De Com@ModemDag is VOLZET!
De dag gaat door op dinsdag 7 februari 2023 in Mechelen.

De Com@ModemDag is een dag vol boeiende informatie over hulpmiddelen die communicatie ondersteunen. Werk of leef je met personen die moeite hebben met spreken, schrijven, lezen of andere vormen van communicatie? Schrijf je dan zeker in!
Op het programma van de Com@ModemDag staan:
Op het programma van de Com@ModemDag staan:
- Oplossingen die je zeker moet kennen
- Workshops en presentaties naar keuze
- Ervaringsbeurs waarop jij zelf ervaringen kan delen!
- Authentieke getuigenissen
Praktisch
Voor 120 euro kan jij deelnemen aan deze dag boordevol praktische informatie.
Verzorg je een standje op de ervaringsbeurs, dan betaal je slechts 60 euro! Per non-profitorganisatie kunnen hier twee deelnemers van gebruik maken!
Studenten kunnen aansluiten voor 50 euro.
De Com@ModemDag gaat door op Campus De Ham in Mechelen:
Raghenoplein 21
2800 Mechelen
www.thomasmore.be/campussen/campus-de-ham
Het station van Mechelen ligt op 750m wandelafstand.
Verzorg je een standje op de ervaringsbeurs, dan betaal je slechts 60 euro! Per non-profitorganisatie kunnen hier twee deelnemers van gebruik maken!
Studenten kunnen aansluiten voor 50 euro.
De Com@ModemDag gaat door op Campus De Ham in Mechelen:
Raghenoplein 21
2800 Mechelen
www.thomasmore.be/campussen/campus-de-ham
Het station van Mechelen ligt op 750m wandelafstand.
Programma
9:00 u |
Onthaal |
9:30 u |
Verwelkoming en oplossingen die je zeker moet kennen (deel 1) |
11:00 u |
Workshops en presentaties |
12:00 u |
Lunch |
13:00 u |
Oplossingen die je zeker moet kennen (deel 2) |
14:30 u |
Workshops en presentaties |
15:30 u |
Ervaringsbeurs |
16:30 u |
Einde |
Oplossingen die je zeker moet kennen
Tientallen nieuwe hulpmiddelen, toepassingen en oplossingen worden door ons kort voorgesteld. Na dit gedeelte ben je weer helemaal mee met de nieuwste evoluties op gebied van ondersteunende communicatietechnologie.
Ervaringsbeurs
Op de ervaringsbeurs kan je eigen ervaringen uitwisselen met collega’s. Misschien gebruik je een eenvoudige oplossing, een hulpmiddel of trucje voor een probleem waar ook andere collega's mee worstelen. Heb je zelf een oplossing gevonden of iets gemaakt wat niet te koop is? Ben je nog iets aan het uitwerken en wil je graag feedback van collega's? Reserveer dan zeker een tafeltje op de ervaringsbeurs.
Ga in gesprek met collega's en leer er zelf van bij!
Bovendien krijg je een fikse korting op de inkomprijs als je een standje bemand. De eerste twee collega's van een organisatie met een standje, krijgen een korting van 50% en betalen dus slechts 60 euro per persoon.
Commerciële bedrijven zijn zeker ook welkom op de ervaringsbeurs, maar genieten niet van deze korting.
Ga in gesprek met collega's en leer er zelf van bij!
Bovendien krijg je een fikse korting op de inkomprijs als je een standje bemand. De eerste twee collega's van een organisatie met een standje, krijgen een korting van 50% en betalen dus slechts 60 euro per persoon.
Commerciële bedrijven zijn zeker ook welkom op de ervaringsbeurs, maar genieten niet van deze korting.
klik hier voor oplossingen die tijdens vorige com@modemdagen op de ervaringsbeurs stonden
|
Workshops en presentaties
Hoe verleid ik een persoon met een ernstig meervoudige beperking tot communicatie?
Anke michiels, logopediste Het Gielsbos
Anke michiels, logopediste Het Gielsbos
Personen met een ernstig meervoudige beperking trachten met kleine signalen te communiceren maar worden vaak weinig begrepen en dus niet beloond in hun pogingen. Vandaar is communicatie niet erg verleidelijk voor hen. In deze BASISworkshop ontdek je de macht van communicatie en hoe er plezier in te krijgen!
OC en ontluikende en beginnende geletterdheid
loes theunissen, logopedist kinderrevalidatie sint maartenskliniek nijmegen en mede-ontwikkelaar loes-werkwijze
loes theunissen, logopedist kinderrevalidatie sint maartenskliniek nijmegen en mede-ontwikkelaar loes-werkwijze
Lezen en spellen is ook voor kinderen met een beperking die niet of nauwelijks spreken en gebruik maken van (technologische) communicatiehulpmiddelen erg belangrijk. Door het verwerven van geletterdheid kunnen deze kinderen zelfstandig en onafhankelijk leren communiceren en optimaal deelnemen aan onderwijs, sociale interactie en het dagelijks leven in de samenleving.
Tijdens deze workshop zal via praktijkvoorbeelden, vanuit ALOHA en LOeS-werkwijze, vooral worden ingezoomd op de ontluikende en beginnende geletterdheid. Hoe start je als ouder of begeleider met je kind/leerling? Hoe kun je in die vroege ontwikkeling bijdragen aan functionele geletterdheid? En in hoeverre kan het OC-hulpmiddel hierbij gebruikt en aangepast worden in de loop van de tijd?
Tijdens deze workshop zal via praktijkvoorbeelden, vanuit ALOHA en LOeS-werkwijze, vooral worden ingezoomd op de ontluikende en beginnende geletterdheid. Hoe start je als ouder of begeleider met je kind/leerling? Hoe kun je in die vroege ontwikkeling bijdragen aan functionele geletterdheid? En in hoeverre kan het OC-hulpmiddel hierbij gebruikt en aangepast worden in de loop van de tijd?
Hoe leerlingen met dyslexie en dyscalculie zichzelf ondersteunen met ICT
Lucas hermans, projectcoördinator en lesgever Eureka leuven
Lucas hermans, projectcoördinator en lesgever Eureka leuven
Een vorming die toont hoe je laagdrempelig zorgleerlingen in een school kan ondersteunen door ICT in te zetten. Het gaat hier over voorleessoftware en ADIBoeken, maar ook tools om extra structuur aan te bieden, te werken aan begrijpend lezen en spelling, etc.
Implementatie van SMOG
Karen eyskens, lesgeefster smog bij gezin en handicap
Karen eyskens, lesgeefster smog bij gezin en handicap
Spreken Met Ondersteuning van Gebaren of SMOG combineert het gebruik van eenvoudige gesproken taal met gebaren. SMOG wordt al tientallen jaren gebruikt in Vlaanderen. Het vraagt echter blijvende aandacht en inzet om SMOG levend te houden en tot een goede implementatie hiervan te komen. Zowel implementatie in de maatschappij als implementatie in een school of voorziening.
In deze presentatie vertellen we jullie meer over de nieuwe SMOG-website en het nieuwe kwaliteitslabel van SMOG en over hoe we dit mee kunnen inzetten als middel om tot meer implementatie van SMOG te komen. We wijden ook uit over een meer algemene aanpak van deze implementatie en laten jullie ook kort kennismaken met enkele SMOG-gebaren.
In deze presentatie vertellen we jullie meer over de nieuwe SMOG-website en het nieuwe kwaliteitslabel van SMOG en over hoe we dit mee kunnen inzetten als middel om tot meer implementatie van SMOG te komen. We wijden ook uit over een meer algemene aanpak van deze implementatie en laten jullie ook kort kennismaken met enkele SMOG-gebaren.
aangepast gamen in de praktijk
Ties klok, Kinderfysiotherapeut bij Klimmendaal
Ties klok, Kinderfysiotherapeut bij Klimmendaal
Gamen is bij uitstek een sociale en een inclusieve activiteit. Je krijgt kansen en mogelijkheden die je in de reële wereld vaak niet hebt. Door stigma’s rondom het gamen wordt de echte kracht van gamen bij mensen met een beperking vaak onderschat. In deze workshop tonen we met concrete voorbeelden hoe aangepast gamen écht een positief verschil kan maken en welke aanpassingen we hierbij kunnen inzetten.
modelleren thuis en in de klas
Joke van de pol, moeder van een 8-jarige oc gebruiker
Joke van de pol, moeder van een 8-jarige oc gebruiker
Als je start met modelleren komen er vragen als “Hoe begin ik hieraan?”, “Hoe neem ik dit er nog bij?”, “Kan ik iets verkeerd doen?”.
Toch zijn er manieren en kleine aanpassingen om het gemakkelijker te maken. In deze workshop worden heel wat voorbeelden getoond en ideeën gegeven om laagdrempelig aan de slag te gaan met modelleren in elke situatie. Verteld vanuit het oogpunt van een ouder die zelf 3 jaar geleden voor dezelfde uitdaging stond maar hier een weg in heeft gevonden. Zeker niet perfect, maar op een manier dat het voor iedereen haalbaar is. Want elk woord telt.
Toch zijn er manieren en kleine aanpassingen om het gemakkelijker te maken. In deze workshop worden heel wat voorbeelden getoond en ideeën gegeven om laagdrempelig aan de slag te gaan met modelleren in elke situatie. Verteld vanuit het oogpunt van een ouder die zelf 3 jaar geleden voor dezelfde uitdaging stond maar hier een weg in heeft gevonden. Zeker niet perfect, maar op een manier dat het voor iedereen haalbaar is. Want elk woord telt.
ondersteunde communicatie bij personen met ernstige afasie: hoe begin ik daar aan?
Frank paemeleire, neurologopedist az maria middelares en arteveldehogeschool gent
Frank paemeleire, neurologopedist az maria middelares en arteveldehogeschool gent
Bij personen met ernstige afasie is het belangrijk om te starten vanuit individuele restmogelijkheden, communicatienoden en -probleemsituaties. Maar hoe begin je hier nu aan en wat kan ondersteunde communicatie hierin betekenen? In deze workshop stellen we de AAC-Aphasia Categories of Communicators (Garrett & Lasker, 2005) voor. Dit is een conceptueel model waarbij personen met afasie gematcht worden met specifieke communicatiestrategieën. We illustreren in deze workshop ook een aantal eenvoudige technieken, zoals written choice conversation en het gebruik van remnants, die we de omgeving kunnen aanleren.
Het belang van de juiste hulpmiddelen voor zelfstandigheid
Ömer Güney, ervaringsdeskundige
Ömer Güney, ervaringsdeskundige
Ik ben Ömer Güney en ben motorisch zwaar beperkt. Toch kan ik redelijk zelfstandig leven dankzij de hulpmiddelen die ik tot mijn beschikking heb. Tijdens mijn lezing vertel ik jullie graag over welke hulpmiddelen ik gebruik(te) om te communiceren, mezelf te verplaatsen en een computer te bedienen.
Zet je digitaal leermiddel slimmer in voor alle leerlingen!
Kim schellens, ondersteuner bij ondersteuningsnetwerk noa-fluxus
Kim schellens, ondersteuner bij ondersteuningsnetwerk noa-fluxus
In onze maatschappij verwacht men steeds meer digitale vaardigheden. En dankzij Digisprong hebben scholen voor elke leerling een toestel ter beschikking om hiermee aan de slag te gaan. Maar hoe doe ik dit? En wat als ik extra noden heb?
Tijdens deze lezing tonen we enkele mogelijkheden van je toestel en software die je misschien nog niet gebruikt, maar wel heel handig kunnen zijn. We zoomen in op weetjes en vaardigheden vertrekkende vanuit leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Tijdens deze lezing tonen we enkele mogelijkheden van je toestel en software die je misschien nog niet gebruikt, maar wel heel handig kunnen zijn. We zoomen in op weetjes en vaardigheden vertrekkende vanuit leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
ervaring rond oc uit een privépraktijk
Annemie Van Roy, Logopediste log.on communicatie (eigen praktijk)
Annemie Van Roy, Logopediste log.on communicatie (eigen praktijk)
Hoe ga je aan de slag rond OC in een privépraktijk? Hoe verloopt de samenwerking met scholen? Hoe leer je de ouders van een kind dat OC gebruikt dit door te trekken naar thuis? Wat is het belang van overleg tussen collega’s? Dit kom je allemaal te weten in deze presentatie. Met enkele praktijkvoorbeelden krijg je heel wat handvaten mee om je hier verder in op weg te zetten.