De Com@ModemDag gaat door op dinsdag 6 februari 2024
Kom naar de Com@ModemDag!
Werk of leef je met personen die moeite hebben met spreken, schrijven, lezen of andere vormen van communicatie? Kom dan op dinsdag 6 februari 2024 naar de Com@ModemDag in Campus De Ham in Mechelen. Je ontdekt er nieuwe oplossingen en kan er leren van de ervaringen van anderen. Of je kan anderen helpen door zelf je ervaringen te delen.
Op het programma van de Com@ModemDag staan:
Werk of leef je met personen die moeite hebben met spreken, schrijven, lezen of andere vormen van communicatie? Kom dan op dinsdag 6 februari 2024 naar de Com@ModemDag in Campus De Ham in Mechelen. Je ontdekt er nieuwe oplossingen en kan er leren van de ervaringen van anderen. Of je kan anderen helpen door zelf je ervaringen te delen.
Op het programma van de Com@ModemDag staan:
- Oplossingen die je zeker moet kennen
- Workshops en presentaties naar keuze
- Ervaringsbeurs waarop jij zelf ervaringen kan delen
- Authentieke getuigenissen
Goede herhaling en verdieping. Fijn dat personen met praktijkervaring spraken.
Praktisch
Voor 120 euro kan jij deelnemen aan deze dag boordevol praktische informatie.
De Com@ModemDag gaat door op Campus De Ham in Mechelen:
Raghenoplein 21
2800 Mechelen
www.thomasmore.be/campussen/campus-de-ham
Het station van Mechelen ligt op 750m wandelafstand.
- Verzorg je een standje op de ervaringsbeurs, dan betaal je slechts 60 euro! Per non-profitorganisatie kunnen hier twee deelnemers van gebruik maken!
- Studenten kunnen aansluiten voor 50 euro.
- Je kan gebruik maken van de KMO-portefeuille voor deze studiedag, wanneer je zelf aan de voorwaarden voldoet uiteraard.
Wil je hiervan gebruik maken, stuur ons dan zeker een e-mail op [email protected]
Meer informatie: www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/kmo-portefeuille
De Com@ModemDag gaat door op Campus De Ham in Mechelen:
Raghenoplein 21
2800 Mechelen
www.thomasmore.be/campussen/campus-de-ham
Het station van Mechelen ligt op 750m wandelafstand.
Programma
9:00 u |
Onthaal |
9:30 u |
Verwelkoming en oplossingen die je zeker moet kennen (deel 1) |
11:00 u |
Workshops en presentaties |
12:00 u |
Lunch |
13:00 u |
Workshops en presentaties |
14:15 u |
Oplossingen die je zeker moet kennen (deel 2) |
15:30 u |
Ervaringsbeurs |
16:30 u |
Einde |
Oplossingen die je zeker moet kennen
Tientallen nieuwe hulpmiddelen, toepassingen en oplossingen worden door ons kort voorgesteld. Na dit gedeelte ben je weer helemaal mee met de nieuwste evoluties op gebied van ondersteunende communicatietechnologie.
Altijd boeiend om op de hoogte te blijven van de nieuwe tendensen.
Ervaringsbeurs
Op de ervaringsbeurs kan je eigen ervaringen uitwisselen met collega’s en mensen ontmoeten die jouw interesses en uitdagingen delen. Misschien gebruik je een eenvoudige oplossing, een hulpmiddel of trucje voor een probleem waar ook andere collega's mee worstelen. Heb je zelf een oplossing gevonden of iets gemaakt wat niet te koop is? Ben je nog iets aan het uitwerken en wil je graag feedback van collega's? Reserveer dan zeker een tafeltje op de ervaringsbeurs.
Ga in gesprek met collega's en leer er zelf van bij!
Bovendien kan je deelnemen aan de helft van de prijs als je een standje bemant. De eerste twee collega's van een organisatie met een standje, krijgen een korting van 50% en betalen dus slechts 60 euro per persoon.
Commerciële bedrijven zijn zeker ook welkom op de ervaringsbeurs, maar genieten niet van deze korting.
Ga in gesprek met collega's en leer er zelf van bij!
Bovendien kan je deelnemen aan de helft van de prijs als je een standje bemant. De eerste twee collega's van een organisatie met een standje, krijgen een korting van 50% en betalen dus slechts 60 euro per persoon.
Commerciële bedrijven zijn zeker ook welkom op de ervaringsbeurs, maar genieten niet van deze korting.
Zeer boeiend, veel keuze waardoor het echt wel afgestemd kon worden op je eigen interesse.
Workshops en presentaties
Gestalt taalontwikkeling en ondersteunende communicatiehulpmiddelen
Witters Isabel, logopediste
Witters Isabel, logopediste
Taal kan op verschillende manieren ontwikkelen. Zo heb je de klassieke manier van taalverwerking, waarbij woorden gecombineerd worden tot zinnetjes. Daarnaast kan taal ook verwerkt worden via een gestalt stijl. Gestalt taalverwerkers starten hun taalontwikkeling met gehelen van taal, breken deze taal in stukken tot woorden en uiteindelijk zinnen.
In deze workshop kom je meer te weten over wat gestalt taalontwikkeling is en welke fases gestalt taalverwerkers doorlopen. Er wordt gekeken naar hoe de taalomgeving kan worden aangepast aan hun cognitieve leerstijl en hoe ondersteunde communicatie een hulpmiddel kan zijn bij gestalt taalverwerkers.
Laat Taal Ontwikkelen – Gestalt taalontwikkeling
In deze workshop kom je meer te weten over wat gestalt taalontwikkeling is en welke fases gestalt taalverwerkers doorlopen. Er wordt gekeken naar hoe de taalomgeving kan worden aangepast aan hun cognitieve leerstijl en hoe ondersteunde communicatie een hulpmiddel kan zijn bij gestalt taalverwerkers.
Laat Taal Ontwikkelen – Gestalt taalontwikkeling
WAI-NOT, dÉ vlaamse website voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking
Van Haele An, medewerker wai-not
Van Haele An, medewerker wai-not
WAI-NOT biedt kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking een toegankelijke website in een veilige omgeving. WAI-NOT is een alternatief voor en een springplank naar het wereldwijde web. Het materiaal wordt aangeboden op gestructureerde wijze, via eenvoudige teksten, ondersteund met afbeeldingen, picto’s en een voorleesfunctie.
Tijdens deze workshop, waarin je zelf ook aan de slag kan gaan met WAI-NOT, tonen we jou wat de mogelijkheden zijn voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking.
www.wai-not.be
Tijdens deze workshop, waarin je zelf ook aan de slag kan gaan met WAI-NOT, tonen we jou wat de mogelijkheden zijn voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking.
www.wai-not.be
Gaat lezen moeilijk? ga voor een luisterboek!
Diego Anhoons, teamverantwoordelijke communicatie en promotie luisterpuntbibliotheek
Diego Anhoons, teamverantwoordelijke communicatie en promotie luisterpuntbibliotheek
Gaat lezen moeilijk omdat je blind of slechtziend bent? Of omdat je dyslexie, afasie of een fysieke beperking hebt? Luisterpuntbibliotheek zorgt ervoor dat iederéén kan lezen en biedt boeken aan in aangepast leesformaat: Daisy-luisterboeken en brailleboeken.
In deze workshop komt aan bod:
1. Wat doet Luisterpunt en voor wie?
2. Wat is een Daisy-luisterboek en wat zijn de voordelen ervan?
3. Welke boeken vind je in de collectie?
4. Hoe werkt de gratis Anderslezen-app?
5. Hoe word je lid?
6. Hoe ga je als organisatie (school, logopediepraktijk, zorgvoorziening, …) aan de slag met het aanbod van Luisterpunt?
Kortom, hoe help je mensen met leesmoeilijkheden (opnieuw) aan leesplezier? Ontdek het in deze workshop.
www.luisterpuntbibliotheek.be
In deze workshop komt aan bod:
1. Wat doet Luisterpunt en voor wie?
2. Wat is een Daisy-luisterboek en wat zijn de voordelen ervan?
3. Welke boeken vind je in de collectie?
4. Hoe werkt de gratis Anderslezen-app?
5. Hoe word je lid?
6. Hoe ga je als organisatie (school, logopediepraktijk, zorgvoorziening, …) aan de slag met het aanbod van Luisterpunt?
Kortom, hoe help je mensen met leesmoeilijkheden (opnieuw) aan leesplezier? Ontdek het in deze workshop.
www.luisterpuntbibliotheek.be
Brein-computer interfaces: wat kan al en wat gaat kunnen?
ARNO LIBERT, CEO Mindspeaker BCI
ARNO LIBERT, CEO Mindspeaker BCI
In deze workshop blikken we vooruit op de toekomst van hersengestuurde computers. We wandelen door de vooruitgangen van de voorbije jaren en vertalen dit rechtstreeks naar wat dit betekent voor communicatie en hulpmiddelen.
Vragen die we kunnen beantwoorden zijn: "Wat zijn de bestaande mogelijkheden om te communiceren via hersensignalen? Wat is er reeds beschikbaar? Hoe ziet de nabije en verre toekomst er uit?"
www.mindspeakerbci.com
Vragen die we kunnen beantwoorden zijn: "Wat zijn de bestaande mogelijkheden om te communiceren via hersensignalen? Wat is er reeds beschikbaar? Hoe ziet de nabije en verre toekomst er uit?"
www.mindspeakerbci.com
Ondersteunde Communicatie in de praktijk
BOEY INTSE, LOGOPEDISTE
BOEY INTSE, LOGOPEDISTE
Intse Boey bouwde als logopediste een ruime praktijkervaring op rond ondersteunde communicatie bij kinderen met een communicatieve beperking. In deze workshop deelt ze, aan de hand van filmpjes en casussen, heel wat tips over hoe ze aan de slag gaat met ondersteunde communicatie en toont ze hoe ze dit in haar dagelijkse werk implementeert.
DAG PANDA - een online platform voor digitale dagbesteding voor en door jongeren met een beperking
SoFie verbrugghe, Coach digitalisering vzw Kompas
SoFie verbrugghe, Coach digitalisering vzw Kompas
Dag Panda is het eerste platform voor laagdrempelige digitale dagbesteding. Speciaal ontworpen voor alle jongeren en niet-meer-zo-jongeren die vandaag drempels ervaren om veilig online te gaan of persoonlijke dagbesteding te vinden. Bovendien beschikken schoolverlaters uit het BuSO na hun opleiding niet steeds over een budget voor een passende daginvulling. Via het Dag Panda platform willen we voor die jongeren een betaalbaar alternatief aanbieden.
Dag Panda wordt gecoördineerd door vzw Kompas en mee vorm gegeven door zorgpartners vzw Heuvelheem, vzw 'T Veldzicht, vzw Duinhelm, De Vijver en MFC Sint-Franciscus.
Tijdens onze workshop nemen we je mee op roadtrip. We starten bij hoe Dag Panda van start ging en eindigen bij hoe het platform er vandaag al uitziet.
https://dagpanda.be
Dag Panda wordt gecoördineerd door vzw Kompas en mee vorm gegeven door zorgpartners vzw Heuvelheem, vzw 'T Veldzicht, vzw Duinhelm, De Vijver en MFC Sint-Franciscus.
Tijdens onze workshop nemen we je mee op roadtrip. We starten bij hoe Dag Panda van start ging en eindigen bij hoe het platform er vandaag al uitziet.
https://dagpanda.be
digitaal en mediawijs aan de slag gaan binnen welzijnsorganisaties: beleidstool en andere materialen
DAVY nys, expert digitale inclusie welzijn mediawijs
DAVY nys, expert digitale inclusie welzijn mediawijs
In deze presentatie stelt Mediawijs de beleidstool voor die zij de voorbije twee jaar ontwikkelden om binnen welzijnsorganisaties beleid te maken rond digitale inclusie en mediawijsheid. De deelnemers worden geïntroduceerd in de methodiek om beleid te maken en krijgen deze tool meteen ook mee. Daarnaast werden er nog andere materialen ontwikkeld die digitale inclusie en mediawijsheid in deze sector trachten te faciliteren. Ook deze komen aan bod.
www.mediawijs.be
www.mediawijs.be
iedereen zou moeten kunnen gamen!
paul van der made, hiperks foundation en ervaringsdeskundige
paul van der made, hiperks foundation en ervaringsdeskundige
Paul is een gamer en ervaringsdeskundige. In deze lezing deelt hij zijn persoonlijke verhaal. Hij is ook de drijvende kracht achter HiPerks. Deze stichting verenigt jongeren van 12 tot 35 jaar, met een focus op jongeren met een lichamelijke beperking en/of niet-aangeboren hersenletsel. HiPerks heeft een nobel doel: jongeren samenbrengen en hen ondersteunen in de wereld van het gamen.
Paul gelooft sterk in het toegankelijk maken van gamen voor iedereen. Sluit je aan bij deze sessie en ontdek wat gamen kan betekenen voor iedereen en hoe HiPerks dit doel nastreeft.
Uiteindelijk zou iedereen zou moeten kunnen gamen!
www.hiperks.com
Paul gelooft sterk in het toegankelijk maken van gamen voor iedereen. Sluit je aan bij deze sessie en ontdek wat gamen kan betekenen voor iedereen en hoe HiPerks dit doel nastreeft.
Uiteindelijk zou iedereen zou moeten kunnen gamen!
www.hiperks.com
ondersteund spreken met je eigen stem, een introductie tot 'message banking'
Bart noe, Jabbla; kamran vahedi, skil; griet vanhee, tobiidynavox
Bart noe, Jabbla; kamran vahedi, skil; griet vanhee, tobiidynavox
Stel je voor dat je kunt communiceren met je eigen unieke stem. Dit is geen toekomstmuziek meer! Met 'Message Banking' kun je jouw communicatiesysteem een persoonlijke touch geven, waardoor het authentieker is en meer als jezelf aanvoelt.
Kom alles te weten over deze nieuwe technologie. Ontdek de voordelen, leer het verschil tussen 'Message Banking' en 'Voice Banking' en kom te weten hoe en wanneer je het beste kunt beginnen met het personaliseren van jouw systeem.
De sessie begint met een boeiende inleiding, gevolgd door een duik in de praktische toepassingen binnen diverse communicatiesoftware. Deze workshop is het resultaat van een unieke samenwerking tussen Jabbla (Mind Express), Skil (Grid 3), TobiiDynavox (TDTalk Communicator) en HMC/Goed.
Kom alles te weten over deze nieuwe technologie. Ontdek de voordelen, leer het verschil tussen 'Message Banking' en 'Voice Banking' en kom te weten hoe en wanneer je het beste kunt beginnen met het personaliseren van jouw systeem.
De sessie begint met een boeiende inleiding, gevolgd door een duik in de praktische toepassingen binnen diverse communicatiesoftware. Deze workshop is het resultaat van een unieke samenwerking tussen Jabbla (Mind Express), Skil (Grid 3), TobiiDynavox (TDTalk Communicator) en HMC/Goed.
differentiëren met ict
annemie op de beeck en evelien goolaerts, pedagogisch ict-coördinatoren scholengroep fluxus
annemie op de beeck en evelien goolaerts, pedagogisch ict-coördinatoren scholengroep fluxus
Verken het gebruik van digitale tools en leerondersteunende technologieën om onderwijs op maat te bieden. Verdiep je in effectieve methoden voor gepersonaliseerd leren, ontdek diverse ICT-hulpmiddelen en leer hoe je deze kan integreren tijdens het lesgeven. Een interactieve sessie die je voorziet van praktische inzichten en concrete tools om differentiatie te optimaliseren. Verrijk je onderwijservaring en pas innovatieve strategieën toe voor een inclusieve leeromgeving.
https://fluxus.nu/
https://fluxus.nu/
digitale verhalen interactief maken met sprekende voorwerpen, het i'm in tales-project
roos sabo, sine vahoutte, leerkrachten bubao centrum ganspoel
roos sabo, sine vahoutte, leerkrachten bubao centrum ganspoel
Roos en Sine zijn twee leerkrachten die de tools van het I’M IN TALES Erasmus+ project in hun klas hebben ingezet. Ze delen hun ervaringen met het gebruik van de speciaal ontwikkelde materialen in deze boeiende lezing.
Het project is gericht op het verhogen van het leerpotentieel van leerlingen tussen vier en tien jaar en het versterken van inclusie in de klas. Dit wordt bereikt door interactieve verhalen, verrijkt met fysieke voorwerpen en digitale multimedia.
Het project introduceert Tangible User Interfaces (TUI) - alledaagse voorwerpen die het verhaal levendiger maken en verschillende zintuigen prikkelen. Deze interactieve ervaring motiveert kinderen om deel te nemen aan het verhaal en de interactie met elkaar te versterken.
www.imintalesproject.eu
Het project is gericht op het verhogen van het leerpotentieel van leerlingen tussen vier en tien jaar en het versterken van inclusie in de klas. Dit wordt bereikt door interactieve verhalen, verrijkt met fysieke voorwerpen en digitale multimedia.
Het project introduceert Tangible User Interfaces (TUI) - alledaagse voorwerpen die het verhaal levendiger maken en verschillende zintuigen prikkelen. Deze interactieve ervaring motiveert kinderen om deel te nemen aan het verhaal en de interactie met elkaar te versterken.
www.imintalesproject.eu
ondersteunend tekenen als vorm van ondersteunde communicatie
Inge Hamelink-oosdijk, leerlingbegeleider bij kinderen met taalontwikkelingsstoornissen
Inge Hamelink-oosdijk, leerlingbegeleider bij kinderen met taalontwikkelingsstoornissen
Ontdek tijdens deze workshop de kracht van 'Ondersteunend tekenen' (TOSinc.), een essentiële techniek voor het omgaan met TOS (taalontwikkelingsstoornissen). Leer hoe je tijdens het vertellen de essentie van een talige boodschap kunt visualiseren. Dit is een cruciaal onderdeel van totale communicatie en het mooie is, je hoeft juist niet goed te kunnen tekenen. Deze vaardigheid draagt bij aan een meer inclusieve wereld.
Visualisatie maakt informatie tastbaar, minder vluchtig en begrijpelijk. Dit is vooral belangrijk bij TOS, autisme, dyslexie, Nederlands als tweede taal (NT2), afasie, ADD, ADHD, hoogsensitiviteit, slechthorendheid en meer.
Het wordt een praktische, krachtige, korte kennismaking die direct de volgende dag in te zetten is, bij taal, emoties en in communicatie!
https://visualiseeringe.nl/
Visualisatie maakt informatie tastbaar, minder vluchtig en begrijpelijk. Dit is vooral belangrijk bij TOS, autisme, dyslexie, Nederlands als tweede taal (NT2), afasie, ADD, ADHD, hoogsensitiviteit, slechthorendheid en meer.
Het wordt een praktische, krachtige, korte kennismaking die direct de volgende dag in te zetten is, bij taal, emoties en in communicatie!
https://visualiseeringe.nl/