Voorbeelden van mogelijke vormingsthema's
Communicatie ondersteunen met modelleren en kern- en randwoordenschat: hoe begin je eraan?Communicatie is een basisrecht. Wanneer dit niet of onvoldoende lukt, om uiteenlopende redenen, met gesproken taal, kunnen we gebruik gaan maken van pictogrammen. Om een taal te leren moet je erdoor omgeven worden. Het passief gebruiken van taal gaat vooraf aan het actief gebruiken ervan. Dat geldt ook voor Ondersteunde Communicatie met pictogrammen. Een persoon leert Ondersteunde Communicatie, doordat er Ondersteunde Communicatie gebruikt wordt in de communicatie naar hem of haar toe. We noemen dit modelleren. Kernwoorden zorgen ervoor dat je cliënt een hele waaier aan communicatieve behoeften zal kunnen uiten. Wil je graag de communicatieve en taalvaardigheden van je cliënt stimuleren, dan zet deze vorming je op weg. We verduidelijken de principes van kernwoordenschat, randwoordenschat en modelleren en bekijken hoe we deze concreet maken in de praktijk.
|
Workshop: Communicatie ondersteunen met modelleren en kern- en randwoordenschat.
Deze praktische workshop is een vervolg op de vorming "Communicatie ondersteunen met modelleren en kernwoordenschat: hoe begin je er aan?". Hoe ga je nu zelf aan de slag met kernwoordenschat en modelleren? Hoe kan je Ondersteunde Communicatie gaan integreren binnen dagdagelijkse handelingen en activiteiten. We proberen zelf verschillende symboolgebaseerde communicatiesystemen uit en oefenen hiermee aan de hand van concrete activiteiten en voorbeelden uit de praktijk.
|
Communicatie ondersteunen met modelleren en kernwoordenschat: hoe gaat het nu verder?Je bent vertrouwd met de basisprincipes van kernwoordenschat en modelleren, maar je weet niet altijd hoe het nu verder moet in de praktijk. Met welke criteria kies je een symbolenwoordenschat en hoe kan je de brede omgeving meekrijgen in het modelleren? Welke zijn de verschillende stappen in het proces en hoe kan je de communicatieve en taalvaardigheden blijven uitbreiden. Op welke manieren kan je met deze principes geletterdheid stimuleren in alle stadia van het OC-proces? In deze vorming leer je hoe je kernwoordenschat en modelleren inzet om de communicatie- en taalontwikkeling te blijven stimuleren.
|
Praktisch aan de slag met verschillende communicatiehulpmiddelen
Iemand die niet kan communiceren, heeft toch iets te zeggen! Daarom is het belangrijk om de communicatie te ondersteunen met een hulpmiddel. Er bestaat een heel gamma aan communicatiehulpmiddelen. Hierbij is het vaak niet eenvoudig om een keuze te maken.
Wil je verschillende communicatiehulpmiddelen uitproberen, dan kan dit in deze workshop. Heel wat hulpmiddelen worden hier tentoongesteld en aan de hand van casussen gaan we hier gericht mee aan de slag. Op deze manier krijg je een beter beeld van de mogelijkheden van deze hulpmiddelen en kan het maken van een keuze hierin bevorderd worden. Ter voorbereiding op deze workshop, vragen we jou om de 'e-learning: Communicatie Ondersteunende Hulpmiddelen, een overzicht' te volgen. Deze neemt ongeveer één uur tijd in beslag. |
|
MEER INFO
De LOeS-werkwijze, hoe werkt dat?
Het is een werkwijze die je toepast binnen de leesfase van je leerling en waarbij je gebruikmaakt van het materiaal van de leesmethode van de school van je leerling.
Volgens een vaste procedure worden vier deelvaardigheden geoefend:
Je kiest de doelwoorden die je wil trainen zorgvuldig uit de specifieke leesmethode. Per doelwoord worden drie fonologische afleiders gekozen. Dat zijn woorden die er qua klank hard op lijken. Bijvoorbeeld bij het doelwoord 'mis', kunnen de afleiders 'vis', 'mes' en 'mik' zijn.
Alle doelwoorden worden geïntroduceerd aan de hand van:
Nadat de doelwoorden allemaal aan bod zijn gekomen in de introductie, worden de vier deelvaardigheden per doelwoord geoefend. Je gaat van weinig naar steeds meer aanwijzingen om erachter te komen hoeveel hulp er minstens nodig is om tot het juiste antwoord te komen. Voor elke deelvaardigheid staat stapsgewijs beschreven hoe je hulp moet geven. Die hulp wordt geleidelijk aan afgebouwd.
Wat leer je in deze cursus?
Tijdens de eerste cursusdag krijg je de theorie en maak je kennis met de LOeS-werkwijze. Met e-learning kan je dan die kennis gebruiken om de verschillende stappen van de werkwijze te doorgronden. Je kan zo ook de werkwijze vormgeven met jouw leerlingen en hun leesmethode in je achterhoofd.
Je gaat ook echt in de praktijk aan de slag met een leerling of een groepje leerlingen uit de doelgroep. Dat doe je minimaal twee keer 30 minuten per week (individueel of in een groep) gedurende de cursus. De docent begeleidt elke cursist tijdens de cursus en geeft persoonlijke feedback op alle opdrachten uit de e-learning tijdens de online avonden.
Tijdens de tweede cursusdag worden de ervaringen van de cursisten besproken aan de hand van een eigen presentatie en videomateriaal. We verdiepen ons in de werkwijze.
Na de cursus krijg je een certificaat wanneer je aan de eisen voldoet: je hebt deelgenomen aan de cursusdagen- en avonden, hebt de e-learning gevolgd, hebt de opdrachten gemaakt en hebt een voldoende gehaald op je praktijkopdracht. De cursus is in Nederland geaccrediteerd voor logopedisten (ADAP 23 punten).
Voor wie is deze cursus?
Ben jij leerkracht, logopedist, onderwijsassistent of een andere communicatiepartner?
Ben jij betrokken bij het lees- en spellingsonderwijs aan kinderen die niet of nauwelijks sprekend zijn en gebruik maken van ondersteunde communicatie?
Dan is deze cursus iets voor jou!
Het is een werkwijze die je toepast binnen de leesfase van je leerling en waarbij je gebruikmaakt van het materiaal van de leesmethode van de school van je leerling.
Volgens een vaste procedure worden vier deelvaardigheden geoefend:
- Het automatisch herkennen van het doelwoord
- Het woord analyseren in klankgebaren
- Het decoderen
- Het spellen van het doelwoord
Je kiest de doelwoorden die je wil trainen zorgvuldig uit de specifieke leesmethode. Per doelwoord worden drie fonologische afleiders gekozen. Dat zijn woorden die er qua klank hard op lijken. Bijvoorbeeld bij het doelwoord 'mis', kunnen de afleiders 'vis', 'mes' en 'mik' zijn.
Alle doelwoorden worden geïntroduceerd aan de hand van:
- Een prent
- Een verhaal
- Het verbaal aanbieden van de doelwoorden waarbij het doelwoord schriftelijk zichtbaar is.
Nadat de doelwoorden allemaal aan bod zijn gekomen in de introductie, worden de vier deelvaardigheden per doelwoord geoefend. Je gaat van weinig naar steeds meer aanwijzingen om erachter te komen hoeveel hulp er minstens nodig is om tot het juiste antwoord te komen. Voor elke deelvaardigheid staat stapsgewijs beschreven hoe je hulp moet geven. Die hulp wordt geleidelijk aan afgebouwd.
Wat leer je in deze cursus?
Tijdens de eerste cursusdag krijg je de theorie en maak je kennis met de LOeS-werkwijze. Met e-learning kan je dan die kennis gebruiken om de verschillende stappen van de werkwijze te doorgronden. Je kan zo ook de werkwijze vormgeven met jouw leerlingen en hun leesmethode in je achterhoofd.
Je gaat ook echt in de praktijk aan de slag met een leerling of een groepje leerlingen uit de doelgroep. Dat doe je minimaal twee keer 30 minuten per week (individueel of in een groep) gedurende de cursus. De docent begeleidt elke cursist tijdens de cursus en geeft persoonlijke feedback op alle opdrachten uit de e-learning tijdens de online avonden.
Tijdens de tweede cursusdag worden de ervaringen van de cursisten besproken aan de hand van een eigen presentatie en videomateriaal. We verdiepen ons in de werkwijze.
Na de cursus krijg je een certificaat wanneer je aan de eisen voldoet: je hebt deelgenomen aan de cursusdagen- en avonden, hebt de e-learning gevolgd, hebt de opdrachten gemaakt en hebt een voldoende gehaald op je praktijkopdracht. De cursus is in Nederland geaccrediteerd voor logopedisten (ADAP 23 punten).
Voor wie is deze cursus?
Ben jij leerkracht, logopedist, onderwijsassistent of een andere communicatiepartner?
Ben jij betrokken bij het lees- en spellingsonderwijs aan kinderen die niet of nauwelijks sprekend zijn en gebruik maken van ondersteunde communicatie?
Dan is deze cursus iets voor jou!
Ondersteunde Communicatie voor mensen met afasieHet implementeren van een communicatiehulpmiddel bij personen met afasie is vaak geen evidentie. Welke eenvoudige (low-tech) hulpmiddelen zijn er? Wat kan je gemakkelijk zelf maken of aanpassen? Waarmee moet je rekening houden als je een hulpmiddel kiest of maakt? Hoe leer je een patiënt en zijn omgeving werken met een hulpmiddel? ... Je verneemt het allemaal tijdens deze workshop.
|
Wat als de stem van je patiënt plots wegvalt?
|
Stap voor stap leren werken met een ondersteund communicatiehulpmiddelWil je graag aan de slag gaan met een specifiek softwaresysteem of communicatie-app, maar weet je niet goed waar te beginnen? Wil je graag weten hoe je het communicatiebestand kan aanpassen en personaliseren? Tijdens deze vorming overlopen we de verschillende mogelijkheden van een communicatiehulpmiddel naar keuze en leren we je hier stap-voor-stap mee werken zodat je er daarna zelfstandig mee aan de slag kan gaan.
|
Levenskwaliteit van mensen met een verstandelijke beperking versterken: wat kunnen tablet, pc en smartphone bieden? BasisvormingMisschien ken jij al verschillende manieren om de zelfstandigheid en participatie van mensen met een verstandelijke beperking te versterken. Maar weet je ook genoeg over de mogelijkheden van tablets, smartphones, apps, websites, …? Deze workshop zoomt in op verschillende toepassingen voor ADL, vereenvoudigen van internettoegang, e-mail, lezen, schrijven, vrijetijdsbesteding, enz. We tonen verschillende toepassingen die onmiddellijk inzetbaar zijn in de praktijk.
|
Workshop:
|
Zinvolle vrijetijdsbesteding voor mensen met ernstig meervoudige beperkingenWe geven een overzicht van apps, tablets (Android en iOS) en andere toestellen die je kan gebruiken bij de vrijetijdsinvulling van personen met een ernstige meervoudige beperking. We nemen ook de tijd om al deze hulpmiddelen uit te proberen.
|
Plannen en organiseren:
|
Aangepast gamen voor personen met een beperking
Ook mensen met een beperking kunnen gamen!
Te lang is er onterecht gedacht dat 'de echte videogames' ontoegankelijk waren voor personen met een beperking. Sinds de XBox Adaptive Controller op de markt is gekomen is er veel aan het veranderen, niet enkel in de hoofden van de gamers zelf en hun omgeving, maar ook bij de gaming industrie. Er wordt steeds meer geïnvesteerd in toegankelijkheid van games, controllers en spelconsoles. Gamers met een beperking organiseren zich om ervaringen, expertise, skills te delen en natuurlijk samen te spelen. De gaming wereld is een grote community waar iedereen kan zijn wie hij wil. Gamen is dan ook zoveel meer dan 'spelletjes spelen'. Het biedt sociale contacten, communicatie, ontwikkeling van allerhande vaardigheden en vele andere voordelen. Door kennis over en toepassing van toegankelijkheid gamen open je deuren naar een hele nieuwe wereld. Tijdens deze bijscholing leer je hoe je games meer toegankelijk kan maken. Heel wat aanpassingen voor personen met een motorische beperking komen aan bod, maar ook aanpassingen voor mensen met een visuele beperking worden besproken. Voor wie?
Ga alvast eens een kijkje nemen op onze Faceboek groep: www.facebook.com/groups/gamenzonderbeperking |
Een tablet bedienen als dit motorisch te moeilijk is.
|
Workshop:
|
Digitale toegankelijkheid voor personen met een motorische beperking die hun ledematen kunnen gebruiken
|
Oogsturing implementeren in de praktijk, waar moet je aan denken?Om oogsturing succesvol uit te proberen en/of te implementeren moet je als therapeut met veel aspecten rekening houden. Zit je met veel vragen hierover? Hoe werkt het? Welke systemen bestaan er en wat zijn de verschillen? Wat kan je reeds observeren met laagtechnologische systemen en welke observatiemogelijkheden biedt de gespecialiseerde software? Wat heb je nodig om met oogsturing aan de slag te gaan? Waar moet je op letten bij positionering? In deze vorming geven we je concrete handvaten mee voor de praktische implementatie van oogsturing bij je cliënt.
|
Oogsturing stap voor stap aanleren, van visuele aandacht tot communicatie.Oogsturing is een bijzondere vorm van bedienen met veel potentieel voor personen met meervoudige beperkingen. Vaak is het moeilijk in te schatten welke de visuele en cognitieve mogelijkheden van de gebruiker zijn. Het leerproces verloopt meestal in kleine stapjes: van het stimuleren van visuele aandacht tot gericht selecteren en communicatie vaak als einddoel. Er bestaan reeds meerdere stapsgewijze handelingsplannen. Hierop baseren we ons om voor de verschillende stappen concrete toepassingen/spelletjes te tonen. Waar mogelijk, tonen we ook gratis alternatieven.
Begeleid je personen in het gebruik van oogsturing of wil je dat gaan doen? Wil je weten hoe je dit in verschillende stappen aanleert? Dan is deze vorming iets voor jou. |
Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ondersteunen met ICT. Welke aanpassingen zijn redelijk?Meer leerlingen met een beperking gaan naar het gewone onderwijs. Welke programma's, apps, toestellen, ... ondersteunen het leerproces? Welke aanpassingen bestaan er? Je krijgt een overzicht van vele verschillende oplossingen.
|
Praktisch aan de slag met ICT-hulpmiddelen die het lezen en schrijven ondersteunen
|
Toegankelijke documenten maken met Word
|
Gebruik ik als blinde of slechtziende persoon het klassieke hulpmiddel of de app?In deze vorming vergelijken we oplossingen voor diverse functieproblemen. Gebruik je een pocket beeldschermloep of een loep-app om te lezen? Gebruik je een daisyspeler of een daisy-app om boeken te lezen? Gebruik je een kleurendetector of een app om kleuren te ontdekken? Er wordt ruim de tijd genomen om zelf aan de slag te gaan met de beide alternatieven, zodat je zelf de pro’s en contra’s kan ervaren.
|
Overstappen van daisy CD’s naar online boeken, wat komt erbij kijken?Boeken, tijdschriften en kranten op CD hebben hun beste tijd gehad. Internet is het nieuwe distributiekanaal voor gesproken boeken. Maar wat omhelst deze omschakeling voor de hulpverlener en de gebruiker? En is zo’n onlinespeler moeilijker in het gebruik? En welk soort daisyspeler moet ik kiezen: een klassiek tafelmodel, een pocketmodel, een app, een daisyspeler voor mijn TV, een Webbox, …? Of zijn de eBoeken en eReaders uit de gewone handel een goed alternatief? Op deze en nog veel meer daisy-vraagstukken krijg je in deze hands-on workshop een antwoord.
|