Com@ModemDag 4 februari 2025: Programma en inschrijven
Altijd actuele kennis en mooie nieuwe inzichten. Toffe sprekers en een goede organisatie maken dit een top event.
Werk of leef je met personen die moeite hebben met spreken, schrijven, lezen of andere vormen van communicatie? Kom dan op dinsdag 4 februari 2025 naar de Com@ModemDag in Campus De Ham in Mechelen. Je ontdekt er nieuwe oplossingen en kan er leren van de ervaringen van anderen. Of je kan anderen helpen door zelf je ervaringen te delen.
Op het programma van de Com@ModemDag staan:
Op het programma van de Com@ModemDag staan:
- Oplossingen die je zeker moet kennen
- Workshops en presentaties naar keuze
- Ervaringen delen aan gesprekstafels en infostandjes
- Authentieke getuigenissen
Praktisch
De Com@ModemDag gaat door op dinsdag 4 februari 2025:
Thomas More Campus De Ham
Raghenoplein 21
2800 Mechelen
www.thomasmore.be/campussen/campus-de-ham
Het station van Mechelen ligt op 750m wandelafstand.
Prijs deelname:
Vanaf dit jaar is er een uiterste inschrijvingsdatum: zondag 26 januari!
Thomas More Campus De Ham
Raghenoplein 21
2800 Mechelen
www.thomasmore.be/campussen/campus-de-ham
Het station van Mechelen ligt op 750m wandelafstand.
Prijs deelname:
- Standaard: 125 euro
- Met standje op de ervaringsbeurs: 62 euro (max. 2 deelnemers/organisatie, niet-commercieel)
- Studenten: 55 euro
Vanaf dit jaar is er een uiterste inschrijvingsdatum: zondag 26 januari!
Programma
9:00 u |
Welkom |
9:30 u |
Oplossingen die je zeker moet kennen, deel 1 |
11:00 u |
Workshops en presentaties |
12:00 u |
Lunch |
13:00 u |
Workshops en presentaties |
14:15 u |
Oplossingen die je zeker moet kennen, deel 2 |
15:30 u |
Ervaring in beweging: deel, inspireer en ontmoet |
16:30 u |
Einde |
Oplossingen die je zeker moet kennen
Getuigenissen en tientallen nieuwe hulpmiddelen, toepassingen en oplossingen worden door ons kort voorgesteld. Na dit gedeelte ben je weer helemaal mee met de nieuwste evoluties op gebied van ondersteunende communicatietechnologie.
Zeer professioneel. Na de opleidingsdag heb je heel wat handvaten, tips & tricks om mee aan de slag te gaan. Super waardevol.
Ervaring in beweging: deel, inspireer en ontmoet
Heb jij een slimme oplossing, handig hulpmiddel, of trucje dat jouw werk makkelijker maakt? Misschien iets wat anderen kan helpen of inspireren, maar wat nergens te koop is? Ben je nog iets aan het uitwerken en wil je graag feedback van collega's? Of heb je een vraag of thema waarover je graag ideeën wil uitwisselen? Reserveer dan zeker een tafeltje op de ervaringsbeurs.
Waarom meedoen?
Als je een gesprekstafel of standje bemant, neem je deel aan de Com@ModemDag voor de helft van de prijs. De eerste twee collega’s van dezelfde organisatie krijgen 50% korting en betalen slechts €62 per persoon.
Commerciële bedrijven zijn van harte welkom op de ervaringsbeurs, maar genieten niet van deze korting.
Inschrijven voor de ervaringsbeurs kan via het algemene inschrijvingsformulier van de Com@ModemDag zelf.
Waarom meedoen?
- Wissel ervaringen uit met collega’s die jouw interesses en uitdagingen delen.
- Durf te vragen: beman een gesprekstafel en leg jouw eigen vraag voor aan collega’s; of het nu gaat om een probleem waar je mee worstelt, of een idee dat je verder wilt ontwikkelen.
- Deel jouw unieke aanpak en help anderen met hun vraagstukken.
- Ontvang directe feedback en praktische oplossingen voor jouw eigen projecten.
Als je een gesprekstafel of standje bemant, neem je deel aan de Com@ModemDag voor de helft van de prijs. De eerste twee collega’s van dezelfde organisatie krijgen 50% korting en betalen slechts €62 per persoon.
Commerciële bedrijven zijn van harte welkom op de ervaringsbeurs, maar genieten niet van deze korting.
Inschrijven voor de ervaringsbeurs kan via het algemene inschrijvingsformulier van de Com@ModemDag zelf.
Als je mee wil zijn met de laatste nieuwtjes op vlak van ondersteunde communicatie is de Com@ModemDag the place to be! Mét mogelijkheid om extra uitleg te vragen en te netwerken.
Workshops en presentaties
De belovende toekomst van artificiële intelligentie in taalondersteuning en ondersteunende gebaren
prof. dr. ellen rombouts, Docent logopedische en audiologische wetenschappen, KU Leuven
prof. dr. ellen rombouts, Docent logopedische en audiologische wetenschappen, KU Leuven
Artificiële Intelligentie zit in een stroomversnelling en in het OC-domein anticiperen we dan ook innovatieve toepassingen die veel nieuwe mogelijkheden zullen bieden. Een overzicht schetst huidig onderzoek naar inzet van AI in OC, in het bijzonder taal en gebaren. Hierbij durven we dromen en bedenken we samen hoe we deze mogelijkheden kunnen inzetten in de praktijk. Tenslotte, proberen we samen uit hoe we huidige generatieve AI-tools zoals Copilot and ChatGpt al wel en nog niet kunnen inzetten om therapiemateriaal aan te maken.
dynamisch assessment
Dr. maartje ten hooven - radstaake, orthopedagoog, docent en onderzoeker bij radboud universiteit, stichting milo en het sophia kinderziekenhuis. voorzitteR van isaac-nf, belangenvereniging voor mensen die niet (goed) kunnen spreken.
Dr. maartje ten hooven - radstaake, orthopedagoog, docent en onderzoeker bij radboud universiteit, stichting milo en het sophia kinderziekenhuis. voorzitteR van isaac-nf, belangenvereniging voor mensen die niet (goed) kunnen spreken.
Dynamisch assessment (DA) is geen test of vragenlijst, maar een visie op diagnostiek en ontwikkeling. Binnen DA heerst de aanname dat iedereen zich kan ontwikkelen. Onderzoek zich moet richten op hoe iemand leert, in plaats van op wat iemand wel en niet kan. Het doel van DA is om zicht te krijgen op hoe iemand informatie opneemt, verwerkt en uit én hoe iemand hierin kan groeien. We willen vooral weten via welke zintuigen iemand informatie binnenkrijgt en wat de persoon dan met deze informatie doet. Zeker als iemand niet (goed) kan spreken, is het belangrijk om zicht te krijgen op hoe iemand informatie verwerkt.
Door gerichte observatie, mediatie (hulp) en de inzet van ondersteunde communicatie leren we meer over de ontwikkelingsmogelijkheden van iemand met een communicatieve beperking. Denk aan, zelf hardop nadenken, materialen aanpassen, hints geven, verwerkingstijd geven, visualisaties en het activeren van iemands innerlijke (denk)stem door gerichte vragen. Dit uiteraard naast het optimaliseren van alle vormen van communicatie (met OC). Dynamisch assessment is een proces, waarbij je samen met de persoon en diens netwerk onderzoekt hoe iemand leert en wat hiervoor nodig is. In deze workshop gaan we verder in op de pijlers van DA en hoe je deze in kunt zetten in de diagnostiek of het dagelijkse leven van iemand met een communicatieve beperking.
Door gerichte observatie, mediatie (hulp) en de inzet van ondersteunde communicatie leren we meer over de ontwikkelingsmogelijkheden van iemand met een communicatieve beperking. Denk aan, zelf hardop nadenken, materialen aanpassen, hints geven, verwerkingstijd geven, visualisaties en het activeren van iemands innerlijke (denk)stem door gerichte vragen. Dit uiteraard naast het optimaliseren van alle vormen van communicatie (met OC). Dynamisch assessment is een proces, waarbij je samen met de persoon en diens netwerk onderzoekt hoe iemand leert en wat hiervoor nodig is. In deze workshop gaan we verder in op de pijlers van DA en hoe je deze in kunt zetten in de diagnostiek of het dagelijkse leven van iemand met een communicatieve beperking.
Inclusief werken met ipad
Kristof De Ridder, Lab9 Pro Education
Kristof De Ridder, Lab9 Pro Education
In deze sessie verdiepen we ons in de toegankelijkheidsfuncties die standaard aanwezig zijn op een iPad. Jouw kennis hierover kan het leren versterken en leerlingen helpen om het leren persoonlijk te maken. Deze sessie is niet domeingebonden en dient om jou een overzicht te geven van wat er allemaal mogelijk is.
inclusief werken met chromebooks en Google workspace for education
kristof van dyck, Ict-coördinator Sbso zonnebos
kristof van dyck, Ict-coördinator Sbso zonnebos
E-inclusie is een onderwerp dat steeds relevanter wordt in het onderwijs. Hoe kan een Chromebook en Google Workspace for Education ondersteuning bieden aan leerlingen met specifieke noden? In deze interactieve sessie maak je kennis met verschillende bruikbare toepassingen om leerlingen te ondersteunen.
virtuele werelden, echte impact: de effecten en uitdagingen van gamen
nele de witte, onderzoeker in het expertisecentrum zorg & welzijn met expertise in psychologie en technologie
nele de witte, onderzoeker in het expertisecentrum zorg & welzijn met expertise in psychologie en technologie
Online games worden veel gespeeld en bereiken een heel divers publiek. Ze komen ook regelmatig in de media, hoewel dit vaak gaat over de extreme (en vaak negatieve) situaties. Gamen kan verschillende voordelen hebben op vlak van ontspanning, (cognitieve) vaardigheden of zelfs sociaal contact. Overmatig gamen kan echter ook leiden tot negatieve uitkomsten op fysiek en mentaal vlak. In deze lezing gaan we het niet zo zeer hebben over assistieve technologie voor het spelen van games, maar gaan we aan de slag met de meer fundamentele vraag: "Welke plaats kan en mag gamen innemen in het leven van personen met bepaalde kwetsbaarheden? Is dat allemaal wel gezond?"
digitale drempels doen dalen: "Durf te zoeken naar oplossingen!"
Jo daems, ergotherapeute en onderzoeker bij expertisecentrum zorg & welzijn mobilab & care
Jo daems, ergotherapeute en onderzoeker bij expertisecentrum zorg & welzijn mobilab & care
40% van de Vlamingen is digitaal kwetsbaar (www.mediawijs.be/nl/dossiers/digitale-inclusie). Heel wat persoonsgebonden digitale drempels zijn gelukkig te verlagen dankzij eenvoudige, gratis of goedkope, algemeen beschikbare, oplossingen en hulpmiddelen.
Modem werkte in opdracht van Mediawijs en VVSG tien concrete oplossingen uit, inclusief stappenplannen voor installatie en gebruik.
Deze handleidingen zijn gratis te downloaden en worden ruim verspreid. Zo laten we een breed publiek kennismaken met deze oplossingen en stimuleren we om zelf te durven zoeken naar nog meer oplossingen en hulpmiddelen voor digitale drempels.
Wil je zelf digitale drempels helpen verlagen, kom dan zeker kennismaken met de voorgestelde oplossingen.
Meer informatie over het project: https://thomasmore.be/nl/digitale-drempels-doen-dalen
Modem werkte in opdracht van Mediawijs en VVSG tien concrete oplossingen uit, inclusief stappenplannen voor installatie en gebruik.
Deze handleidingen zijn gratis te downloaden en worden ruim verspreid. Zo laten we een breed publiek kennismaken met deze oplossingen en stimuleren we om zelf te durven zoeken naar nog meer oplossingen en hulpmiddelen voor digitale drempels.
Wil je zelf digitale drempels helpen verlagen, kom dan zeker kennismaken met de voorgestelde oplossingen.
Meer informatie over het project: https://thomasmore.be/nl/digitale-drempels-doen-dalen
Hulpmiddelen voor slechtziende en blinde mensen: een ruim aanbod!
Leen hendrix, Licht en liefde en Kris Noels, ervaringsdeskundige
Leen hendrix, Licht en liefde en Kris Noels, ervaringsdeskundige
Het aanbod van hulpmiddelen voor slechtziende en blinde mensen is zo uitgebreid en bovendien zo divers, dat je al snel door het bos de bomen niet meer ziet. Dit aanbod bestaat uit kleine hulpmiddeltjes voor het dagelijks leven, mobiliteitshulpmiddelen, leeshulpmiddelen, woningaanpassingen, verlichting en toegankelijkheidsfaciliteiten voor de diverse ICT-platformen. Daar komt nog bij dat apps steeds meer de plaats van klassieke hulpmiddelen gaan innemen en dat sommige apps een ontoegankelijk apparaat toegankelijk maken. Om nog maar te zwijgen van AI, die heel wat hulpmiddelen nog een extra boost geeft. Daarom scheppen we in deze workshop helderheid in het kluwen van hulpmiddelen voor slechtziende en blinde mensen.
Wat betekent artificiële intelligentie in het leven van slechtziende en blinde mensen?
Jeroen baldewijns, licht en liefde
Jeroen baldewijns, licht en liefde
Toepassingen met Artificiële Intelligentie zijn de laatste jaren als paddenstelen uit de grond geschoten, de ene al bruikbaarder dan de andere. Maar wist je dat AI ook een enorme boost kan geven aan hulpmiddelen voor slechtziende en blinde mensen? Kort door de bocht zou je kunnen stellen dat Artificiële Intelligentie een slechtziend of blind persoon een extra paar ogen kan geven. Maar niet alles is rozengeur en maneschijn. In deze workshop tonen we een aantal concrete voorbeelden van AI-toepassingen die een grote meerwaarde zijn voor de doelgroep. Maar we geven ook de grenzen aan van wat er mogelijk is en tonen een paar gevaren en valkuilen waar je best rekening mee houdt.
optimaliseren van ondersteunde communicatie bij kinderen met autisme
Fabienne Van Genderen, logopedist bij Possi
Fabienne Van Genderen, logopedist bij Possi
Een inspirerende workshop, waarin actuele en praktische inzichten gedeeld worden over de volgende onderwerpen:
- Gedeelde aandacht: Wat verwachten we ervan, en hoe werkt het in de praktijk?
- Stimmen en OC: Hoe ga je hiermee om in de dagelijkse praktijk?
- Hulpmiddelen in de groep: Met praktische tips kunnen we zorgen dat het werkt voor het kind, maar ook voor de groep en de begeleiding.
- Geletterdheid en OC: Waar begin je als je een kind met autisme wilt ondersteunen in geletterdheid met behulp van een hulpmiddel?
toepassingsmogelijkheden van beta-symbols
Luc Tielens en annemie peeters, Logopedist – Tekenaar / medeontwikkelaar van het BeTa-programma
Luc Tielens en annemie peeters, Logopedist – Tekenaar / medeontwikkelaar van het BeTa-programma
Iedereen met een vraag rond ondersteunde communicatie, kan in Het GielsBos terecht voor advies en begeleiding bij implementatie. Vanuit het RTH-pilootproject Ondersteunde Communicatie is het mogelijk om een flexibel traject aan te bieden voor cliënten en hun omgeving. Karen Eyskens, logopedist in Het GielsBos, geeft dit project vorm en vertelt je er alles over in deze workshop.
Je komt te weten hoe het project tot stand is gekomen, hoe de begeleidingen worden vormgegeven en wat de toekomstplannen zijn. Bovendien krijg je heel wat waardevolle tips en tricks om ondersteunde communicatie effectief in te zetten in jouw werkveld.
Je komt te weten hoe het project tot stand is gekomen, hoe de begeleidingen worden vormgegeven en wat de toekomstplannen zijn. Bovendien krijg je heel wat waardevolle tips en tricks om ondersteunde communicatie effectief in te zetten in jouw werkveld.
Goede herhaling en verdieping. Fijn dat personen met praktijkervaring spraken.
Zeer aangename en hands-on aanpak met voldoende ondersteunde theorie. Weer wat zaken bijgeleerd.