Com@ModemDag editie 2021
Ook op deze bijzondere Com@ModemDag willen we jou informeren over de laatste ontwikkelingen op gebied van ondersteunende communicatie technologie. Wil je dus graag bij blijven op het gebied van lezen, spreken, schrijven en andere vormen van communicatie, dan ben je op deze dag bij ons aan het juiste adres!
We voorzien het volledige programma, plenair en alle workshops volledig online! Over de ervaringsbeurs krijgen we elk jaar veel enthousiaste reacties. Als alternatief stellen we dit jaar een hulpmiddelenkrantje voor. Lees hieronder verder wat een eigen idee, praktijkvoorbeeld of product jou oplevert! Modem bestaat 30 jaar in 2021, de taart zal een jaartje moeten wachten, maar we gaan er toch iets bijzonders van maken. |
Workshops
OC, wat kan je er allemaal mee!?
Hanneke Van Bakel, OC-behandelaar en trainer Milo Academy
Hanneke Van Bakel, OC-behandelaar en trainer Milo Academy
Er zijn verschillende vormen van ondersteunde communicatie en daarbij passende hulpmiddelen. Het hoeft er niet één te zijn, maar het kunnen ook meerdere ondersteunende hulpmiddelen zijn die je naast elkaar in kunt zetten. Van losse pictogrammen en gebaren tot compleet gevulde vocabulaires op high-tech systemen. Het inzetten hiervan is soms een flinke klus en hoe houd je het dan leuk voor jezelf en de gebruiker?
Hoe zet je OC in om initiatieven uit te lokken, behoeftes te leren uiten, informatie te geven, vragen te stellen of een woordenschat uit te breiden? Welke activiteiten sluiten aan en waar begin je?
In deze workshop neem ik je graag mee en word je aangezet tot het bedenken van creatieve manieren om OC een plekje te geven in het dagelijkse leven, waar je ook bent en voor iedereen!
Hoe zet je OC in om initiatieven uit te lokken, behoeftes te leren uiten, informatie te geven, vragen te stellen of een woordenschat uit te breiden? Welke activiteiten sluiten aan en waar begin je?
In deze workshop neem ik je graag mee en word je aangezet tot het bedenken van creatieve manieren om OC een plekje te geven in het dagelijkse leven, waar je ook bent en voor iedereen!
LOeS-werkwijze (Lees Ontwikkeling en Spelling) voor kinderen die niet of nauwelijks spreken
en gebruik maken van Ondersteunde Communicatie
Loes Theunissen, logopedist kinderrevalidatie Sint-Maartenskliniek Nijmegen en mede-ontwikkelaar LOeS-werkwijze
en gebruik maken van Ondersteunde Communicatie
Loes Theunissen, logopedist kinderrevalidatie Sint-Maartenskliniek Nijmegen en mede-ontwikkelaar LOeS-werkwijze
Lezen en spellen is ook voor kinderen met een beperking die niet of nauwelijks spreken en gebruik maken van (elektronische) communicatiehulpmiddelen erg belangrijk. Door het verwerven van geletterdheid kunnen deze kinderen zelfstandig en onafhankelijk leren communiceren en optimaal deelnemen aan onderwijs, sociale interactie en het dagelijks leven in de samenleving.
In het Nederlands taalgebied was er lange tijd geenpassende werkwijze voor het lees- en spellingsonderwijs aan deze kinderen. In de afgelopen jaren werd daarom de Lees Ontwikkeling en Spelling werkwijze (LOeS-werkwijze) ontwikkeld. Deze werkwijze is onder andere gestoeld op het Whole-to-part model van Cunningham (1993), het fonologisch coherentiemodel (Bosman & Van Orden, 2003) en de Nonverbal Reading Approach (Heller, Fredrick, & Diggs, 1999).
Tijdens deze workshop wordt een introductie gegeven over de ontwikkeling en de inhoud van de LOeS-werkwijze door Loes Theunissen.
In het Nederlands taalgebied was er lange tijd geenpassende werkwijze voor het lees- en spellingsonderwijs aan deze kinderen. In de afgelopen jaren werd daarom de Lees Ontwikkeling en Spelling werkwijze (LOeS-werkwijze) ontwikkeld. Deze werkwijze is onder andere gestoeld op het Whole-to-part model van Cunningham (1993), het fonologisch coherentiemodel (Bosman & Van Orden, 2003) en de Nonverbal Reading Approach (Heller, Fredrick, & Diggs, 1999).
Tijdens deze workshop wordt een introductie gegeven over de ontwikkeling en de inhoud van de LOeS-werkwijze door Loes Theunissen.
Technologie horen, zien en voelen
Lise Bergmans, ergotherapeute en Karlien Gauderis, logopediste, Centrum Ganspoel
Lise Bergmans, ergotherapeute en Karlien Gauderis, logopediste, Centrum Ganspoel
Het landschap van hulpmiddelen voor personen met een beperking is groot. De uitdaging om op maat te kunnen werken van een persoon met een visueel-meervoudige beperking is minstens even groot, én extreem boeiend!
We nemen jullie graag mee vanuit onze praktijkervaringen in Centrum Ganspoel om een aantal hulpmiddelen toe te lichten die wij gebruiken in onze dagelijkse werking in de school, in de therapeutische ondersteuning en bij de werking met volwassenen.
Centrale vraag is hier: ‘Hoe kunnen we personen met een visueel-meervoudige beperking zo goed mogelijk begeleiden op vlak van leren, communicatie, wonen en vrije tijd door gebruik te maken van laag- en/of hoogtechnologische hulpmiddelen?'
We nemen jullie graag mee vanuit onze praktijkervaringen in Centrum Ganspoel om een aantal hulpmiddelen toe te lichten die wij gebruiken in onze dagelijkse werking in de school, in de therapeutische ondersteuning en bij de werking met volwassenen.
Centrale vraag is hier: ‘Hoe kunnen we personen met een visueel-meervoudige beperking zo goed mogelijk begeleiden op vlak van leren, communicatie, wonen en vrije tijd door gebruik te maken van laag- en/of hoogtechnologische hulpmiddelen?'
Dragon Spraakherkenningssoftware - Wat je moet weten als je ermee aan de slag gaat
Janneke den Draak, Trainer/consultant Dragon spraakherkenning
Janneke den Draak, Trainer/consultant Dragon spraakherkenning
Dragon spraakherkenningssoftware kan een fantastisch hulpmiddel zijn voor verschillende personen met een beperking zoals, een motorische beperking of dyslexie. Tijdens deze workshop krijg je een demonstratie en praktijkvoorbeelden van de mogelijkheden en beperkingen van Dragon. Er zal ook ruimte zijn voor eigen casussen en praktijkvragen.
Volgende onderwerpen komen aan bod:
Volgende onderwerpen komen aan bod:
- Wat zijn de mogelijkheden en onmogelijkheden van Dragon?
- Voor welk type cliënt is Dragon een geschikte oplossing?
- Waar moet je aan denken als je aan een klant Dragon adviseert, bijvoorbeeld uitspraak, microfoon en computerkennis van cliënt?
- Welke vaardigheden moet je zelf bezitten als je een cliënt met Dragon wilt begeleiden (met tips voor veel voorkomende struikelblokken bij het herkennen van woorden)
Aangepaste bediening van computer en tablet
Véronique Gillet, ergotherapeute en DIATH medewerker, Sint-Lodewijk
Véronique Gillet, ergotherapeute en DIATH medewerker, Sint-Lodewijk
Wat als een gewone computermuis en toetsenbord niet (meer) hanteerbaar zijn? Wat als je graag eens op de tablet wilt spelen/werken maar deze niet kan bedienen? In deze workshop krijg je een overzicht van verschillende mogelijke alternatieven en aanpassingen, zowel hardware als software, om het spelen/werken met computer en tablet toegankelijker te maken. We bespreken eveneens het proces dat je moet doorlopen om tot een goed gebruik van de aangepaste bediening te komen.
Aan de slag met Mind Express 5, de nieuwste communicatiesoftware
Christine Vande Velde, logopediste, Jabbla
Christine Vande Velde, logopediste, Jabbla
We zijn fier om jou Mind Express 5 te kunnen voorstellen! Mind Express heeft een volledige metamorfose ondergaan. Het resultaat is de gekende kracht van Mind Express in een gebruiksvriendelijk en intuïtief design.We hopen dat een laagdrempeliger communicatie-hulpmiddel je zal helpen om je grenzen te verleggen. Communicatiekaarten bewerken, personaliseren met foto’s, importeren van bestanden, pagina’s hergebruiken, enz. was nog nooit zo makkelijk! De mogelijkheden voor alternatieve bediening zijn veel prominenter aanwezig en makkelijker bereikbaar. Naast kant-en-klare templates en communicatiebestanden hebben we ook een aantal nieuwe features voor jullie in petto.
Na onze Com@Modem workshop weet je welke mogelijkheden er zijn voor symbool- en tekstcommunicatie, apps, multimedia en sociale media in Mind Express 5. We besteden hierbij ook aandacht aan hoe je bestanden kan afstemmen op verschillende bedieningsmethodes.
Na onze Com@Modem workshop weet je welke mogelijkheden er zijn voor symbool- en tekstcommunicatie, apps, multimedia en sociale media in Mind Express 5. We besteden hierbij ook aandacht aan hoe je bestanden kan afstemmen op verschillende bedieningsmethodes.
HESTA, ondersteuningsapp voor personen met cognitieve problemen
Stien Dillen, ergotherapeute, PC Bethanië - afdeling Kadans en Ine Boonen, zaakvoerder firma Lucine
Stien Dillen, ergotherapeute, PC Bethanië - afdeling Kadans en Ine Boonen, zaakvoerder firma Lucine
HESTA is een app die via stappenplannen en agenda een leidraad wil bieden in het dagelijkse leven voor personen met cognitieve problemen. Ook biedt het de mogelijkheid om op een eenvoudige manier te chatten of aan te geven hoe deze persoon zich voelt. Tijdens de workshop willen we jullie in de eerste plaats laten kennismaken met de werking van de app. Dit door samen aan de slag te gaan met de app. We zullen eerst uitleg geven en jullie ook een test inlog geven zodat jullie op dat moment ook kunnen testen hoe hij werkt. Cursisten brengen dus zelf een smartphone (Android of Ios) mee. Op deze manier hopen wij jullie de kans te geven om te ontdekken of de app al dan niet een hulpmiddel kan zijn voor u cliënten of voor uzelf.
Samen communiceren met iemand met afasie
Dorien Vandenborre, dr. docent-onderzoeker, Thomas More - Logopedie & Audiologie
Dorien Vandenborre, dr. docent-onderzoeker, Thomas More - Logopedie & Audiologie
Afasie is een ingrijpende gevolg van een CVA, omdat personen met afasie (PMA) niet meer communiceren zoals voorheen. Onderzoek laat zien dat de communicatieproblemen tussen PMA en hun zorgprofessionals resulteren in over-/onderbehandeling, eenzaamheid en ontevredenheid bij PMA en negatieve gevoelens bij zorgprofessionals en naasten.
Samen met collega’s van hogeschool Utrecht en hogeschool Arnhem-Nijmegen ontwikkelden Els Bryon en Dorien Vandenborre een interventie om de moeilijke communicatie tussen PMA, zorgprofessionals en naasten te verbeteren. De interventie is ontwikkeld voor twee doelgroepen, m.n. huidige en toekomstige zorgprofessionals, en bestaat voor elke doelgroep uit twee delen, m.n. een e-learning en een workshop. De interventie werd in acht verschillende zorginstellingen en twee zorgopleidingen geïmplementeerd en geëvalueerd naar inhoud, bruikbaarheid en haalbaarheid.
Tijdens deze workshop lichten we kort de onderzoeksresultaten toe, tonen we de interventie en gaan we samen aan de slag met concrete handvaten en communicatietips om de communicatie met de doelgroep te optimaliseren.
Samen met collega’s van hogeschool Utrecht en hogeschool Arnhem-Nijmegen ontwikkelden Els Bryon en Dorien Vandenborre een interventie om de moeilijke communicatie tussen PMA, zorgprofessionals en naasten te verbeteren. De interventie is ontwikkeld voor twee doelgroepen, m.n. huidige en toekomstige zorgprofessionals, en bestaat voor elke doelgroep uit twee delen, m.n. een e-learning en een workshop. De interventie werd in acht verschillende zorginstellingen en twee zorgopleidingen geïmplementeerd en geëvalueerd naar inhoud, bruikbaarheid en haalbaarheid.
Tijdens deze workshop lichten we kort de onderzoeksresultaten toe, tonen we de interventie en gaan we samen aan de slag met concrete handvaten en communicatietips om de communicatie met de doelgroep te optimaliseren.
Viamigo, zelfstandig op pad met een coach op afstand
An Neven, docent, UHasselt
An Neven, docent, UHasselt
In deze workshop wordt in detail de werking van Viamigo toegelicht. Viamigo is een monitoringsplatform waarbij personen zelfstandig op pad gaan, maar waarbij een coach (bv. familielid of zorgverlener) vanop afstand een oogje in het zeil houdt en hen volgt in real-time. Indien er onregelmatigheden tijdens de trip worden vastgesteld (bv. verkeerde snelheid, afwijken van de route, te lang stilstaan op eenzelfde plaats,…) wordt de coach hiervan automatisch verwittigd door Viamigo. Bij problemen kan de coach de gebruiker zowel via de Viamigo-website als via de smartphone opsporen en onmiddellijk actie ondernemen.
Deelnemers krijgen tijdens de workshop meer inzichten in de werking en functionaliteiten van Viamigo op basis van een interactieve real-life demonstratie. Hierbij worden zowel de gebruikersapplicatie, de coach-applicatie als de website meer in detail besproken. De werking van Viamigo wordt in de praktijk toegelicht.
Deelnemers krijgen tijdens de workshop meer inzichten in de werking en functionaliteiten van Viamigo op basis van een interactieve real-life demonstratie. Hierbij worden zowel de gebruikersapplicatie, de coach-applicatie als de website meer in detail besproken. De werking van Viamigo wordt in de praktijk toegelicht.
Joy'n Play, inclusief speelgoed
Sara Devos, pilipili
Sara Devos, pilipili
Joy’n Play is de uitkomst van een nauwe samenwerking tussen de makers en de doelgroep, gefaciliteerd door Pilipili, Cera, RVO-Society en het netwerk van Modem. De Joy'n Play is nieuw speelgoed met inclusie als focus, door het laten samenspelen van kinderen met én zonder beperking en met creativiteit als troef. We nodigen iedereen uit rond onze gele schelp voor een actief, leerrijk, muzisch, fantastisch,… spel.
Onderzoek Mobilab & Care: Immersive Care en Assist3D
Thomas More, onderzoeksgroep Mobilab & Care
Thomas More, onderzoeksgroep Mobilab & Care
Modem is binnen Thomas More een deel van de onderzoeksgroep Mobilab & Care. Het praktijkgericht onderzoek richt zich in sterke mate tot dezelfde mensen waarvoor Modem werkt. In deze workshop pikken we er twee bijzonder interessante projecten uit.
www.immersivecare.be
In het Immersive Care-project onderzoekt Mobilab & Care of we het welbevinden van cliënten of patiënten kunnen optimaliseren met immersieve technologieën zoals virtual reality, augmented reality, immersive room en 360° video. Deze technologieën zorgen voor een gevoel van onderdompeling (immersie) in een kunstmatige omgeving, die de werkelijke omgeving vervangt of aanpast, zodat gebruikers zich laten meeslepen door deze nieuwe omgeving. In deze workshop lichten we verschillende vormen van immersieve technologie toe aan de hand van praktijkgerichte voorbeelden uit de zorg voor personen met een verstandelijke beperking, leerlingen met een autismespectrumstoornis en revalidatie.
In het ‘Immersive Care’-project werkt Thomas More (Mobilab & Care, Health & Care Challenges en Innovative Business) samen met de zorgsector en verschillende technologische bedrijven.
www.assist3d.be
Het Assist3D-project laat jou als zorgprofessional kennismaken met de mogelijkheden van 3D-printen voor het maken van hulpmiddelen. Het biedt een antwoord op de vragen die je als zorgprofessional ongetwijfeld tegenkomt: "Voor welke hulpmiddelen is 3D-printen en digitaal ontwerpen geschikt?", "Welke opties zijn er om nieuwe hulpmiddelen te ontwerpen?", "Kunnen we in onze zorginstelling zelf een printer aankopen of besteden we dit beter uit?", "Hoe kan ik rekening houden met hulpmiddelen die in contact komen met voedsel of met de huid?". De gevolgde werkwijze wordt toegelicht aan de hand van ruim 35 verschillende hulpmiddelen die tijdens het project werden uitgewerkt voor zeven zorgorganisaties.
Met het 'Assist3D'-project wil Mobilab & Care, jou laten kennismaken met de mogelijkheden van 3D-printen voor het maken van hulpmiddelen.
www.immersivecare.be
In het Immersive Care-project onderzoekt Mobilab & Care of we het welbevinden van cliënten of patiënten kunnen optimaliseren met immersieve technologieën zoals virtual reality, augmented reality, immersive room en 360° video. Deze technologieën zorgen voor een gevoel van onderdompeling (immersie) in een kunstmatige omgeving, die de werkelijke omgeving vervangt of aanpast, zodat gebruikers zich laten meeslepen door deze nieuwe omgeving. In deze workshop lichten we verschillende vormen van immersieve technologie toe aan de hand van praktijkgerichte voorbeelden uit de zorg voor personen met een verstandelijke beperking, leerlingen met een autismespectrumstoornis en revalidatie.
In het ‘Immersive Care’-project werkt Thomas More (Mobilab & Care, Health & Care Challenges en Innovative Business) samen met de zorgsector en verschillende technologische bedrijven.
www.assist3d.be
Het Assist3D-project laat jou als zorgprofessional kennismaken met de mogelijkheden van 3D-printen voor het maken van hulpmiddelen. Het biedt een antwoord op de vragen die je als zorgprofessional ongetwijfeld tegenkomt: "Voor welke hulpmiddelen is 3D-printen en digitaal ontwerpen geschikt?", "Welke opties zijn er om nieuwe hulpmiddelen te ontwerpen?", "Kunnen we in onze zorginstelling zelf een printer aankopen of besteden we dit beter uit?", "Hoe kan ik rekening houden met hulpmiddelen die in contact komen met voedsel of met de huid?". De gevolgde werkwijze wordt toegelicht aan de hand van ruim 35 verschillende hulpmiddelen die tijdens het project werden uitgewerkt voor zeven zorgorganisaties.
Met het 'Assist3D'-project wil Mobilab & Care, jou laten kennismaken met de mogelijkheden van 3D-printen voor het maken van hulpmiddelen.
Hulpmiddelenkrantje
In dit gedeelte willen we praktijkervaringen uitwisselen. Misschien gebruik je een eenvoudige oplossing, een hulpmiddel of trucje voor een probleem waar ook andere collega's mee worstelen. Wat jij “gewoon gebruikt” is voor andere mensen vaak een openbaring. Gebruik jij iets, heb je zelf een oplossing gevonden of iets gemaakt wat niet te koop is?
- Doe jouw voorstel alvast bondig op www.modemadvies.be/hulpmiddelenkrantje
- Tegen begin januari stel je jouw idee voor op een sjabloon dat we je hiervoor ter beschikking stellen.
(omschrijving, foto, jouw contactgegevens, ...) - We maken van de inzendingen een hulpmiddelenkrantje.
- Voor elk idee dat in het krantje komt, kan je een bon krijgen van €10 voor één van de drie app-stores (Apple, Android of Microsoft)
met een maximum van 2 per organisatie! - Ook bedrijven mogen hiervan gebruik maken om een product voor te stellen. (Zij krijgen uiteraard geen bon.)