Workshops en vormingen
fysiek
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Iedereen kan gamen!
Gamen is veel meer dan alleen een spelletje spelen! Clichés benadrukken vooral de nadelen en gevaren, maat gamen biedt vele positieve mogelijkheden. Je kunt vrienden maken, gedeelde interesses delen en veel leren. Bovendien ontwikkel je motorische vaardigheden, oplossingsgericht denken, visuele vaardigheden, train je je geheugen, ... Aangepast gamen kan niet alleen als vrije tijdsbesteding dienen, maar ook in therapie of je klas kan je gaming inzetten! (Meer informatie in deze korte video: Is gamen gezond?)
Het idee dat gamen niet mogelijk of niet belangrijk is voor mensen met een beperking, is achterhaald. De afgelopen jaren zijn de mogelijkheden voor aangepast gamen enorm toegenomen. Dit is zichtbaar bij gamers zelf, hun omgeving en in de gamingindustrie. Er wordt steeds meer geïnvesteerd in toegankelijke games, controllers en spelconsoles. Gamers met een beperking delen ervaringen, expertise en skills en spelen samen. De gaming community is een inclusieve wereld waar iedereen zichzelf kan zijn!
Tijdens deze bijscholing ontdek je hoe jij gamen toegankelijk kan maken voor jouw cliënten of leerlingen. We tonen concrete aanpassingen zoals (toegankelijkheids)instellingen, aangepaste controllers en toegankelijke games. We maken je ook wegwijs in de wereld van Steam, PS5, Xbox, Discord, MMORPG, ...
Voor wie?
Therapeuten, onderwijsprofessionals en iedereen die geïnteresseerd is in aangepast gamen.
Heb je specifieke behoeftes of nood aan aanpassingen om deze bijscholing te volgen? Laat het ons weten bij je inschrijving.
Gamen is veel meer dan alleen een spelletje spelen! Clichés benadrukken vooral de nadelen en gevaren, maat gamen biedt vele positieve mogelijkheden. Je kunt vrienden maken, gedeelde interesses delen en veel leren. Bovendien ontwikkel je motorische vaardigheden, oplossingsgericht denken, visuele vaardigheden, train je je geheugen, ... Aangepast gamen kan niet alleen als vrije tijdsbesteding dienen, maar ook in therapie of je klas kan je gaming inzetten! (Meer informatie in deze korte video: Is gamen gezond?)
Het idee dat gamen niet mogelijk of niet belangrijk is voor mensen met een beperking, is achterhaald. De afgelopen jaren zijn de mogelijkheden voor aangepast gamen enorm toegenomen. Dit is zichtbaar bij gamers zelf, hun omgeving en in de gamingindustrie. Er wordt steeds meer geïnvesteerd in toegankelijke games, controllers en spelconsoles. Gamers met een beperking delen ervaringen, expertise en skills en spelen samen. De gaming community is een inclusieve wereld waar iedereen zichzelf kan zijn!
Tijdens deze bijscholing ontdek je hoe jij gamen toegankelijk kan maken voor jouw cliënten of leerlingen. We tonen concrete aanpassingen zoals (toegankelijkheids)instellingen, aangepaste controllers en toegankelijke games. We maken je ook wegwijs in de wereld van Steam, PS5, Xbox, Discord, MMORPG, ...
Voor wie?
Therapeuten, onderwijsprofessionals en iedereen die geïnteresseerd is in aangepast gamen.
Heb je specifieke behoeftes of nood aan aanpassingen om deze bijscholing te volgen? Laat het ons weten bij je inschrijving.
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Wanneer je niet kan praten, is het moeilijker om je taal te ontwikkelen. Taal is nodig om te leren lezen en schrijven. Als je aan de slag gaat met een communicatiehulpmiddel, ontwikkel je taal op een andere manier.
De LOeS-werkwijze is een Lees Ontwikkeling en Spelling werkwijze om leerlingen die niet of nauwelijks spreken en gebruik maken van ondersteunde communicatie te leren lezen en schrijven.
Meer informatie: loeswerkwijze.nl
De LOeS-werkwijze, hoe werkt dat?
Het is een werkwijze die je toepast binnen de leesfase van je leerling en waarbij je gebruikmaakt van het materiaal van de leesmethode van de school van je leerling.
Volgens een vaste procedure worden vier deelvaardigheden geoefend:
Je kiest de doelwoorden die je wil trainen zorgvuldig uit de specifieke leesmethode. Per doelwoord worden drie fonologische afleiders gekozen. Dat zijn woorden die er qua klank hard op lijken. Bijvoorbeeld bij het doelwoord 'mis', kunnen de afleiders 'vis', 'mes' en 'mik' zijn.
Alle doelwoorden worden geïntroduceerd aan de hand van:
Nadat de doelwoorden allemaal aan bod zijn gekomen in de introductie, worden de vier deelvaardigheden per doelwoord geoefend. Je gaat van weinig naar steeds meer aanwijzingen om erachter te komen hoeveel hulp er minstens nodig is om tot het juiste antwoord te komen. Voor elke deelvaardigheid staat stapsgewijs beschreven hoe je hulp moet geven. Die hulp wordt geleidelijk aan afgebouwd.
Wat leer je in deze cursus?
Tijdens de eerste cursusdag krijg je de theorie en maak je kennis met de LOeS-werkwijze. Met e-learning kan je dan die kennis gebruiken om de verschillende stappen van de werkwijze te doorgronden. Je kan zo ook de werkwijze vormgeven met jouw leerlingen en hun leesmethode in je achterhoofd.
Tijdens de eerste onlineavond leer je hoe je metingen moet uitvoeren en gaan we dieper in op de materialen die in de scholen gebruikt worden.
Je gaat ook echt in de praktijk aan de slag met een leerling of een groepje leerlingen uit de doelgroep. Dat doe je minimaal twee keer 30 minuten per week (individueel of in een groep) gedurende de cursus. De docent begeleidt elke cursist tijdens de cursus en geeft persoonlijke feedback op alle opdrachten uit de e-learning.
Tijdens de tweede onlineavond leer je aanpassingen en variaties te maken op de bestaande materialen en op basis van de problemen waar je in de praktijk tegenaan bent gelopen.
Tijdens de tweede cursusdag worden de ervaringen van de cursisten besproken aan de hand van een eigen presentatie en videomateriaal. We verdiepen ons in de werkwijze.
Na de cursus krijg je een certificaat wanneer je aan de eisen voldoet: je hebt deelgenomen aan de cursusdagen- en avonden, hebt de e-learning gevolgd, hebt de opdrachten gemaakt en hebt een voldoende gehaald op je praktijkopdracht. De cursus is in Nederland geaccrediteerd voor logopedisten (ADAP 30 punten).
Voor wie is deze cursus?
Ben jij leerkracht, logopedist, onderwijsassistent of een andere communicatiepartner?
Ben jij betrokken bij het lees- en spellingsonderwijs aan kinderen die niet of nauwelijks sprekend zijn en gebruik maken van ondersteunde communicatie?
Dan is deze cursus iets voor jou!
De LOeS-werkwijze is een Lees Ontwikkeling en Spelling werkwijze om leerlingen die niet of nauwelijks spreken en gebruik maken van ondersteunde communicatie te leren lezen en schrijven.
Meer informatie: loeswerkwijze.nl
De LOeS-werkwijze, hoe werkt dat?
Het is een werkwijze die je toepast binnen de leesfase van je leerling en waarbij je gebruikmaakt van het materiaal van de leesmethode van de school van je leerling.
Volgens een vaste procedure worden vier deelvaardigheden geoefend:
- Het automatisch herkennen van het doelwoord
- Het woord analyseren in klankgebaren
- Het decoderen
- Het spellen van het doelwoord
Je kiest de doelwoorden die je wil trainen zorgvuldig uit de specifieke leesmethode. Per doelwoord worden drie fonologische afleiders gekozen. Dat zijn woorden die er qua klank hard op lijken. Bijvoorbeeld bij het doelwoord 'mis', kunnen de afleiders 'vis', 'mes' en 'mik' zijn.
Alle doelwoorden worden geïntroduceerd aan de hand van:
- Een prent
- Een verhaal
- Het verbaal aanbieden van de doelwoorden waarbij het doelwoord schriftelijk zichtbaar is.
Nadat de doelwoorden allemaal aan bod zijn gekomen in de introductie, worden de vier deelvaardigheden per doelwoord geoefend. Je gaat van weinig naar steeds meer aanwijzingen om erachter te komen hoeveel hulp er minstens nodig is om tot het juiste antwoord te komen. Voor elke deelvaardigheid staat stapsgewijs beschreven hoe je hulp moet geven. Die hulp wordt geleidelijk aan afgebouwd.
Wat leer je in deze cursus?
Tijdens de eerste cursusdag krijg je de theorie en maak je kennis met de LOeS-werkwijze. Met e-learning kan je dan die kennis gebruiken om de verschillende stappen van de werkwijze te doorgronden. Je kan zo ook de werkwijze vormgeven met jouw leerlingen en hun leesmethode in je achterhoofd.
Tijdens de eerste onlineavond leer je hoe je metingen moet uitvoeren en gaan we dieper in op de materialen die in de scholen gebruikt worden.
Je gaat ook echt in de praktijk aan de slag met een leerling of een groepje leerlingen uit de doelgroep. Dat doe je minimaal twee keer 30 minuten per week (individueel of in een groep) gedurende de cursus. De docent begeleidt elke cursist tijdens de cursus en geeft persoonlijke feedback op alle opdrachten uit de e-learning.
Tijdens de tweede onlineavond leer je aanpassingen en variaties te maken op de bestaande materialen en op basis van de problemen waar je in de praktijk tegenaan bent gelopen.
Tijdens de tweede cursusdag worden de ervaringen van de cursisten besproken aan de hand van een eigen presentatie en videomateriaal. We verdiepen ons in de werkwijze.
Na de cursus krijg je een certificaat wanneer je aan de eisen voldoet: je hebt deelgenomen aan de cursusdagen- en avonden, hebt de e-learning gevolgd, hebt de opdrachten gemaakt en hebt een voldoende gehaald op je praktijkopdracht. De cursus is in Nederland geaccrediteerd voor logopedisten (ADAP 30 punten).
Voor wie is deze cursus?
Ben jij leerkracht, logopedist, onderwijsassistent of een andere communicatiepartner?
Ben jij betrokken bij het lees- en spellingsonderwijs aan kinderen die niet of nauwelijks sprekend zijn en gebruik maken van ondersteunde communicatie?
Dan is deze cursus iets voor jou!
Webinars
Online, live
Een iPad of iPhone inzetten als hulpmiddel voor personen met lees- en spellingmoeilijkheden (1/3)
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
In dit webinar gaan we dieper in op de mogelijkheden om een iPad of iPhone in te zetten als ondersteuning bij lees- en spellingmoeilijkheden.
Je komt te weten hoe je:
Je komt te weten hoe je:
- het toestel zo instelt dat je alle tekst op je scherm kan laten voorlezen
- tekst in een afbeelding kan laten voorlezen
- gebruik kan maken van woordsuggesties en spellingcontrole
- kan dicteren i.p.v. typen
- een website vereenvoudigd kan weergeven
- …
Een tablet of smartphone met Android inzetten als hulpmiddel voor personen met lees- en spellingmoeilijkheden (2/3)
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
In dit webinar gaan we dieper in op de mogelijkheden om een tablet of smartphone met Android in te zetten als ondersteuning bij lees- en spellingmoeilijkheden.
Je komt te weten hoe je:
Daarnaast bekijken we enkele handige (gratis) apps.
Je komt te weten hoe je:
- het toestel zo instelt dat je alle tekst op je scherm kan laten voorlezen
- tekst in een afbeelding kan laten voorlezen
- gebruik kan maken van woordsuggesties en spellingcontrole
- kan dicteren i.p.v. typen
- een website vereenvoudigd kan weergeven
- …
Daarnaast bekijken we enkele handige (gratis) apps.
Een Chromebook optimaal inzetten bij leerlingen met lees- en spellingmoeilijkheden (3/3)
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Op veel scholen maken leerlingen gebruik van een Chromebook.
In dit webinar bekijken we hoe je een Chromebook optimaal kan inzetten voor je leerlingen die ondersteuning nodig hebben bij lezen en/of spelling.
Je komt te weten:
• welke toegankelijkheidsinstellingen een Chromebook heeft die handig zijn om leerlingen te ondersteunen bij lezen en/of spelling
• welke extensies er bestaan om te laten voorlezen, websites te vereenvoudigen of werkblaadjes digitaal in te vullen.
In dit webinar bekijken we hoe je een Chromebook optimaal kan inzetten voor je leerlingen die ondersteuning nodig hebben bij lezen en/of spelling.
Je komt te weten:
• welke toegankelijkheidsinstellingen een Chromebook heeft die handig zijn om leerlingen te ondersteunen bij lezen en/of spelling
• welke extensies er bestaan om te laten voorlezen, websites te vereenvoudigen of werkblaadjes digitaal in te vullen.
Webinars
Opnames
MEER INFO EN inschrijven
Hebben jouw leerlingen moeite met het noteren van wiskundige bewerkingen vanwege motorische uitdagingen of een onleesbaar handschrift? Geen zorgen, er zijn innovatieve technologische oplossingen die hierbij kunnen helpen.
Wat dit webinar voor jou in petto heeft:
Ben jij klaar om samen met ons de wereld van technologie in het wiskundeonderwijs te ontdekken? Schrijf je dan nu in voor deze webinar opname. Na inschrijving krijg je van ons een link toegestuurd.
Wat dit webinar voor jou in petto heeft:
- Ontdek toepassingen waarmee leerlingen wiskundige bewerkingen zoals cijferoefeningen, staartdelingen, meetkunde of breuken digitaal kunnen noteren.
- Maak kennis met tools voor laptop, Chromebook en tablet. We richten ons op applicaties waarbij het gewone toetsenbord of aanraakscherm gebruikt wordt.
- De focus ligt op basiswiskunde: ideaal voor begeleiders van leerlingen in het basisonderwijs (en eventueel de eerste graad secundair)
Ben jij klaar om samen met ons de wereld van technologie in het wiskundeonderwijs te ontdekken? Schrijf je dan nu in voor deze webinar opname. Na inschrijving krijg je van ons een link toegestuurd.
MEER INFO EN inschrijven
Technologie heeft de kracht om leerervaringen te veranderen, ook voor leerlingen met lees- en spellingmoeilijkheden. Nu elk kind toegang heeft tot een digitaal apparaat op school, liggen er talloze kansen om technologie te gebruiken als een krachtig hulpmiddel voor inclusief onderwijs en om het zelfvertrouwen van leerlingen te versterken.
Dit is wat je kunt verwachten van dit webinar:
Ben je klaar om het verschil te maken in het onderwijs en je leerlingen te versterken met technologie? Schrijf je dan nu in voor deze webinar opname. Na inschrijving krijg je van ons een link toegestuurd.
Dit is wat je kunt verwachten van dit webinar:
- Ontdek hoe technologie de leerervaringen van leerlingen met hardnekkige lees- en spellingmoeilijkheden, zoals leerlingen met dyslexie, DCD, verstandelijke beperking en anderstalige nieuwkomers, kan verrijken.
- Leer over het principe van 'Universal Design for Learning', een benadering die leren voor iedereen toegankelijk maakt.
- Leer technologische tools kennen die lezen en spellen ondersteunen, zoals tools die webteksten voorlezen, spraak naar tekst omzetten, spelling controleren of die een tekst vereenvoudigd weergeven voor een betere leesbaarheid.
- Krijg hands-on kennis over tools die direct beschikbaar zijn op je toestel of die eenvoudig en gratis te installeren zijn.
Ben je klaar om het verschil te maken in het onderwijs en je leerlingen te versterken met technologie? Schrijf je dan nu in voor deze webinar opname. Na inschrijving krijg je van ons een link toegestuurd.
E-learnings
Online, te volgen op eigen tempo
Communicatiehulpmiddelen, een overzicht
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
In deze e-learning kom je meer te weten over welke communicatiehulpmiddelen er allemaal op de markt zijn. We geven zowel van de hardware als de software een kort overzicht en dit zowel van op tekst als op symbolen gebaseerde hulpmiddelen.
We geven ook mee waar je op kan letten bij de keuze van een geschikt hulpmiddel, hoe je best van start gaat met het aanleren van een communicatiehulpmiddel en waar je terecht kan voor verder persoonlijk advies.
Deze e-learning biedt een algemeen overzicht.
Wil je de verschillende communicatiehulpmiddelen meer praktisch ervaren aan de hand van casussen? Volg dan de workshop ‘Praktisch aan de slag met verschillende Communicatie Ondersteunende Hulpmiddelen’.
Wil je graag starten met het aanleren van het werken met een communicatiehulpmiddel en de principes van modelleren, kernwoordenschat en randwoordenschat meer onder de knie krijgen? Volg dan de vorming ‘Hoe leer je een Communicatie Ondersteunend Hulpmiddel aan en hoe stimuleer je de communicatieve vaardigheden?’.
Voor wie?
Logopedisten, ergotherapeuten, andere professionals en iedereen die personen begeleidt waarvoor spreken zeer moeilijk is.
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
We geven ook mee waar je op kan letten bij de keuze van een geschikt hulpmiddel, hoe je best van start gaat met het aanleren van een communicatiehulpmiddel en waar je terecht kan voor verder persoonlijk advies.
Deze e-learning biedt een algemeen overzicht.
Wil je de verschillende communicatiehulpmiddelen meer praktisch ervaren aan de hand van casussen? Volg dan de workshop ‘Praktisch aan de slag met verschillende Communicatie Ondersteunende Hulpmiddelen’.
Wil je graag starten met het aanleren van het werken met een communicatiehulpmiddel en de principes van modelleren, kernwoordenschat en randwoordenschat meer onder de knie krijgen? Volg dan de vorming ‘Hoe leer je een Communicatie Ondersteunend Hulpmiddel aan en hoe stimuleer je de communicatieve vaardigheden?’.
Voor wie?
Logopedisten, ergotherapeuten, andere professionals en iedereen die personen begeleidt waarvoor spreken zeer moeilijk is.
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
ICT-hulpmiddelen inzetten bij lees- en schrijfmoeilijkheden
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Wanneer lezen, spellen of schrijven niet vanzelfsprekend is voor jou, je leerling of je cliënt, kan een ICT-hulpmiddel ondersteunen. Je kan dan bijvoorbeeld je documenten of e-mails laten voorlezen, een woordvoorspeller gebruiken om vlotter en sneller te schrijven of met je stem gaan typen.
De inzet van een ICT-hulpmiddel, heeft een positief effect op de zelfstandigheid en motivatie. Het verbetert de leerprestaties van je leerling.
In deze e-learning kom je meer te weten over:
Voor wie?
Therapeuten, onderwijsprofessionals en iedereen die aan de slag gaat met personen die moeilijkheden ervaren bij het lezen, spellen en/of schrijven
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
De inzet van een ICT-hulpmiddel, heeft een positief effect op de zelfstandigheid en motivatie. Het verbetert de leerprestaties van je leerling.
In deze e-learning kom je meer te weten over:
- Wat zo’n ICT-hulpmiddel is en waarom het belangrijk is om dit in te zetten bij je cliënt
- Welke ICT-hulpmiddelen er zijn om het lezen, spellen en schrijven te ondersteunen
- Hoe je een gegronde keuze voor een bepaald hulpmiddel kan maken
- Hoe je hiermee aan de slag kan gaan in je organisatie, praktijk of school
Voor wie?
Therapeuten, onderwijsprofessionals en iedereen die aan de slag gaat met personen die moeilijkheden ervaren bij het lezen, spellen en/of schrijven
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
Digitale toegankelijkheid voor personen met een motorische beperking die hun ledematen kunnen gebruiken
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Is het voor mensen die jij begeleidt motorisch moeilijk om met een computer, smartphone of tablet te werken? Wil je weten hoe je digitale toegankelijkheid kan verbeteren? Dan is deze e-learning iets voor jou. We overlopen de verschillende oplossingen voor kleine en grote moeilijkheden zoals ingebouwde instellingen, software en alternatieven voor aanraakscherm, toetsenbord en muis. We beperken ons hier tot oplossingen voor personen die mits aanpassingen toch handen of voeten kunnen gebruiken voor de bediening.
In deze e-learning kom je meer te weten over:
Ergotherapeuten, logopedisten, andere professionals en iedereen die personen begeleidt die kleine en grote motorische moeilijkheden ondervinden bij de toegang tot de digitale wereld.
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
In deze e-learning kom je meer te weten over:
- Welke instellingen, software en hardware er bestaan om digitale toegankelijkheid mogelijk te maken
- Hoe je het aanwijzen via aanraakscherm, muis en muisalternatieven kan vereenvoudigen
- Hoe je het typen kan vereenvoudigen
Ergotherapeuten, logopedisten, andere professionals en iedereen die personen begeleidt die kleine en grote motorische moeilijkheden ondervinden bij de toegang tot de digitale wereld.
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
Bouwen aan jouw expertise, word lid van ons netwerk! |
Een bijscholing in jouw organisatie? |