Modem Expertnetwerk Ondersteunende Technologie
  • 🏠 Modem
  • Advies
    • Wat is advies?
    • Waar kan ik advies krijgen?
    • Waarover kan ik advies krijgen?
    • Wat vind je van ons advies?
  • Bijscholingen
    • Bijscholingen
    • Com@Modemdag 2023 >
      • Vorige edities >
        • Com@ModemDag 2021
        • Com@ModemDag 2020
        • Com@ModemDag 2018
    • Bijscholingen op maat
    • Voorwaarden bijscholingen
  • Netwerk
    • Deelnemen aan het netwerk >
      • Module Vorming
      • Module Expertise
      • Module Advies
      • Module Beleid
    • Meer informatie over ons netwerk >
      • Missie & Visie
      • Brochures
      • Kwaliteitsgaranties
      • Geschiedenis
    • Aanmelden langdurige begeleiding
  • Hulpmiddelen & Oplossingen
    • Ondersteunde Communicatie
    • Pictogrammen, tijd en structuur
    • Aangepaste bediening
    • Corona Tips
  • Nieuws
  • Contact

Communiceren over corona met hulpmiddelen

21/4/2020

0 Comments

 
Hoe leg je kinderen uit wat corona is? Hoe leg je kinderen uit wat nu gewenste omgangsvormen zijn? Bij Stichting Milo gebruiken we onder meer picto's, liedjes en filmpjes om communicatie uit te lokken met kinderen met beperkingen.
Voor veel van hen is communiceren erg moeilijk. OC kan bijdragen aan de (taal) ontwikkeling van deze kinderen. Interactie is belangrijk om betekenisvol leren en de woordenschat (c.q. gebarenschat) en daarmee ook communicatie te stimuleren.

https://www.stichtingmilo.nl/corona-3 
Foto
0 Comments

Skype gesprek aannemen zonder tussenkomst van gebruiker

21/4/2020

3 Comments

 
Foto
Skype voor Android kan je zo instellen dat het gesprek automatisch wordt aangenomen na enkele seconden, wanneer een van de gekende contactpersonen belt!

Meer info over de tip die we hierover kregen:
 
​Na aanvang van de corona crisis bezorgde ik via de post een pakje voor mijn moeder met daarin een tablet en een briefje voor de ergo van dienst met de vraag: 
Kan u aub 
1. de tablet aansluiten op de wifi (de tablet zelf heeft geen paswoord om in te loggen)
2. deze tablet in de bijgevoegde houder op een tafeltje in de kamer van mijn moeder plaatsen
3. de tablet permanent aansluiten aan de lader (met bijgevoegde verdeelstekker indien er geen stopcontact beschikbaar is)
4. controleren of de tablet op maximale geluidssterkte staat
 
De tablet staat inmiddels in haar kamer in een vaste opstelling:
  • schuin opgesteld op een tafeltje zodat, wanneer zij er zich voor zet op een stoel, ze precies in beeld zit,
  • aangesloten aan het wifi netwerk van het WZC, 
  • permanent aangesloten aan een oplader, 
  • zo ingesteld dat hij na 15 sec inactiviteit in slaap modus gaat (zodat ze niet de nijging vertoont om de stekker uit te trekken omdat dat ding licht blijft geven en stroom verbruikt, …)
  • met een groot blad er voor waar op staat “AFBLIJVEN” om te voorkomen dat ze poogt om op dat scherm tv te kijken.
 
De enige applicatie die er op staat is Skype. Skype is zodanig ingesteld dat: 
  • enkel personen in het Skype adresboek kunnen Skypen
  • een inkomende oproep automatisch door Skype beantwoord wordt (geluid en video): de oudere moet dus niets doen en nergens aankomen

You can set up Skype to automatically answer calls if you prefer. (not available in Skype for Web)
                • Select your profile picture.
                • Select Settings .
                • Select Calling .
                • Select Answer incoming calls automatically.
               • Optionally you can set Start my video automatically as a secondary option.
 
Verder hebben we er voor gezorgd dat alle kinderen en kleinkinderen in haar Skype adresboek staan. (dat bracht ik in orde voor verzending)
 
En het werkt prima. In die mate zelfs dat Oma soms niet goed weet of mijn zus echt ter plaatse was, dan wel of ze “op haar TV” was. 
Ze hoort nu meer van de familie dan in normale tijden omdat alle kleinkinderen ook wel even de tijd nemen om te Skypen.
Ik help haar om die manier ook regelmatig om haar TV aan te zetten door instructies te geven over het gebruik van haar afstandsbediening. 

(Bedankt Jan Dekelver!)

3 Comments

Foto's en video's delen met personen in zorgvoorzieningen

21/4/2020

0 Comments

 
Als zorgvoorziening wil je in deze tijden waarschijnlijk graag dat je gebruikers foto's en video's kunnen ontvangen en delen met hun familie, vrienden en andere betrokkenen. Maar omwille van privacy wil je liever niet werken met Facebook, WhatsApp, Messenger, ... 
Een WZC uit Mortsel ontwikkelde daarvoor speciaal een app: Foto Beego:
1. Familieleden versturen eenvoudig foto's en video's
2. Medewerkers van de zorgvoorziening hebben een overzicht welke bewoners nieuwe berichten ontvangen
3. Met één klik start een persoonlijke diavoorstelling voor de bewoner.


https://foto.beego.be 
​
Foto
0 Comments

Tips Ondersteunde Communicatie en Corona

21/4/2020

0 Comments

 
- OC gebruiken in het ziekenhuis in coronatijd
- Houd je OC schoon tijdens de coronacrisis
​- Praten over het coronavirus met behulp van Proloquo2Go 
​
AssistiveWare, de firma achter Proloquo2Go, Proloquo2Text en andere OC-apps voor iPad heeft ook enkele interessante tips opgenomen op hun website:
https://www.assistiveware.com/nl/blog
Foto
0 Comments

Mondmasker irritant achter de oren

21/4/2020

0 Comments

 
en mondmasker heeft vaak elastiekjes achter de oren of achteraan het hoofd. Dit kan voor veel personen met bijvoorbeeld tactiele overgevoeligheid heel erg storend zijn. Een eenvoudig hulpmiddel hiervoor is een pet met knoopjes, zie de afbeelding hiernaast. 

Gelijkaardige oplossingen: 
https://twitter.com/sari2_0/status/1255214413126209537 
​https://twitter.com/MathyVanvoorden/status/1255375832916385793/photo/1  
Foto
Foto
Foto
0 Comments

Vele mogelijkheden WAI-NOT

21/4/2020

0 Comments

 
Ook tijdens en voor deze Corona-crisis biedt WAI-NOT veel mogelijkheden:
  • eenvoudig nieuws en informatie over Corona
  • Chat, berichten, gastenboek om met elkaar in contact te blijven


Foto
0 Comments

Tips voor personen met ernstige meervoudige beperkingen van MultiPlus Expertisecentrum

20/4/2020

0 Comments

 
De collega's van MultiPlus verzamelden op hun website een uitgebreide lijst van activiteiten, mogelijkheden voor beeldbellen en online communiceren, tips ivm begeleiding en ondersteuning, ... allemaal in functie van personen met ernstige meervoudige beperkingen.
​
https://www.multiplus.be/corona
Foto
0 Comments

De Taskforce e-Inclusie doorbreekt sociale isolatie digitaal

20/4/2020

0 Comments

 
De COVID-19 crisis kan burgers die niet online zijn of die over beperkte digitale vaardigheden beschikken isoleren. De opgelegde maatregelen laten bezoek in woonzorgcentra, zorginstellingen en ziekenhuizen niet langer toe en ook de mogelijkheden tot bezoek aan huis vallen weg. En ook bij de rest van de bevolking versterkt de lockdown de sociale isolatie van wie een beperkte toegang heeft tot digitale communicatiemiddelen. De Taskforce e-Inclusie helpt die isolatie digitaal doorbreken.
​

https://e-inclusie.be/taskforce

Foto
0 Comments

Tips en ideeën voor dagbestedingsactiviteiten tijdens de coronacrisis

20/4/2020

0 Comments

 
Foto
Nu veel dagbestedingslocaties gesloten zijn, wordt er met man en macht gewerkt aan het vorm geven van alternatieven. Veel aanbieders zijn ook bereid de ideeën over alternatieven te delen. Hieronder volgt een overzicht van interessante (verzamel)websites met tips, handleidingen en alternatieven.

https://www.movisie.nl/artikel/tips-ideeen-dagbestedingsactiviteiten-tijdens-coronacrisis
0 Comments
Forward>>

    Archieven

    January 2021
    November 2020
    September 2020
    August 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020

    Categorieën

    All

    RSS Feed

MODEM@THOMASMORE.BE
+32 (0)474 96 58 98


​
Met de steun van:
Logo Thomas More
Inschrijven nieuwsbrief
Privacy en gegevensbescherming
Hoe gaan wij met uw persoonlijke gegevens om?
Lees onze privacyverklaring hier.
  • 🏠 Modem
  • Advies
    • Wat is advies?
    • Waar kan ik advies krijgen?
    • Waarover kan ik advies krijgen?
    • Wat vind je van ons advies?
  • Bijscholingen
    • Bijscholingen
    • Com@Modemdag 2023 >
      • Vorige edities >
        • Com@ModemDag 2021
        • Com@ModemDag 2020
        • Com@ModemDag 2018
    • Bijscholingen op maat
    • Voorwaarden bijscholingen
  • Netwerk
    • Deelnemen aan het netwerk >
      • Module Vorming
      • Module Expertise
      • Module Advies
      • Module Beleid
    • Meer informatie over ons netwerk >
      • Missie & Visie
      • Brochures
      • Kwaliteitsgaranties
      • Geschiedenis
    • Aanmelden langdurige begeleiding
  • Hulpmiddelen & Oplossingen
    • Ondersteunde Communicatie
    • Pictogrammen, tijd en structuur
    • Aangepaste bediening
    • Corona Tips
  • Nieuws
  • Contact