Kwaliteitsgaranties binnen Modem
Het expertnetwerk Modem garandeert de kwaliteit van zijn werking en diensten. We werken dagelijks aan onze inhoudelijke kennis en didactische methodieken. We monitoren continu de verschillende processen en sturen bij waar nodig om de kwaliteit van onze adviesverlening en vorming te garanderen.
Opbouwen van inhoudelijke kennis en methodieken
Hieronder vindt u de acties en maatregelen die we nemen om de inhoudelijke kwaliteit van onze dienstverlening verder uit te bouwen. De concrete acties die we hiervoor jaarlijks ondernemen, rapporteren we aan het Strategie Comité. De resultaten komen terug in alle aspecten van onze inhoudelijke werking (intervisie, vorming, adviesverlening, …).
Monitoren en bijsturen van dienstverlening en processen
In onderstaande tabel staan de acties en maatregelen die we nemen om de kwaliteit van onze inhoudelijke dienstverlening en processen te monitoren en waar nodig bij te sturen. Voor iedere maatregel beschrijven we de aantoonbaarheid. Meer informatie over onze beleidsorganen kan u vinden op de pagina van de Module Beleid.
Opbouwen van inhoudelijke kennis en methodieken
Hieronder vindt u de acties en maatregelen die we nemen om de inhoudelijke kwaliteit van onze dienstverlening verder uit te bouwen. De concrete acties die we hiervoor jaarlijks ondernemen, rapporteren we aan het Strategie Comité. De resultaten komen terug in alle aspecten van onze inhoudelijke werking (intervisie, vorming, adviesverlening, …).
- Actief bijwonen en/of een bijdrage leveren aan nationale en internationale vormingen, congressen en beurzen, zoals bijvoorbeeld:
- Congressen: AAATE-congressen: Sheffield 2017 & Bologna 2019, Isaac-NF, ...
- REHA-beurs Düsseldorf, Support-beurs Utrecht, Kangoeroebeurs Waregem, Reva-beurs Gent, …
- We bouwen voortdurend aan onze kennis via de Module Expertise die onder meer bestaat uit:
- Een intervisiegroep die vijf keer per jaar samenkomt, met een sterke inhoudelijke voorbereiding en regelmatig externe sprekers
- Samenwerken aan inhoudelijke documenten
- Actief online forum van experten
- Casusbesprekingen
- Deelname, opvolging, disseminatie en initiëren van wetenschappelijk onderzoek:
- Modem maakt deel uit van de onderzoeksgroep Mobilab & Care van Thomas More. Dit zorgt voor een zeer sterke band met toegepast wetenschappelijk onderzoek op het vlak van ondersteunende technologie.
- Modem nam al aan verschillende onderzoeksprojecten deel, enkele voorbeelden:
www.communicatiehulpmiddelen.com (RAAK-PRO), 'Samen spelen voor kinderen met en zonder beperking' (Cera Award)
- Via Mobilab & Care werd Modem bij verschillende onderzoeksprojecten betrokken, enkele voorbeelden:
www.assist3d.be, www.immersivecare.be, CVO inclusief, www.iclife.eu/, ... - Indien mogelijk werken we ook mee aan disseminatie van het onderzoek van andere onderzoeksinstellingen, bijvoorbeeld door hierover een vorming of workshop te organiseren.
- Opvolgen van bachelorproeven en andere studentenprojecten: Modem heeft een nauwe link met de opleidingen ergotherapie en logopedie van de Thomas More-hogeschool maar ook andere hogescholen en universiteiten doen regelmatig beroep op onze expertise.
- Literatuurstudie en marktonderzoek:
- Bij de voorbereiding van vormingen, intervisie, … gaan we, via onder meer desk research, telkens op zoek naar de meest actuele informatie. Ook voor het geven van individueel advies is het nodig om heel gericht op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden en oplossingen.
- We volgen verschillende informatiebronnen voortdurend op via nieuwsbrieven, blogs, beurzen, congressen, enzovoort. Dit gaat zowel over de wetenschappelijke literatuur als over praktische informatie.
- Door regelmatig zelf te investeren in nieuwe demomaterialen en het uittesten van demoversies, blijven we ook op de hoogte van de mogelijkheden van verschillende hulpmiddelen en oplossingen.
- Actief participeren in volgende internationale organisaties en Modem is ook geabonneerd op de wetenschappelijke (peer reviewed) tijdschriften van beide organisaties:
- Isaac-NF, tijdschrift AAC
- AAATE, tijdschrift Technology and Disability
Monitoren en bijsturen van dienstverlening en processen
In onderstaande tabel staan de acties en maatregelen die we nemen om de kwaliteit van onze inhoudelijke dienstverlening en processen te monitoren en waar nodig bij te sturen. Voor iedere maatregel beschrijven we de aantoonbaarheid. Meer informatie over onze beleidsorganen kan u vinden op de pagina van de Module Beleid.
Module | Monitoring kwaliteit | Aantoonbaarheid |
---|---|---|
VORMING | Tevredenheidsmeting na iedere vorming | Jaarlijks rapport tevredenheidsmetingen |
Bijsturen vormingen op basis van tevredenheidsmeting | ||
EXPERTISE | Tweejaarlijkse online tevredenheidsmeting | Verslagen intervisiegroep en Strategie Comité |
ADVIES | Jaarlijkse analyse van de adviesgesprekken | Verslagen intervisiegroep, Strategie Comité en Stuurgroep Adviesverlening |
Op regelmatige basis geplande visitaties door Thomas More bij de verschillende experten over de inhoudelijke en methodologische aanpak van adviesgesprekken. | Feedback ter plaatse en vertrouwelijke verslaggeving | |
Evaluatiedocument in te vullen door gebruikers na adviesgesprek | Jaarlijks rapport evaluatiedocumenten | |
BELEID | Huishoudelijk reglement Strategiecomité wordt om de 2 jaar kritisch doorgenomen | Verslag Strategie Comité |
Jaarlijks worden op de eerste Stuurgroep Adviesverlening de analyse van het voorbije jaar gepresenteerd en besproken | Verslag Stuurgroep Adviesverlening | |
De werking van Modem wordt opgevolgd door een comité dat is samengesteld uit vertegenwoordigers van alle stakeholders (met uitzondering van commerciële bedrijven). | Ledenlijst Strategie Comité |