Workshops en vormingen
fysiek
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
De meest gekende mogelijkheden van AI (artificiële intelligentie) gaan over het genereren van ‘taal’. Het lijkt dan ook vele nieuwe kansen te bieden voor mensen die het moeilijk hebben met gesproken, geschreven of digitale communicatie. We denken dan bijvoorbeeld aan woord- en zinsvoorspelling, spellings- en grammaticacorrectie, vereenvoudigen van teksten en nog heel wat andere toepassingen.
Tijdens deze vorming maak je kennis met verschillende concrete oplossingen die je ook onmiddellijk zelf kan uitproberen. Beoordeel dus vooral zelf hoe en waar AI communicatie kan ondersteunen.
De mogelijkheden voor het ondersteunen van gesproken taal, worden voorgesteld door Arno Libert van MindSpeaker. Hij ontwikkelt onder meer een toepassing voor tekstcommunicatie die volop gebruik maakt van AI.
Het team van Modem stelt de andere toepassingen voor.
Ondersteun jij mensen die het (soms) moeilijk hebben met communicatie en wil je leren wat AI nu al te bieden heeft? Dan is deze vorming zeker iets voor jou.
Tijdens deze vorming maak je kennis met verschillende concrete oplossingen die je ook onmiddellijk zelf kan uitproberen. Beoordeel dus vooral zelf hoe en waar AI communicatie kan ondersteunen.
De mogelijkheden voor het ondersteunen van gesproken taal, worden voorgesteld door Arno Libert van MindSpeaker. Hij ontwikkelt onder meer een toepassing voor tekstcommunicatie die volop gebruik maakt van AI.
Het team van Modem stelt de andere toepassingen voor.
Ondersteun jij mensen die het (soms) moeilijk hebben met communicatie en wil je leren wat AI nu al te bieden heeft? Dan is deze vorming zeker iets voor jou.
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Door de ernst van de taalstoornis lijkt het logisch dat we personen met ernstige afasie leren om hun talige restmogelijkheden te ondersteunen met allerhande hulpmiddelen en strategieën. Vanuit de praktijk weten we echter dat het (zelfstandig) gebruik van klassieke hulpmiddelen in dagelijkse situaties vaak heel beperkt is.
We illustreren in deze workshop hoe je aan de hand van de methodieken uit GLOBAMIX deel 1 (Paemeleire & Moerkerke, 2020) de communicatieve restvaardigheden in kaart kan brengen, om vervolgens een ondersteuning op maat te maken. Op basis van recente literatuur en eigen klinische ervaring formuleren we hiervoor zes praktische tips (Paemeleire, Moerkerke & Fierens, 2021).
We stellen ook het onderdeel ‘strategieën en hulpmiddelen’ uit het net verschenen GLOBAMIX deel 2 (Paemeleire & Moerkerke, 2025) voor. Hierbij komen onder andere (digitale) remnants, het gebruik van smartphone fotografie in de communicatie en de techniek van geschreven keuze communicatie aan bod. Er is ruimte voor discussie over casuïstiek van de deelnemers.
We illustreren in deze workshop hoe je aan de hand van de methodieken uit GLOBAMIX deel 1 (Paemeleire & Moerkerke, 2020) de communicatieve restvaardigheden in kaart kan brengen, om vervolgens een ondersteuning op maat te maken. Op basis van recente literatuur en eigen klinische ervaring formuleren we hiervoor zes praktische tips (Paemeleire, Moerkerke & Fierens, 2021).
We stellen ook het onderdeel ‘strategieën en hulpmiddelen’ uit het net verschenen GLOBAMIX deel 2 (Paemeleire & Moerkerke, 2025) voor. Hierbij komen onder andere (digitale) remnants, het gebruik van smartphone fotografie in de communicatie en de techniek van geschreven keuze communicatie aan bod. Er is ruimte voor discussie over casuïstiek van de deelnemers.
Hoe leer je een communicatiehulpmiddel aan en hoe stimuleer je de communicatieve vaardigheden?
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Stap in de wereld van ondersteunde communicatie: van pictogram tot kernwoord!
Communiceren is een basisrecht. Maar wat als gesproken taal niet mogelijk is? Ontdek de kracht van ondersteunde communicatie en de methodiek hierachter tijdens deze vorming.
🎙️ Wat kun je verwachten?
Schrijf je in en krijg direct toegang tot een introductiefilmpje van 15 minuten. Hierin krijg je alvast wat informatie over modelleren, kernwoordenschat en de diverse communicatiehulpmiddelen.
Beginner? Geen zorgen! We raden je aan om onze e-learning 'Communicatiehulpmiddelen: een overzicht' te volgen voor een uitgebreid inzicht in het aanbod aan communicatiehulpmiddelen.
Voor wie? Therapeuten en begeleiders die werken met personen die niet of nauwelijks kunnen spreken en die aan de slag willen gaan met ondersteunde communicatie. In deze vorming focussen we op symboolgebaseerde communicatiesystemen.
Communiceren is een basisrecht. Maar wat als gesproken taal niet mogelijk is? Ontdek de kracht van ondersteunde communicatie en de methodiek hierachter tijdens deze vorming.
🎙️ Wat kun je verwachten?
- Diepgaande inzichten in hoe iemand ondersteunde communicatie leert door 'modelleren'.
- Leer hoe je cliënt een breed scala aan behoeften kan uitdrukken met kernwoorden.
- Praktische stappen en tips om kernwoordenschat en modelleren in de praktijk te brengen.
- We gaan praktisch aan de slag met symboolgebaseerde communicatiesystemen aan de hand van concrete activiteiten.
Schrijf je in en krijg direct toegang tot een introductiefilmpje van 15 minuten. Hierin krijg je alvast wat informatie over modelleren, kernwoordenschat en de diverse communicatiehulpmiddelen.
Beginner? Geen zorgen! We raden je aan om onze e-learning 'Communicatiehulpmiddelen: een overzicht' te volgen voor een uitgebreid inzicht in het aanbod aan communicatiehulpmiddelen.
Voor wie? Therapeuten en begeleiders die werken met personen die niet of nauwelijks kunnen spreken en die aan de slag willen gaan met ondersteunde communicatie. In deze vorming focussen we op symboolgebaseerde communicatiesystemen.
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Werk je als zorg- of onderwijsprofessional met mensen die het moeilijk hebben met spreken, lezen, schrijven of digitale toegang? We nodigen je van harte uit om kennis te maken met het uitgebreide aanbod van Modem. Kom kennis maken met diverse hulpmiddelen, oplossingen en tools in onze gloednieuwe demoruimte.
Wat staat er op het programma?
Wanneer?
Het CommunicatieLab is open op dinsdag 3 juni 2025 van 13.00 uur tot 16.00 uur. Je bent de hele namiddag welkom om de verschillende sessies te volgen of je kan ook gewoon even binnenlopen en een kijkje komen nemen.
Voor wie?
Deze dag is bedoeld voor logopedisten, ergotherapeuten, orthopedagogen, leerondersteuners, bedrijven en andere professionals uit de zorg en het onderwijs die werken met personen met communicatiemoeilijkheden.
Wat staat er op het programma?
- Praktijkervaring: Experimenteer zelf met onze materialen en vind oplossingen voor je eigen casus.
- Inhoudelijke sessies: Volg korte presentaties over onderwerpen zoals aangepast gamen, ondersteunde communicatie, digitale toegankelijkheid en digitale leerhulpmiddelen.
- Ontdek Modem: Leer waarvoor je bij ons terecht kunt en hoe wij jou kunnen ondersteunen.
- Ontmoet onze onderzoekers: Maak kennis met de onderzoeksgroep Mobilab & Care en bezoek onze VR-ruimte en Experience Lab.
- Bespreek je eigen vragen: Ons onderzoek en ontwikkelingen zijn altijd zeer praktijkgericht, we staan dan ook graag open voor jouw (onderzoeks)vragen.
- Een gezellige sfeer: We zorgen voor een hapje en een drankje terwijl je je laat inspireren.
Wanneer?
Het CommunicatieLab is open op dinsdag 3 juni 2025 van 13.00 uur tot 16.00 uur. Je bent de hele namiddag welkom om de verschillende sessies te volgen of je kan ook gewoon even binnenlopen en een kijkje komen nemen.
Voor wie?
Deze dag is bedoeld voor logopedisten, ergotherapeuten, orthopedagogen, leerondersteuners, bedrijven en andere professionals uit de zorg en het onderwijs die werken met personen met communicatiemoeilijkheden.
Workshops en webinars
Online
Wiskunde noteren als je moeilijk kan schrijven (basisonderwijs)
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Hebben jouw leerlingen moeite met het noteren van wiskundige bewerkingen vanwege motorische uitdagingen of een onleesbaar handschrift? Geen zorgen, er zijn innovatieve technologische oplossingen die hierbij kunnen helpen.
Wat dit webinar voor jou in petto heeft:
Ben jij klaar om samen met ons de wereld van technologie in het wiskundeonderwijs te ontdekken? Schrijf je dan nu in voor dit webinar.
Wat dit webinar voor jou in petto heeft:
- Ontdek toepassingen waarmee leerlingen wiskundige bewerkingen zoals cijferoefeningen, staartdelingen, meetkunde of breuken digitaal kunnen noteren.
- Maak kennis met tools voor laptop, Chromebook en tablet. We richten ons op applicaties waarbij het gewone toetsenbord, muis of aanraakscherm gebruikt wordt.
- De focus ligt op basiswiskunde: ideaal voor begeleiders van leerlingen in het basisonderwijs (en eventueel de eerste graad secundair)
Ben jij klaar om samen met ons de wereld van technologie in het wiskundeonderwijs te ontdekken? Schrijf je dan nu in voor dit webinar.
Wiskunde noteren als je moeilijk kan schrijven (secundair onderwijs)
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Hebben jouw leerlingen moeite met het noteren van wiskundige bewerkingen vanwege motorische uitdagingen of een onleesbaar handschrift? Geen zorgen, er zijn innovatieve technologische oplossingen die hierbij kunnen helpen.
Wat dit webinar voor jou in petto heeft:
Ben jij klaar om samen met ons de wereld van technologie in het wiskundeonderwijs te ontdekken? Schrijf je dan nu in voor dit webinar.
Wat dit webinar voor jou in petto heeft:
- Ontdek toepassingen waarmee leerlingen complexe functies, vergelijkingen, meetkunde (geodriehoek, passer, ...), goniometrie, ... digitaal kunnen noteren.
- Toepassingen die aan bod komen in het gelijknamige webinar voor basisonderwijs, bespreken we enkel opnieuw wanneer deze aanvullende mogelijkheden hebben voor het secundair onderwijs. Beide webinars vullen elkaar dus aan.
- Maak kennis met tools voor laptop, Chromebook en tablet.
- De toepassingen kunnen vaak ook gebruikt worden via alternatieve bediening. De focus in dit webinar ligt op wiskunde noteren, de combinatie met complexe alternatieve bedieningsmogelijkheden komt slechts beperkt aan bod.
Ben jij klaar om samen met ons de wereld van technologie in het wiskundeonderwijs te ontdekken? Schrijf je dan nu in voor dit webinar.
Digitale toegankelijkheid voor iedereen
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Digitale toegang is belangrijker dan ooit, maar de drempels zijn vaak hoog voor personen met een beperking, met een laag opleidingsniveau, ouderen, laaggeletterde of anderstalige personen, ...
Van het vereenvoudigen van je smartphone tot hulp bij wachtwoorden onthouden, van tekst laten voorlezen tot eenvoudig een e-mail schrijven met AI, voor vele digitale drempels kan je een eenvoudige en vaak gratis oplossing vinden.
Tijdens dit webinar helpen we jou zoeken. We doen dit door alvast tien concrete oplossingen voor te stellen aan de hand van tien eenvoudige handleidingen.
Wil je oplossingen vinden die de digitale wereld voor iedereen eenvoudiger, beter begrijpbaar en meer toegankelijk maken, volg dan zeker dit webinar!
Van het vereenvoudigen van je smartphone tot hulp bij wachtwoorden onthouden, van tekst laten voorlezen tot eenvoudig een e-mail schrijven met AI, voor vele digitale drempels kan je een eenvoudige en vaak gratis oplossing vinden.
Tijdens dit webinar helpen we jou zoeken. We doen dit door alvast tien concrete oplossingen voor te stellen aan de hand van tien eenvoudige handleidingen.
Wil je oplossingen vinden die de digitale wereld voor iedereen eenvoudiger, beter begrijpbaar en meer toegankelijk maken, volg dan zeker dit webinar!
Digitale toegankelijkheid voor personen met een motorische beperking die hun ledematen niet kunnen gebruiken
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Ben je op zoek naar manieren om pc, smartphone en tablet toegankelijker te maken voor mensen die hun ledematen niet of onvoldoende kunnen gebruiken? Wil je weten welke oplossingen kunnen bijdragen aan meer zelfstandig gebruik?
Naast bediening met de ledematen zijn er nog vele andere mogelijkheden, bijvoorbeeld door spraak, met het hoofd, de kin of de ogen.
Dit kan met gespecialiseerde hulpmiddelen, maar steeds meer mogelijkheden zijn standaard ingebouwd in toestellen of via apps gratis beschikbaar.
Meer ervaren deelnemers leren de nieuwste oplossingen kennen. Deelnemers voor wie dit allemaal nog nieuw is, maken kennis met oplossingen die al lang hun krachtige mogelijkheden bewezen hebben.
Naast bediening met de ledematen zijn er nog vele andere mogelijkheden, bijvoorbeeld door spraak, met het hoofd, de kin of de ogen.
Dit kan met gespecialiseerde hulpmiddelen, maar steeds meer mogelijkheden zijn standaard ingebouwd in toestellen of via apps gratis beschikbaar.
Meer ervaren deelnemers leren de nieuwste oplossingen kennen. Deelnemers voor wie dit allemaal nog nieuw is, maken kennis met oplossingen die al lang hun krachtige mogelijkheden bewezen hebben.
Hoe creëer je een rijke talige omgeving voor je kind met autisme dat niet of nauwelijks spreekt.
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Dit online terugkom-moment is verbonden aan de e-learning ‘Hoe creëer je een rijke talige omgeving voor je kind met autisme dat niet of nauwelijks spreekt’. In deze cursus leerde je in vier modules meer over hoe je aan de slag gaat met taal, hoe communicatiehulpmiddelen hierbij kunnen ondersteunen en hoe je deze kan inzetten.
Het volgen van de e-learning is een voorwaarde om je te kunnen inschrijven voor deze sessie.
Tijdens deze sessie kan je vragen stellen over de e-learning aan één van de lesgevers.
Het volgen van de e-learning is een voorwaarde om je te kunnen inschrijven voor deze sessie.
Tijdens deze sessie kan je vragen stellen over de e-learning aan één van de lesgevers.
Basisworkshop Ondersteunend tekenen
|
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Zin in een workshop waarin je vooral actief bezig bent en de volgende dag al met het geleerde aan de slag kan?
Tekenen Ondersteunend bij Spraaktaal voor meer inclusie (TOSinc.) is een vorm van Ondersteunde Communicatie. Hiermee
krijg je een tool in handen om communicatie en instructie op een simpele manier visueel te maken waardoor het kind de
taal beter begrijpt, maar zich ook gehoord, gezien en begrepen voelt. Je hoeft er (juist) niet goed voor te kunnen tekenen!
Voor: iedereen die werkt met kinderen vanaf 3 t/m 18 jaar en taal wil verduidelijken
Wat is ondersteunend tekenen eigenlijk?
“Taal verdwijnt, zodra het is uitgesproken. En taal is overal.” TOSinc. Ondersteunend
tekenen geeft kinderen met (S)TOS directe houvast in taal, bij emoties en in
communicatie. Tijd om informatie te verwerken, te begrijpen en daarop te reageren.
Ondersteunend tekenen helpt de wereld te vergroten. Je leert in deze Online
Basisworkshop wat TOSinc. inhoudt en hoe je dit kunt zetten in jouw werk bij kinderen vanaf
3 jaar t/m volwassenen. Het mooie is, ondersteunend tekenen is helpend voor kinderen
met, maar zeker ook zonder (S)TOS. Denk aan het belang van een talige boodschap
zichtbaar maken bij bijv. anderstalige kinderen, ADHD, autisme, of slechthorendheid.
De Basisworkshops zijn onderverdeeld in twee delen en kunnen zowel op locatie als online
gevolgd worden. De Basisworkshop van 13 mei is online en gaat over deel 1. Voor de
volledigheid staat hieronder de inhoud van beide Basisworkshops genoemd. Voorwaarde
om (wellicht op een later moment) deel 2 te volgen is dat je deel 1 gevolgd hebt bij een
trainer van TOSinc. De Basisworkshops worden op maat gemaakt op basis van input van
de deelnemers.
Basisworkshop deel 1
Je leert simpele (juist niet mooie!) tekeningetjes in combinatie met geschreven
kernwoorden te gebruiken tijdens het vertellen. Dit doen we door, naast
de informatie en voorbeelden die je krijgt, vooral veel zelf te doen en te ervaren! Het is een
heerlijk actieve workshop. Geen taalontwikkelingsstoornis is hetzelfde. Hoe maak je dit visueel? Je leert één van de
belangrijkste tekeningetjes: het proces, input, de auditieve verwerking en output, terwijl je vertelt. Leer anders te kijken naar
tekeningetjes bij taal, ervaar de noodzaak van ondersteunend tekenen bij kinderen, kom makkelijker los van eventuele
stemmetjes “maar ik kan helemaal niet (goed) tekenen”. We gaan aan de slag met o.a. werkwoorden, basisvormen,
emoties, de auditieve verwerking bij (S)TOS en zonder, abstracte taal concreet maken. Aan het einde ga je in kleine
groepjes aan de slag met een opdracht. Je kunt direct de volgende werkdag aan de slag met ondersteunend tekenen
waar nodig.
Basisworkshop deel 2: verdieping op deel 1
Verdiepen op de basis. Hoe ging de afgelopen periode met ondersteunend tekenen? We frissen kort op van abstracte naar
concrete taal. Vragen en ervaringen bespreken, ingestuurde opdrachten bekijken. We gaan aan de slag met het auditief
werkgeheugen. Daarnaast keuze uit de volgende onderwerpen: het volle hoofd, oudergesprekken, executieve functies of
(S)TOS-kenmerken, woordenschat/uitleg zinnen (begrip/productie). De van tevoren ingebrachte wensen zijn essentieel voor
deze op maat gemaakte workshop. Met ondersteunend tekenen helpen we elkaar de wereld een stukje mooier en
makkelijker te maken!
Je kunt na elk deel van de basisworkshop direct de volgende werkdag in jouw werk aan de slag.
🎁 Inclusief bij deel 1 online:
– digitaal niet-geaccrediteerd deelnamecertificaat van 3 sbu
– 4 weken toegang tot de (groeiende) TOSinc. online visuele bibliotheek met meer dan 700 filmpjes ter inspiratie
– blijvend toegang tot een besloten Facebookpagina voor professionals à ervaringen delen/vragen stellen
– blijvend toegang tot Zoom-link waarmee je ieder kwartaal deel kan nemen aan een live oefenmoment
🎁 Inclusief bij deel 2 online:
– digitaal niet-geaccrediteerd deelnamecertificaat 3 sbu
– 6 weken toegang tot de (groeiende) TOSinc. online visuele bibliotheek met meer dan 700 filmpjes ter inspiratie
– blijvend toegang tot een besloten Facebookpagina voor professionals à ervaringen delen/vragen stellen
– blijvend toegang tot Zoom-link waarmee je ieder kwartaal deel kan nemen aan een live oefenmoment
Hopelijk tot snel! 😃
Met vriendelijke groet,
Inge Hamelink-Oosdijk
Trainer TOSinc. Ondersteunend tekenen
+031650602409
[email protected]
www.visualiseeringe.nl
www.linkedin.com/in/ingehamelinkoosdijk-visualiseeringe
Tekenen Ondersteunend bij Spraaktaal voor meer inclusie (TOSinc.) is een vorm van Ondersteunde Communicatie. Hiermee
krijg je een tool in handen om communicatie en instructie op een simpele manier visueel te maken waardoor het kind de
taal beter begrijpt, maar zich ook gehoord, gezien en begrepen voelt. Je hoeft er (juist) niet goed voor te kunnen tekenen!
Voor: iedereen die werkt met kinderen vanaf 3 t/m 18 jaar en taal wil verduidelijken
Wat is ondersteunend tekenen eigenlijk?
“Taal verdwijnt, zodra het is uitgesproken. En taal is overal.” TOSinc. Ondersteunend
tekenen geeft kinderen met (S)TOS directe houvast in taal, bij emoties en in
communicatie. Tijd om informatie te verwerken, te begrijpen en daarop te reageren.
Ondersteunend tekenen helpt de wereld te vergroten. Je leert in deze Online
Basisworkshop wat TOSinc. inhoudt en hoe je dit kunt zetten in jouw werk bij kinderen vanaf
3 jaar t/m volwassenen. Het mooie is, ondersteunend tekenen is helpend voor kinderen
met, maar zeker ook zonder (S)TOS. Denk aan het belang van een talige boodschap
zichtbaar maken bij bijv. anderstalige kinderen, ADHD, autisme, of slechthorendheid.
De Basisworkshops zijn onderverdeeld in twee delen en kunnen zowel op locatie als online
gevolgd worden. De Basisworkshop van 13 mei is online en gaat over deel 1. Voor de
volledigheid staat hieronder de inhoud van beide Basisworkshops genoemd. Voorwaarde
om (wellicht op een later moment) deel 2 te volgen is dat je deel 1 gevolgd hebt bij een
trainer van TOSinc. De Basisworkshops worden op maat gemaakt op basis van input van
de deelnemers.
Basisworkshop deel 1
Je leert simpele (juist niet mooie!) tekeningetjes in combinatie met geschreven
kernwoorden te gebruiken tijdens het vertellen. Dit doen we door, naast
de informatie en voorbeelden die je krijgt, vooral veel zelf te doen en te ervaren! Het is een
heerlijk actieve workshop. Geen taalontwikkelingsstoornis is hetzelfde. Hoe maak je dit visueel? Je leert één van de
belangrijkste tekeningetjes: het proces, input, de auditieve verwerking en output, terwijl je vertelt. Leer anders te kijken naar
tekeningetjes bij taal, ervaar de noodzaak van ondersteunend tekenen bij kinderen, kom makkelijker los van eventuele
stemmetjes “maar ik kan helemaal niet (goed) tekenen”. We gaan aan de slag met o.a. werkwoorden, basisvormen,
emoties, de auditieve verwerking bij (S)TOS en zonder, abstracte taal concreet maken. Aan het einde ga je in kleine
groepjes aan de slag met een opdracht. Je kunt direct de volgende werkdag aan de slag met ondersteunend tekenen
waar nodig.
Basisworkshop deel 2: verdieping op deel 1
Verdiepen op de basis. Hoe ging de afgelopen periode met ondersteunend tekenen? We frissen kort op van abstracte naar
concrete taal. Vragen en ervaringen bespreken, ingestuurde opdrachten bekijken. We gaan aan de slag met het auditief
werkgeheugen. Daarnaast keuze uit de volgende onderwerpen: het volle hoofd, oudergesprekken, executieve functies of
(S)TOS-kenmerken, woordenschat/uitleg zinnen (begrip/productie). De van tevoren ingebrachte wensen zijn essentieel voor
deze op maat gemaakte workshop. Met ondersteunend tekenen helpen we elkaar de wereld een stukje mooier en
makkelijker te maken!
Je kunt na elk deel van de basisworkshop direct de volgende werkdag in jouw werk aan de slag.
🎁 Inclusief bij deel 1 online:
– digitaal niet-geaccrediteerd deelnamecertificaat van 3 sbu
– 4 weken toegang tot de (groeiende) TOSinc. online visuele bibliotheek met meer dan 700 filmpjes ter inspiratie
– blijvend toegang tot een besloten Facebookpagina voor professionals à ervaringen delen/vragen stellen
– blijvend toegang tot Zoom-link waarmee je ieder kwartaal deel kan nemen aan een live oefenmoment
🎁 Inclusief bij deel 2 online:
– digitaal niet-geaccrediteerd deelnamecertificaat 3 sbu
– 6 weken toegang tot de (groeiende) TOSinc. online visuele bibliotheek met meer dan 700 filmpjes ter inspiratie
– blijvend toegang tot een besloten Facebookpagina voor professionals à ervaringen delen/vragen stellen
– blijvend toegang tot Zoom-link waarmee je ieder kwartaal deel kan nemen aan een live oefenmoment
Hopelijk tot snel! 😃
Met vriendelijke groet,
Inge Hamelink-Oosdijk
Trainer TOSinc. Ondersteunend tekenen
+031650602409
[email protected]
www.visualiseeringe.nl
www.linkedin.com/in/ingehamelinkoosdijk-visualiseeringe
E-learnings
Online, te volgen op eigen tempo
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Jonge kinderen met autisme komen soms laat of niet tot spreken en ook de sociale communicatie loopt anders.
Ondersteunende communicatiehulpmiddelen kunnen hét verschil maken voor de communicatieve, talige en sociaal-emotionele ontwikkeling. Maar het volstaat niet om alleen een hulpmiddel te voorzien. Kinderen leren immers van wat ze zien, horen en ervaren in hun omgeving. Leren communiceren met een hulpmiddel ontwikkelt pas in een stimulerende en aangepaste omgeving. Deze cursus heet dan ook:
“Hoe creëer je een rijke talige omgeving voor je kind met autisme dat niet of nauwelijks spreekt.“
In deze cursus leer je wat communicatiehulpmiddelen zijn, welke mogelijkheden er zijn en waarom en hoe je ze moet gebruiken. Verder leer je je hulpmiddel personaliseren op maat van jouw kindje, en welke aandachtspunten er zijn bij autisme.
Je leert hoe je aan de slag gaat met taal: welke taal, wanneer, hoe breid je uit naar meer taal... De kennis wordt in elke module aangereikt aan de hand van voorbeelden, filmpjes, praktische tips en huistaken.
Tot slot gaan we kijken hoe het verder gaat in de toekomst. Welke problemen kunnen we tegenkomen en oplossen? Hoe stimuleren we ook méér dan taal? Wat ondervinden andere ouders?
De cursus is in de eerste plaats gemaakt voor ouders. Maar ook andere betrokkenen zoals leerkrachten en logopedisten die ermee aan de slag willen kunnen aansluiten.
De cursus is online te volgen. Hij bestaat uit 4 modules. Je kiest zelf wanneer je een nieuwe module start. Wij raden aan om gemiddeld om de twee weken een nieuwe module te bekijken. Na elke module is er een huistaak om jouw nieuwe vaardigheden in te oefenen. Elke module duurt 60-90 minuten, maar is onderverdeeld in korte video’s. Daardoor kan je gemakkelijk plannen wanneer je kijkt en hoe lang.
De cursus blijft toegankelijk voor jou zolang hij beschikbaar is.
Na de 4 modules is er de mogelijkheid om één keer aan te sluiten bij een live-moment voor vragen.
Voor wie?
Ouders, leerkrachten en logopedisten
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
Ondersteunende communicatiehulpmiddelen kunnen hét verschil maken voor de communicatieve, talige en sociaal-emotionele ontwikkeling. Maar het volstaat niet om alleen een hulpmiddel te voorzien. Kinderen leren immers van wat ze zien, horen en ervaren in hun omgeving. Leren communiceren met een hulpmiddel ontwikkelt pas in een stimulerende en aangepaste omgeving. Deze cursus heet dan ook:
“Hoe creëer je een rijke talige omgeving voor je kind met autisme dat niet of nauwelijks spreekt.“
In deze cursus leer je wat communicatiehulpmiddelen zijn, welke mogelijkheden er zijn en waarom en hoe je ze moet gebruiken. Verder leer je je hulpmiddel personaliseren op maat van jouw kindje, en welke aandachtspunten er zijn bij autisme.
Je leert hoe je aan de slag gaat met taal: welke taal, wanneer, hoe breid je uit naar meer taal... De kennis wordt in elke module aangereikt aan de hand van voorbeelden, filmpjes, praktische tips en huistaken.
Tot slot gaan we kijken hoe het verder gaat in de toekomst. Welke problemen kunnen we tegenkomen en oplossen? Hoe stimuleren we ook méér dan taal? Wat ondervinden andere ouders?
De cursus is in de eerste plaats gemaakt voor ouders. Maar ook andere betrokkenen zoals leerkrachten en logopedisten die ermee aan de slag willen kunnen aansluiten.
De cursus is online te volgen. Hij bestaat uit 4 modules. Je kiest zelf wanneer je een nieuwe module start. Wij raden aan om gemiddeld om de twee weken een nieuwe module te bekijken. Na elke module is er een huistaak om jouw nieuwe vaardigheden in te oefenen. Elke module duurt 60-90 minuten, maar is onderverdeeld in korte video’s. Daardoor kan je gemakkelijk plannen wanneer je kijkt en hoe lang.
De cursus blijft toegankelijk voor jou zolang hij beschikbaar is.
Na de 4 modules is er de mogelijkheid om één keer aan te sluiten bij een live-moment voor vragen.
Voor wie?
Ouders, leerkrachten en logopedisten
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
In deze e-learning kom je meer te weten over welke communicatiehulpmiddelen er allemaal op de markt zijn. We geven zowel van de hardware als de software een kort overzicht en dit zowel van op tekst als op symbolen gebaseerde hulpmiddelen.
We geven ook mee waar je op kan letten bij de keuze van een geschikt hulpmiddel, hoe je best van start gaat met het aanleren van een communicatiehulpmiddel en waar je terecht kan voor verder persoonlijk advies.
Deze e-learning biedt een algemeen overzicht.
Wil je de verschillende communicatiehulpmiddelen meer praktisch ervaren aan de hand van casussen? Volg dan de workshop ‘Praktisch aan de slag met verschillende Communicatie Ondersteunende Hulpmiddelen’.
Wil je graag starten met het aanleren van het werken met een communicatiehulpmiddel en de principes van modelleren, kernwoordenschat en randwoordenschat meer onder de knie krijgen? Volg dan de vorming ‘Hoe leer je een Communicatie Ondersteunend Hulpmiddel aan en hoe stimuleer je de communicatieve vaardigheden?’.
Voor wie?
Logopedisten, ergotherapeuten, andere professionals en iedereen die personen begeleidt waarvoor spreken zeer moeilijk is.
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
We geven ook mee waar je op kan letten bij de keuze van een geschikt hulpmiddel, hoe je best van start gaat met het aanleren van een communicatiehulpmiddel en waar je terecht kan voor verder persoonlijk advies.
Deze e-learning biedt een algemeen overzicht.
Wil je de verschillende communicatiehulpmiddelen meer praktisch ervaren aan de hand van casussen? Volg dan de workshop ‘Praktisch aan de slag met verschillende Communicatie Ondersteunende Hulpmiddelen’.
Wil je graag starten met het aanleren van het werken met een communicatiehulpmiddel en de principes van modelleren, kernwoordenschat en randwoordenschat meer onder de knie krijgen? Volg dan de vorming ‘Hoe leer je een Communicatie Ondersteunend Hulpmiddel aan en hoe stimuleer je de communicatieve vaardigheden?’.
Voor wie?
Logopedisten, ergotherapeuten, andere professionals en iedereen die personen begeleidt waarvoor spreken zeer moeilijk is.
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Wanneer lezen, spellen of schrijven niet vanzelfsprekend is voor jou, je leerling of je cliënt, kan een ICT-hulpmiddel ondersteunen. Je kan dan bijvoorbeeld je documenten of e-mails laten voorlezen, een woordvoorspeller gebruiken om vlotter en sneller te schrijven of met je stem gaan typen.
De inzet van een ICT-hulpmiddel, heeft een positief effect op de zelfstandigheid en motivatie. Het verbetert de leerprestaties van je leerling.
In deze e-learning kom je meer te weten over:
Voor wie?
Therapeuten, onderwijsprofessionals en iedereen die aan de slag gaat met personen die moeilijkheden ervaren bij het lezen, spellen en/of schrijven
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
De inzet van een ICT-hulpmiddel, heeft een positief effect op de zelfstandigheid en motivatie. Het verbetert de leerprestaties van je leerling.
In deze e-learning kom je meer te weten over:
- Wat zo’n ICT-hulpmiddel is en waarom het belangrijk is om dit in te zetten bij je cliënt
- Welke ICT-hulpmiddelen er zijn om het lezen, spellen en schrijven te ondersteunen
- Hoe je een gegronde keuze voor een bepaald hulpmiddel kan maken
- Hoe je hiermee aan de slag kan gaan in je organisatie, praktijk of school
Voor wie?
Therapeuten, onderwijsprofessionals en iedereen die aan de slag gaat met personen die moeilijkheden ervaren bij het lezen, spellen en/of schrijven
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
MEER INFO EN INSCHRIJVEN
Is het voor mensen die jij begeleidt motorisch moeilijk om met een computer, smartphone of tablet te werken? Wil je weten hoe je digitale toegankelijkheid kan verbeteren? Dan is deze e-learning iets voor jou. We overlopen de verschillende oplossingen voor kleine en grote moeilijkheden zoals ingebouwde instellingen, software en alternatieven voor aanraakscherm, toetsenbord en muis. We beperken ons hier tot oplossingen voor personen die mits aanpassingen toch handen of voeten kunnen gebruiken voor de bediening.
In deze e-learning kom je meer te weten over:
Ergotherapeuten, logopedisten, andere professionals en iedereen die personen begeleidt die kleine en grote motorische moeilijkheden ondervinden bij de toegang tot de digitale wereld.
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
In deze e-learning kom je meer te weten over:
- Welke instellingen, software en hardware er bestaan om digitale toegankelijkheid mogelijk te maken
- Hoe je het aanwijzen via aanraakscherm, muis en muisalternatieven kan vereenvoudigen
- Hoe je het typen kan vereenvoudigen
Ergotherapeuten, logopedisten, andere professionals en iedereen die personen begeleidt die kleine en grote motorische moeilijkheden ondervinden bij de toegang tot de digitale wereld.
Schrijf je voor een e-learning altijd in via de link hieronder! Ga dus niet rechtstreeks via de website van Soofos of Google. Dit maakt voor Modem een groot verschil!
Bouwen aan jouw expertise, word lid van ons netwerk! |
Een bijscholing in jouw organisatie? |