hulpmiddel, heeft een positief effect op de zelfstandigheid en motivatie. Het verbetert de leerprestaties van je leerling.
In deze e-learning kom je meer te weten over:
- Wat zo’n ICT-hulpmiddel is en waarom het belangrijk is om dit in te zetten bij je cliënt
- Welke ICT-hulpmiddelen er zijn om het lezen, spellen en schrijven te ondersteunen
- Hoe je een gegronde keuze voor een bepaald hulpmiddel kan maken
- Hoe je hiermee aan de slag kan gaan in je organisatie, praktijk of school
Voor wie?
Therapeuten, onderwijsprofessionals en iedereen die aan de slag gaat met personen die moeilijkheden ervaren bij het lezen, spellen en/of schrijven
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
E-learning: digitale toegankelijkheid voor personen met een motorische beperking die hun ledematen kunnen gebruiken Wanneer: zelf te bepalen
Waar: online Prijs: € 30 of inbegrepen in de Module Vorming (indien uw organisatie heeft ingetekend op de Module Vorming, gelieve dan contact op te nemen met Modem voor de kortingcode) Lesgever: Wim De Backer (Thomas More - Modem expert) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Is het voor mensen die jij begeleidt motorisch moeilijk om met een computer, smartphone of tablet te werken? Wil je weten hoe je digitale toegankelijkheid kan verbeteren? Dan is deze e-learning iets voor jou. We overlopen de verschillende oplossingen voor kleine en grote moeilijkheden zoals ingebouwde instellingen, software en alternatieven voor aanraakscherm, toetsenbord en muis. We beperken ons hier tot oplossingen voor personen die mits aanpassingen toch handen of voeten kunnen gebruiken voor de bediening.
In deze e-learning kom je meer te weten over:
Ergotherapeuten, logopedisten, andere professionals en iedereen die personen begeleidt die kleine en grote motorische moeilijkheden ondervinden bij de toegang tot de digitale wereld.
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
In deze e-learning kom je meer te weten over:
- Welke instellingen, software en hardware er bestaan om digitale toegankelijkheid mogelijk te maken
- Hoe je het aanwijzen via aanraakscherm, muis en muisalternatieven kan vereenvoudigen
- Hoe je het typen kan vereenvoudigen
Ergotherapeuten, logopedisten, andere professionals en iedereen die personen begeleidt die kleine en grote motorische moeilijkheden ondervinden bij de toegang tot de digitale wereld.
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
Workshops en vormingen
Cursus LOeS-werkwijze
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Wanneer je niet kan praten, is het moeilijker om je taal te ontwikkelen. Taal is nodig om te leren lezen en schrijven. Als je aan de slag gaat met een communicatiehulpmiddel, ontwikkel je taal op een andere manier.
De LOeS-werkwijze is een Lees Ontwikkeling en Spelling werkwijze om leerlingen die niet of nauwelijks spreken en gebruik maken van ondersteunde communicatie te leren lezen en schrijven.
Meer informatie: loeswerkwijze.nl
De LOeS-werkwijze, hoe werkt dat?
Het is een werkwijze die je toepast binnen de leesfase van je leerling en waarbij je gebruikmaakt van het materiaal van de leesmethode van de school van je leerling.
Volgens een vaste procedure worden vier deelvaardigheden geoefend:
Je kiest de doelwoorden die je wil trainen zorgvuldig uit de specifieke leesmethode. Per doelwoord worden drie fonologische afleiders gekozen. Dat zijn woorden die er qua klank hard op lijken. Bijvoorbeeld bij het doelwoord 'mis', kunnen de afleiders 'vis', 'mes' en 'mik' zijn.
Alle doelwoorden worden geïntroduceerd aan de hand van:
Nadat de doelwoorden allemaal aan bod zijn gekomen in de introductie, worden de vier deelvaardigheden per doelwoord geoefend. Je gaat van weinig naar steeds meer aanwijzingen om erachter te komen hoeveel hulp er minstens nodig is om tot het juiste antwoord te komen. Voor elke deelvaardigheid staat stapsgewijs beschreven hoe je hulp moet geven. Die hulp wordt geleidelijk aan afgebouwd.
Wat leer je in deze cursus?
Tijdens de eerste cursusdag krijg je de theorie en maak je kennis met de LOeS-werkwijze. Met e-learning kan je dan die kennis gebruiken om de verschillende stappen van de werkwijze te doorgronden. Je kan zo ook de werkwijze vormgeven met jouw leerlingen en hun leesmethode in je achterhoofd.
Je gaat ook echt in de praktijk aan de slag met een leerling of een groepje leerlingen uit de doelgroep. Dat doe je minimaal twee keer 30 minuten per week (individueel of in een groep) gedurende de cursus. De docent begeleidt elke cursist tijdens de cursus en geeft persoonlijke feedback op alle opdrachten uit de e-learning tijdens de online avonden.
Tijdens de tweede cursusdag worden de ervaringen van de cursisten besproken aan de hand van een eigen presentatie en videomateriaal. We verdiepen ons in de werkwijze.
Na de cursus krijg je een certificaat wanneer je aan de eisen voldoet: je hebt deelgenomen aan de cursusdagen- en avonden, hebt de e-learning gevolgd, hebt de opdrachten gemaakt en hebt een voldoende gehaald op je praktijkopdracht. De cursus is in Nederland geaccrediteerd voor logopedisten (ADAP 23 punten).
Voor wie is deze cursus?
Ben jij leerkracht, logopedist, onderwijsassistent of een andere communicatiepartner?
Ben jij betrokken bij het lees- en spellingsonderwijs aan kinderen die niet of nauwelijks sprekend zijn en gebruik maken van ondersteunde communicatie?
Dan is deze cursus iets voor jou!
De LOeS-werkwijze is een Lees Ontwikkeling en Spelling werkwijze om leerlingen die niet of nauwelijks spreken en gebruik maken van ondersteunde communicatie te leren lezen en schrijven.
Meer informatie: loeswerkwijze.nl
De LOeS-werkwijze, hoe werkt dat?
Het is een werkwijze die je toepast binnen de leesfase van je leerling en waarbij je gebruikmaakt van het materiaal van de leesmethode van de school van je leerling.
Volgens een vaste procedure worden vier deelvaardigheden geoefend:
- Het automatisch herkennen van het doelwoord
- Het woord analyseren in klankgebaren
- Het decoderen
- Het spellen van het doelwoord
Je kiest de doelwoorden die je wil trainen zorgvuldig uit de specifieke leesmethode. Per doelwoord worden drie fonologische afleiders gekozen. Dat zijn woorden die er qua klank hard op lijken. Bijvoorbeeld bij het doelwoord 'mis', kunnen de afleiders 'vis', 'mes' en 'mik' zijn.
Alle doelwoorden worden geïntroduceerd aan de hand van:
- Een prent
- Een verhaal
- Het verbaal aanbieden van de doelwoorden waarbij het doelwoord schriftelijk zichtbaar is.
Nadat de doelwoorden allemaal aan bod zijn gekomen in de introductie, worden de vier deelvaardigheden per doelwoord geoefend. Je gaat van weinig naar steeds meer aanwijzingen om erachter te komen hoeveel hulp er minstens nodig is om tot het juiste antwoord te komen. Voor elke deelvaardigheid staat stapsgewijs beschreven hoe je hulp moet geven. Die hulp wordt geleidelijk aan afgebouwd.
Wat leer je in deze cursus?
Tijdens de eerste cursusdag krijg je de theorie en maak je kennis met de LOeS-werkwijze. Met e-learning kan je dan die kennis gebruiken om de verschillende stappen van de werkwijze te doorgronden. Je kan zo ook de werkwijze vormgeven met jouw leerlingen en hun leesmethode in je achterhoofd.
Je gaat ook echt in de praktijk aan de slag met een leerling of een groepje leerlingen uit de doelgroep. Dat doe je minimaal twee keer 30 minuten per week (individueel of in een groep) gedurende de cursus. De docent begeleidt elke cursist tijdens de cursus en geeft persoonlijke feedback op alle opdrachten uit de e-learning tijdens de online avonden.
Tijdens de tweede cursusdag worden de ervaringen van de cursisten besproken aan de hand van een eigen presentatie en videomateriaal. We verdiepen ons in de werkwijze.
Na de cursus krijg je een certificaat wanneer je aan de eisen voldoet: je hebt deelgenomen aan de cursusdagen- en avonden, hebt de e-learning gevolgd, hebt de opdrachten gemaakt en hebt een voldoende gehaald op je praktijkopdracht. De cursus is in Nederland geaccrediteerd voor logopedisten (ADAP 23 punten).
Voor wie is deze cursus?
Ben jij leerkracht, logopedist, onderwijsassistent of een andere communicatiepartner?
Ben jij betrokken bij het lees- en spellingsonderwijs aan kinderen die niet of nauwelijks sprekend zijn en gebruik maken van ondersteunde communicatie?
Dan is deze cursus iets voor jou!
Vorming: toegankelijke lectuur: eBooks en eReaders als aanvulling op het aanbod van DaisylectuurWanneer: dinsdag 10 oktober 2023, 9.00u - 12.00u
Waar: Vlaamsoogpunt, Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent Bekijk ook de opleiding in de namiddag: 'Toegankelijke documenten maken in Word' Prijs:
Lesgever: Jeroen Baldewijns (Blindenzorg Licht en Liefde - aspectverantwoordelijke expertise hulpmiddelen) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Daisyboeken zijn sinds mensenheugenis de meest toegankelijke en bruikbare vorm van lectuur voor de meeste blinde en slechtziende mensen. Dat is logisch en terecht.
Maar daarnaast is er ook een aanbod van digitale lectuur in de ‘gewone handel’ beschikbaar. We hebben het dan over eReaders en eBooks.
Hoe toegankelijk zijn deze boeken en hun ‘leestabletten’?
En zijn ze compatibel met Daisy?
Op welke manier kan een gebruiker het beste uit deze twee werelden combineren?
Voor wie?
Maar daarnaast is er ook een aanbod van digitale lectuur in de ‘gewone handel’ beschikbaar. We hebben het dan over eReaders en eBooks.
Hoe toegankelijk zijn deze boeken en hun ‘leestabletten’?
En zijn ze compatibel met Daisy?
Op welke manier kan een gebruiker het beste uit deze twee werelden combineren?
Voor wie?
- Therapeuten, onderwijsprofessionals en iedereen die interesse heeft in toegankelijke lectuur.
- Heb je voor het volgen van deze bijscholing specifieke behoeftes of nood aan aanpassingen, laat het ons dan zeker weten als opmerking bij de inschrijving.
Vorming: Toegankelijke documenten maken met Word.Wanneer: dinsdag 10 oktober 2023, 13.00u - 16.00u
Waar: Vlaamsoogpunt, Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent Bekijk ook de opleiding in de voormiddag: 'Toegankelijke lectuur: eBooks en eReaders als aanvulling op het aanbod van Daisylectuur' Prijs:
Lesgever: Jeroen Baldewijns (Blindenzorg Licht en Liefde - aspectverantwoordelijke expertise hulpmiddelen) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
We gebruiken wellicht allemaal het programma Word op dagelijkse basis. En je zou kunnen denken dat Word-documenten voornamelijk tekst bevatten en dus vlot leesbaar zijn voor iedereen.
Maar zonder rekening te houden met een aantal essentiële maar eenvoudige toegankelijkheidstechnieken, kan je Word-documenten toch behoorlijk ontoegankelijk en/of gebruiksonvriendelijk maken.
In deze sessie leggen we uit waar je moet op letten om je documenten perfect bruikbaar te maken voor blinde en slechtziende mensen en mensen met een andere leesbeperking.
Voor wie?
Maar zonder rekening te houden met een aantal essentiële maar eenvoudige toegankelijkheidstechnieken, kan je Word-documenten toch behoorlijk ontoegankelijk en/of gebruiksonvriendelijk maken.
In deze sessie leggen we uit waar je moet op letten om je documenten perfect bruikbaar te maken voor blinde en slechtziende mensen en mensen met een andere leesbeperking.
Voor wie?
- Iedereen die al wel eens een Word document maakt.
- Heb je voor het volgen van deze bijscholing specifieke behoeftes of nood aan aanpassingen, laat het ons dan zeker weten als opmerking bij de inschrijving.
Workshop: praktisch aan de slag met ICT-hulpmiddelen die het lezen en schrijven ondersteunenWanneer: dinsdag 17 oktober 2023, 13.00u - 16.00
Waar: Thomas More, Mechelen Voorwaarde: e-learning ICT-hulpmiddelen inzetten bij lees- en schrijfmoeilijkheden vooraf verplicht te volgen Prijs: € 100 (+€30 voor de e-learning) Lesgever: Inge Piedfort (Thomas More - Modem expert) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Wanneer lezen, spellen of schrijven niet vanzelfsprekend is voor jou, je leerling of je cliënt, kan een ICT-hulpmiddel ondersteunen. Je kan dan bv. je documenten of e-mails laten voorlezen, een woordvoorspeller gebruiken om vlotter en sneller te schrijven of met je stem gaan typen.
Het gebruik van een ICT-hulpmiddel heeft een positief effect op de zelfstandigheid en motivatie. Het verbetert de leerprestaties van je leerling.
Wil je deze hulpmiddelen graag zelf uitproberen? Dan kan dit in deze workshop. Je gaat zelf met de hulpmiddelen aan de slag aan de hand van casussen.
Voor wie?
Ter voorbereiding op deze workshop, vragen we jou om de e-learning ‘ICT-hulpmiddelen inzetten bij lees- en schrijfmoeilijkheden’ te volgen. Deze neemt ongeveer één uur tijd in beslag.
Het gebruik van een ICT-hulpmiddel heeft een positief effect op de zelfstandigheid en motivatie. Het verbetert de leerprestaties van je leerling.
Wil je deze hulpmiddelen graag zelf uitproberen? Dan kan dit in deze workshop. Je gaat zelf met de hulpmiddelen aan de slag aan de hand van casussen.
Voor wie?
- Therapeuten, onderwijsprofessionals en iedereen die aan de slag gaat met personen die moeilijkheden ervaren bij het lezen, spellen en/of schrijven
Ter voorbereiding op deze workshop, vragen we jou om de e-learning ‘ICT-hulpmiddelen inzetten bij lees- en schrijfmoeilijkheden’ te volgen. Deze neemt ongeveer één uur tijd in beslag.
Workshop: praktisch aan de slag met verschillende communicatiehulpmiddelenWanneer: donderdag 19 oktober 2023, 9.00u - 12.00u
Waar: Thomas More, Mechelen Voorwaarde: e-learning: Communicatie Ondersteunende Hulpmiddelen, een overzicht vooraf verplicht te volgen Prijs: € 100 (+€30 voor de e-learning) Lesgever: Kirsten Denis (Thomas More - Modem expert) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Iemand die niet kan communiceren, heeft toch iets te zeggen! Daarom is het belangrijk om de communicatie te ondersteunen met een hulpmiddel. Er bestaat een heel gamma aan communicatiehulpmiddelen. Hierbij is het vaak niet eenvoudig om een keuze te maken.
Wil je verschillende communicatiehulpmiddelen uitproberen, dan kan dit in deze workshop. Heel wat hulpmiddelen worden hier tentoongesteld en aan de hand van casussen gaan we hier gericht mee aan de slag. Op deze manier krijg je een beter beeld van de mogelijkheden van deze hulpmiddelen en kan het maken van een keuze hierin bevorderd worden.
Ter voorbereiding op deze workshop, vragen we jou om de 'e-learning: Communicatie Ondersteunende Hulpmiddelen, een overzicht' te volgen. Deze neemt ongeveer één uur tijd in beslag.
Wil je verschillende communicatiehulpmiddelen uitproberen, dan kan dit in deze workshop. Heel wat hulpmiddelen worden hier tentoongesteld en aan de hand van casussen gaan we hier gericht mee aan de slag. Op deze manier krijg je een beter beeld van de mogelijkheden van deze hulpmiddelen en kan het maken van een keuze hierin bevorderd worden.
Ter voorbereiding op deze workshop, vragen we jou om de 'e-learning: Communicatie Ondersteunende Hulpmiddelen, een overzicht' te volgen. Deze neemt ongeveer één uur tijd in beslag.
Workshop: digitale toegankelijkheid voor personen met een motorische beperking die hun ledematen kunnen gebruikenWanneer: donderdag 19 oktober 2023, 13.00u - 16.00u
Waar: Thomas More, Mechelen Voorwaarde: e-learning digitale toegankelijkheid voor personen met een motorische beperking die hun ledematen kunnen gebruiken vooraf verplicht te volgen Prijs: Deze vorming: € 100 (+ €30 voor de e-learning) Lesgever: Wim De Backer (Thomas More - Modem expert) |
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Is het voor mensen die jij begeleidt motorisch moeilijk om met een computer, smartphone of tablet te werken? Wil je weten hoe je digitale toegankelijkheid kan verbeteren? Heb je de E-learning: Digitale toegankelijkheid voor personen met een motorische beperking die hun ledematen kunnen gebruiken al gevolgd, maar wil je de hulpmiddelen nu zelf ook bekijken en uitproberen? We overlopen de verschillende oplossingen voor kleine en grote moeilijkheden zoals ingebouwde instellingen, software en alternatieven voor aanraakscherm, toetsenbord en muis. We beperken ons hier tot oplossingen voor personen die mits aanpassingen toch handen of voeten kunnen gebruiken voor de bediening.
In deze workshop kom je meer te weten over:
Therapeuten, onderwijsprofessionals en iedereen die aan de slag gaat met personen die kleine en grote motorische moeilijkheden hebben met digitale toegankelijkheid.
Ter voorbereiding op deze workshop, vragen we jou om de E-learning: Digitale toegankelijkheid voor personen met een motorische beperking die hun ledematen kunnen gebruiken te volgen. Deze neemt ongeveer één uur tijd in beslag.
In deze workshop kom je meer te weten over:
- Hoe deze hulpmiddelen concreet gebruikt.
- Welke instellingen, software en hardware er bestaan om digitale toegankelijkheid mogelijk te maken
- Hoe je het aanwijzen via aanraakscherm, muis en muisalternatieven kan vereenvoudigen
- Hoe je het typen kan vereenvoudigen
Therapeuten, onderwijsprofessionals en iedereen die aan de slag gaat met personen die kleine en grote motorische moeilijkheden hebben met digitale toegankelijkheid.
Ter voorbereiding op deze workshop, vragen we jou om de E-learning: Digitale toegankelijkheid voor personen met een motorische beperking die hun ledematen kunnen gebruiken te volgen. Deze neemt ongeveer één uur tijd in beslag.
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Ook mensen met een beperking kunnen gamen!
Te lang is er onterecht gedacht dat 'de echte videogames' ontoegankelijk waren voor personen met een beperking. Sinds de XBox Adaptive Controller op de markt is gekomen is er veel aan het veranderen, niet enkel in de hoofden van de gamers zelf en hun omgeving, maar ook bij de gaming industrie. Er wordt steeds meer geïnvesteerd in toegankelijkheid van games, controllers en spelconsoles. Gamers met een beperking organiseren zich om ervaringen, expertise, skills te delen en natuurlijk samen te spelen. De gaming wereld is een grote community waar iedereen kan zijn wie hij wil. Gamen is dan ook zoveel meer dan 'spelletjes spelen'. Het biedt sociale contacten, communicatie, ontwikkeling van allerhande vaardigheden en vele andere voordelen. Door kennis over en toepassing van toegankelijkheid gamen open je deuren naar een hele nieuwe wereld.
Tijdens deze bijscholing leer je hoe je games meer toegankelijk kan maken. Heel wat aanpassingen voor personen met een motorische beperking komen aan bod, maar ook aanpassingen voor mensen met een visuele beperking worden besproken.
Voor wie?
Ga alvast eens een kijkje nemen op onze Faceboek groep: www.facebook.com/groups/gamenzonderbeperking
Te lang is er onterecht gedacht dat 'de echte videogames' ontoegankelijk waren voor personen met een beperking. Sinds de XBox Adaptive Controller op de markt is gekomen is er veel aan het veranderen, niet enkel in de hoofden van de gamers zelf en hun omgeving, maar ook bij de gaming industrie. Er wordt steeds meer geïnvesteerd in toegankelijkheid van games, controllers en spelconsoles. Gamers met een beperking organiseren zich om ervaringen, expertise, skills te delen en natuurlijk samen te spelen. De gaming wereld is een grote community waar iedereen kan zijn wie hij wil. Gamen is dan ook zoveel meer dan 'spelletjes spelen'. Het biedt sociale contacten, communicatie, ontwikkeling van allerhande vaardigheden en vele andere voordelen. Door kennis over en toepassing van toegankelijkheid gamen open je deuren naar een hele nieuwe wereld.
Tijdens deze bijscholing leer je hoe je games meer toegankelijk kan maken. Heel wat aanpassingen voor personen met een motorische beperking komen aan bod, maar ook aanpassingen voor mensen met een visuele beperking worden besproken.
Voor wie?
- Therapeuten, onderwijsprofessionals en iedereen die interesse heeft in aangepast gamen.
- Heb je voor het volgen van deze bijscholing specifieke behoeftes of nood aan aanpassingen, laat het ons dan zeker weten als opmerking bij de inschrijving.
Ga alvast eens een kijkje nemen op onze Faceboek groep: www.facebook.com/groups/gamenzonderbeperking